לאחר 100 שנות פעילות: חברת המוזיקה EMI בדרך לפשיטת-רגל

החברה, שנמכרה לטרה פירמה תמורת 4 מיליארד דולר, מתקשה להחזיר חוב של 1.6 מיליארד דולר ל-JP מורגן אנד צ'ייס

במשך יותר מ-100 שנה, שרדה חברת המוזיקה EMI גלים של זעזועים: למשל את התפרקות הלהקה הפופולרית ביותר שהיתה חתומה אצלה, הביטלס, את החוזה שנחתם ובוטל עם הסקס פיסטולס, בגלל התנהגותם הפרועה, וגם דו-קרב של מיזוג עם יריבתה המושבעת, וורנר מיוזיק גרופ.

למרות 10 שנים של טראומה בתעשיית המוזיקה, שבהן צללו מכירות הדיסקים לשפל, שום חברת הקלטות גדולה לא הגיעה עד היום לחדלות פירעון. EMI, שהיא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של המוזיקה, ניצבת כעת בפני בעיה שהיא מתקשה להתמודד איתה: החובות הכבדים של עסקה ממונפת שנכשלה.

מינוף ללא אבחנה

חברת התקליטים הזו נפגעה מהקריסה של מכירות התקליטים והדיסקים כמו יתר החברות המתחרות בתעשיית המוזיקה. הנפילה הזו בהכנסות הובילה למכירתה של EMI ב-2007 לאיש הכספים הבריטי גיא הנדס, ולחברה שלו, טרה פירמה קפיטל פרטנרס, תמורת כ-4 מיליארד דולר.

הנדס השתמש בנוסחת הרכישות הפרטיות הממונפות ללא אבחנה. בימים הטובים שלו הוא רכש כל דבר שזז, מרשת פאבים בריטית ועד לתחנות דלק בגרמניה. השיטה - גיוס כמות גדולה של חוב (הנפקת אג"ח) וקיצוץ אגרסיבי בהוצאות התפעול - נועדה להשיג יעד אחד בלבד: למכור את העסקים ברווח גדול אחרי הייעול שלהם.

הנדס חשב שאותה מדיניות של יד קפוצה בעסקי המוזיקה עשויה לאושש את הנתונים הנמוכים של מכירות התקליטורים. הוא היה בטוח שגם ב-EMI הנוסחה המנצחת תצליח כפי שהיא שירתה אותו בעבר. במקום זאת, העסקה חזרה אליו כמו בומרנג.

טרה פירמה מחקה חלק גדול מההשקעה שלה ב-EMI והיא כבר נאלצה להזרים אליה מזומנים. כיום מנסה EMI להימנע מלהגיע לחדלות פירעון של חטיבת המוזיקה המוקלטת שלה, שבין האומנים הבכירים שלה נמנות הלהקות פינק פלויד, קולדפליי ורדיוהד.

פינוק האמנים נגמר

הנדס ממשיך במאמציו להקל את נטל החובות של EMI מיוזיק. לפני כמה חודשים הוא פנה לבנק JP מורגן צ'ייס והתעניין אם יוכל להיעזר בבנק כדי לגייס הון בשוק אג"ח הזבל, במטרה לפרוע חלק מההלוואה שהוא קיבל מסיטיגרופ כדי לרכוש את EMI. במקביל, קבוצת ההשקעות בלקסטון מסייעת לטרה פירמה במו"מ שהיא מנהלת עם סיטיגרופ על פריסת החובות של חברת המוזיקה.

חטיבת ההקלטות של EMI כבר אינה מניבה מספיק רווח כדי שהחברה תוכל לעמוד בהחזרי ההלוואה בסך של 1.6 מיליארד דולר שנלקחה מסיטיגרופ. התמקדות של הנדס בהתייעלות פיננסית אכן הפחיתה את הבזבוז שהיה נהוג ב-EMI, ושיפרה את הרווח התפעולי, אך גם התנגשה עם התרבות של תעשיית המוזיקה, שהרגילה את האמנים המצליחים לפינוקים שהם מתקשים להיפרד מהם.