הכנ"ר: אין טעם לקיים אסיפת נושים ראשונה בהליכי פשיטת-רגל

פירסם הנחיה לפיה אין לקיים אסיפת נושים ראשונה בהליכי פשיטת-רגל, למעט במקרים יוצאים מהכלל בהם החייב או הנושים יבקשו לקיימה ■ כיום ברירת המחדל היא הפוכה: האסיפה מתקיימת למעט במקרים חריגים

כונס הנכסים הרשמי, עו"ד שלמה שחר, פירסם הנחיה חדשה לפיה אין לקיים אסיפת נושים ראשונה בהליכי פשיטת-רגל, למעט במקרים יוצאים מהכלל בהם החייב או הנושים יבקשו לקיימה, וזאת מטעמי יעילות וחיסכון במשאבים. כיום ברירת המחדל היא הפוכה: האסיפה מתקיימת למעט במקרים חריגים.

מטרת אסיפת הנושים, המתקיימת במחוזות אגף הכנ"ר לפי סעיף 26 לפקודת פשיטת-הרגל, היא לשקול את האפשרות לקבל פשרה או הסדר, האם ראוי להכריז על חייב פושט רגל או הפטר, ומה דרך הטיפול בנכסי החייב בכלל.

הסיבה לשינוי ברירת המחדל היא הניסיון המצטבר מהשנים האחרונות, המלמד כי כמעט בכל המקרים לא מתייצבים נושים לאסיפה. זימון לכל אסיפה כזו מצריך היערכות מיוחדת במחוז הרלוונטי של הכנ"ר וכן הקצאת זמן ומקום לקיומה. גם פרסום האסיפה בעיתונות היומית וברשומות כרוך בהוצאות.

במישור המהותי, בפועל כמעט שלא היו מקרים בהם החייבים הציעו, בשלב כה מוקדם של אסיפה ראשונה, הצעת הסדר ופשרה. גם השאלה האם ראוי להכריז על חייב כפושט-רגל או להמליץ על מתן הפטר מחובותיו, מוכרעת בסופו של דבר על-פי חוות-דעת של הכנ"ר שמוגשת לבית המשפט, ובכל מקרה הנושים זכאים להתייצב בדיון ולהביע את עמדתם.

אשר להכרעה בדרך הטיפול בנכסי החייב, אי-הגעת הנושים לאסיפה שנקבעת אינה מאפשרת דיון מחוץ לכותלי בית המשפט בשאלה זו, ולכן הנושא נפתר במידת הצורך בהליכים הננקטים בבית המשפט.

סעיף 26 מאפשר לכנ"ר להחליט שלא לקיים אסיפת נושים ראשונה, אם לדעתו היא לא תועיל להליכי פשיטת-הרגל. עו"ד שחר סבור כי קביעה גורפת שתבטל את האסיפה הראשונה טעונה תיקון חקיקה, אולם גם במצב הקיים ניתן להגיש הודעות פרטניות לבית המשפט על אי-הטעם שבקיום האסיפה.

ההנחיה תחול על צווי כינוס שיוגשו החל מה-1 בספטמבר.