היומרה של עמידר: בוחנת אפשרות להיכנס לתחום המשכנתאות

החברה מנהלת כיום כ-72 אלף יחידות דיור מסוגים שונים, ובכל שנה היא מוכרת כ-2,000 נכסים בממוצע

חברת עמידר הממשלתית בוחנת להיכנס לתחום המשכנתאות. ל"גלובס" נודע כי עמידר החלה לבדוק אפשרות להקים גוף שיעניק משכנתאות לדיירים שיקנו את הנכסים של עמידר. החברה מנהלת כיום כ-72 אלף יחידות דיור מסוגים שונים, ובכל שנה היא מוכרת כ-2,000 נכסים בממוצע.

לפי ההצעה המתגבשת, תתקשר עמידר עם גוף פיננסי גדול, ככל הנראה חברת ביטוח או גוף חוץ בנקאי אחר, שיספק את המימון לרוכשי הדירות מעמידר, כאשר המלווה ועמידר יתחלקו ביניהם בעמלה. בשבועות האחרונים עמידר מנהלת מו"מ עם שני גופים גדולים.

מרבית הנכסים של עמידר נמכרים לדיירים הקיימים, הרוכשים במבצעים שונים את דירתם בהנחה של החל מ-82% במרכז הארץ ועד ל-90% בפריפריה. ב-2008 נמכרו כ-1,630 דירות של עמידר בהיקף של כ-170 מיליון שקל.

469 דירות נוספות, שנמכרו תמורת 65 מיליון שקל, הן נכסים של רשות הפיתוח המנוהלים בידי עמידר עבור מינהל מקרקעי ישראל. כך, שהמחיר הממוצע לדירה ב-2008 עמד על כ-112 אלף שקל, ולכן היקף המשכנתאות הפוטנציאלי עומד על 200 מיליון שקל בשנה.

מרווחי המשכנתאות נמוכים מאוד

היוזמה של המנכ"ל יעקב ברוש אמורה עוד לקבל את אישור הדירקטוריון בראשות דוד מגן הבוחן את הנושא ולאחר מכן את אישור בנק ישראל. בעמידר מקווים כי תוך שנה החברה תוכל להתחרות בשוק המשכנתאות, לאחר שההצעה תעבור את הוועדה לתכנון אסטרטגי בדירקטוריון ובחינות כדאיות כלכלית של גוף חיצוני נוסף.

למרות הציפיות של עמידר, יש לזכור כי התהליך שהחברה תאלץ לעבור עד לקבלת האישור מבק ישראל עשוי לקחת חודשים רבים. בנוסף יש לזכור כי מרווחי המשכנתאות של הבנקים מאוד נמוכים.

גורמים בעמידר מעריכים כי הבנקים עשויים להתנגד למהלך שיפגע בנתח של הדיור הציבורי, לאחר שבעבר עמידר כבר החליפה אותם ולקחה לאחריותה את תחום הסיוע בשכר הדירה לזכאים.

בתגובה לפניית "גלובס" אמר ברוש כי "בכוונת עמידר לתת משכנתה לדיירים של החברה שיקנו את הדירה. היתרון הגדול הוא שאני מכיר את הדייר ואת ההיסטוריה שלו במשך שנים והוא משלם לי שכר דירה.

"הבנקים למשכנתאות דורשים ערבויות שהדיירים לא תמיד מסוגלים להציג. מרבית הדיירים משלמים באופן סדיר דמי שכירות אבל אין להם את מקורות המימון כדי לרכוש את הדירה. אנחנו נוכל לתת להם את האפשרות לעשות זאת".

ברוש ציין כי למעשה מערכת המידע והנתונים נמצאים כבר בידי עמידר, למשל באמצעות תעודות זכאות שמולאו, כך שבפעילות קטנה יחסית ניתן יהיה לספק את המשכנתא".