נשיא הטכניון ל"גלובס": "למה האוצר נטפל רק לבר-אילן?"

כך אומר פרופ' יצחק אפלויג על הסכסוך המתמשך מול האוצר בדבר חריגות השכר באוניברסיטאות

"אני לא יודע למה משרד האוצר נטפל רק לאוניברסיטת בר אילן. צריך לשאול אותם למה הם נטפלים רק לאוניברסיטה הזאת", כך אומר היום (ב') יו"ר ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) ונשיא הטכניון, פרופ' יצחק אפלויג, בשיחה עם "גלובס" על הסכסוך המתמשך מול האוצר בדבר חריגות השכר.

באוצר מבקשים מזה תקופה מאוניברסיטת בר אילן להעביר נתונים על הסכמי שכר וחריגות במוסד אך בבר אילן, כמו גם בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, החליטו להעביר את הנתונים לות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב), שהיא האחראית על האוניברסיטאות על פי חוק ההשכלה הגבוהה. באוצר לא קיבלו בשמחה את הצעד הזה והחליטו בתחילת אוגוסט להקפיא 15% מהתקציב החודשי שמעבירה המדינה לאוניברסיטת בר אילן (כ-7.5 מיליון שקל). בספטמבר כבר מדברים באוצר על הקפאה של 20% מהתקציב החודשי.

"לפי מיטב הבנתי, אף אוניברסיטה, מלבד תל אביב, לא העבירה את מלוא הנתונים כפי שהאוצר דרש. גם הנתונים שכן הועברו במהלך השנים מהאוניברסיטאות לא הועברו בצורה מפורשת", אומר פרופ' אפלויג.

יו"ר ור"ה דוחה את טענות האוצר על התנהלות האוניברסיטאות בחוסר שקיפות, בכך שהן אינן חושפות את נתוני השכר שלהן. "אין כאן עניין של חוסר שקיפות. השקיפות היא מלאה כלפי הגופים המפקחים עלינו - הות"ת ומבקר המדינה", הוא אומר.

"לא אתגעגע למאבק מול האוצר"

אפלויג דורש מהאוצר להפשיר את הקפאת התקציבים לבר אילן ולהיכנס למו"מ מואץ על נושאי חריגות השכר וקביעת סולמות שכר חדשים. אפלויג, אגב, צפוי לעזוב את תפקידו כנשיא הטכניון באוקטובר הקרוב ולהתמקד יותר במחקרו. "אני לא הולך להתגעגע למאבקים מול האוצר", אמר אפלויג.

בתוך כך, העביר גם נשיא בר אילן, פרופ' משה קווה, מכתב בנושא לממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בו היה תקיף יותר בהתבטאויותיו וטען כי הניסיון להציג את בר אילן כאוניברסיטה היחידה שמסרבת להעביר נתוני שכר לממונה מקומם. עוד כתב פרופ' קווה במכתבו כי "חמורה בעיניי החלטתך הפומבית והמתגרה לעכב תקציבים המגיעים לנו על פי דין ובכך להפוך את ההוראה ואת המחקר בישראל בני ערובה במחלוקת חוקתית וציבורית לגיטימית".

גם אפלויג וגם קווה הצהירו שוב כי בכוונתם לפנות לערכאות משפטיות אם הסכסוך מול הממונה על השכר יימשך ללא כל הידברות או פתרון שנראה באופק.