רשות ההגבלים תבחן הקמת אתרי סלולר שיצמצמו קרינה

משרד התקשורת ביקש לבחון מחדש את הנושא בגלל הקושי בהקמת רשת סלולרית חדשה אם ייכנס מפעיל חדש לשוק ■ למעשה לא יהיה מצב שמפעיל סלולרי יוכל למנוע ממפעיל אחר להשתמש באתר שלו

רשות ההגבלים העסקיים, בניהולה של רונית קן, תבחן מחדש, באופן עצמאי וביחד עם משרד התקשורת, את נושא הקמתה של רשת סלולרית משותפת למפעילים וזאת בעקבות בקשתו של שר התקשורת, משה כחלון. היוזמה באה בעקבות החשש של משרד התקשורת שאם לא תקום רשת כזאת ואם לא יינתנו הקלות למפעילים חדשים להקמת רשת כזו, לא יקום בישראל מפעיל נוסף.

מבחינת משרד התקשורת, היעד הראשון הוא הגברת התחרות בשוק הסלולרי באמצעות הכנסת מפעיל סלולרי נוסף ומפעילי MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי) וזו הסיבה שהוחלט למקד מאמץ מירבי בנושא זה.

במשרד התקשורת הוחלט לקדם את נושא הקמת האתרים הסלולריים המשותפים על מנת להתגבר על הקושי העצום בהקמת רשת סלולרית נוספת. הרעיון הוא לחייב את כל המפעילים לפתוח את האתרים שלהם לשימוש של מפעילים אחרים, כלומר לא יהיה מצב שמפעיל סלולרי יוכל למנוע ממפעיל אחר להשתמש באתר שלו.

הרעיון נדחה בעבר

במשרד התקשורת סבורים שבכך תיפתר בעיה המכשילה כניסת מפעיל חדש וכזו המפריעה גם למפעילים קיימים. המטרה היא לאלץ את המפעילים לצמצם אלפי אתרים סלולריים לטובת אתרים משותפים ובכך להשיג הרבה פחות קרינה, לחסוך בהוצאות ולהגביר את התחרות.

היום יצרניות הרשתות הסלולריות המובילות מייצרות תחנות בסיס קטנות מאוד יחסית לפעם, כך ששטח להצבת התחנה לא אמור להיות בעיה בכלל. גם גודל האנטנות והיכולות שלהן לטפל בכמה טווחי תדרים בעת ובעונה אחת לא אמורה להוות בעיה (כמו, למשל, פלאפון שהקימה את הרשת החדשה שלה מבלי שהייתה צריכה להחליף אנטנות מהרשת הישנה שפעלה בטכנולוגיה שונה לגמרי).

הרעיון להקמתה של רשת סלולרית משותפת נדחה בעבר כמה וכמה פעמים, אך כעת לנוכח תוכניות משרדי התקשורת והאוצר, והעובדה שכולם מסכימים שחייבים לנקוט צעדים אגרסיביים להרחבת התחרות, אין מנוס מלחייב את המפעילים להתכנס לאתרים משותפים, אם לא לרשת משותפת.

יש לציין כי בוועדת המכרזים שהקים משרד התקשורת ושאמורה לקבוע את התנאים לכניסת מפעילים סלולריים חדשים, קיימת הסכמה כללית שהמפעילים הקיימים יחויבו למכור דקות למפעיל החדש עד שישלים את פריסת הרשת שלו. מנגד, הוועדה מעוניינת שהזמן להקמתה של הרשת יהיה מהיר ושאותו מפעיל חדש יוגבל בזמן שיוכל לרכוש דקות כתחליף להקמת הרשת שלו בצורה עצמאית. לכן, גדלה החשיבות של שימוש משותף באתרים והסכמתה של רשות ההגבלים לכך.