כך תנהלו תיק השקעות ממוצרים פאסיביים

תיק כזה יהיה זול, נזיל ומפוזר מאוד, וסף הכניסה למועדון נמוך יחסית ■ מצד שני, תיק כזה לעולם לא יכה את השוק

לאחרונה הדיון הוסב לשאלה איזה מוצר טוב יותר למשקיעים: תעודת סל, קרן אינדקס או קרן סל, המקבילה המקומית ל-ETF האמריקני, שתופס תאוצה פה. לכל מוצר היתרונות והחסרונות שלו, ומן הסתם יש יתרון גם בשילוב של כולם, בפורמט שהולם את אופיו של המשקיע וצרכיו.

אחת הגישות שהופכת ליותר ויותר פופולרית היום בעולם, היא לנהל תיק השקעות אך ורק באמצעות המכשירים הפאסיביים הללו. איך עושים את זה ולמה זה טוב? אבי בולוקי, מנהל תיקים בדסק תעודות הסל של פעילים מקבוצת בנק הפועלים, החברה הראשונה שעשתה זאת, משיב.

היתרונות: השקעה צנועה, פיזור רחב

העיקרון המנחה בניית תיק מתעודות סל הוא שימוש במשקלות יתר או חסר לענפים ולמניות ביחס למשקלן במדד. "בניית תיק באמצעות תעודות סל מאפשרת להשיג פיזור רב ביותר במגוון רחב של מדדי מניות ואיגרות חוב, שיוצר למעשה תיק אלטרנטיבי לתיק בניהול ישיר", אומר בולוקי.

בעוד מינימום ההשקעה בתיק השקעות רגיל, כזה המנוהל באופן אקטיבי, עומד על 300-400 אלף שקל במרבית החברות, תיק המנוהל באמצעות תעודות סל אינו מצריך בדרך כלל יותר מ-150 אלף שקל, באמצעותם ניתן להשיג פיזור יעיל.

תיק המורכב מתעודות סל נהנה מנזילות גבוהה יחסית, ומעמלות ניהול נמוכות בהשוואה למוצרי השקעה אחרים. הפיזור הרחב שמושג באמצעות תעודות הסל הוא דרך טובה להפחתת הסיכון בתיק, וגם הנזילות הגבוהה מקטינה את הסיכון.

"תעודות הסל מאפשרות למשקיעים גם כיסוי יעיל של מדדים קטנים ומדדים בחו"ל, אליהם הגישה בדרך כלל מסובכת יותר", מוסיף בולוקי, "וניתן להשתמש בהן לאסטרטגיות סחר, כמו גידור ומכירה בחסר".

מנגד, קיימים בתעודות הסל גם חסרונות מסוימים, בהשוואה לניהול אקטיבי של ההשקעות, כמו חוסר היכולת להבדיל בין מניות "טובות" למניות "רעות". נגזרת של זה היא שתיק המנוהל רק באמצעות תעודות סל לא יכול להכות את המדד כי הוא עצמו המדד.

מתחילים לבנות תיק

השלב הראשון, כמו בבניית כל תיק, הוא ליבון הצרכים של המשקיע. "עוד בטרם ניגשים ללוח השרטוט יש צורך בליבון צרכים אמיתי - לבחון את מצבו הפיננסי של המשקיע, גילו, אופק ההשקעה שלו ומטרותיו", אומר בולוקי.

הפרמטרים האלה יכתיבו את אופן בניית התיק וניהולו השוטף. כך, השקעה המיועדת לטווח קצר או למטרה ספציפית, תנוהל בזהירות ותתבסס על נכסים בעלי סיכון ותנודתיות נמוכים. לעומת זאת, בתיק השקעות ארוך טווח ניתן יהיה לשלב נכסים בעלי אופי סיכון גבוה יותר.

פוטנציאל התשואה יהיה שונה בין התיקים, כמובן, בהתאם להגדרת רמת הסיכון. בכך משתלבות, כמובן, התחזיות לאפיקים השונים במהלך תקופת ההשקעה, והתאמת המשקל שניתן לאפיק ולפרופיל המשקיע.

בהמשך יש לקבוע את מדדי הייחוס הרלבנטיים (בנצ'מרק), כשתיק ישראלי מנייתי צריך להימדד ביחס למדד ת"א 100 ומדד האג"ח הכללי , על פי המשקולות בו נבנה התיק. תיק שמנוהל באופן גלובלי צריך להימדד לפי המדדים הרלבנטיים לכל איזור.

רק עכשיו בולוקי פונה להרכבת התיק. "כשניגשים לבניית תיק המורכב מתעודות סל, לוקחים בחשבון מספר עקרונות מנחים, החשובים לאיזון ולהגנה על התיק", אומר בולוקי.

העיקרון הראשון נועד למנוע את התלות במנפיק בודד, וכלל האצבע הוא לפזר את התעודות בין מספר מנפיקים. "יתרה מכך, שיעור האחזקות של מנפיק מסוים לא יהיה דומיננטי מדי ביחס לאחרים", הוא מוסיף. הפיזור בין מנפיקים שונים מקטין את הסיכון בקריסת אחד המנפיקים, שבניגוד לקרנות נאמנות לא מחזיקים את כספי המשקיעים בחשבון בנאמנות. בנוסף, בולוקי ממליץ על בקרה שוטפת על המנפיק, כולל מקום הפקדת הכספים וכיצד מנוהלים נכסי התעודה.

כמו כן, בולוקי ממליץ לברור היטב את תעודות הסל בהן משקיעים, מאחר וקיים שוני ביניהן. למשל, הוא ממליץ לבדוק איך מתקבלים תשלומי הריביות, מדיניות חלוקת הדיבידנדים ודמי הניהול בכל אחת מהתעודות.

בולוקי מעניק עדיפות לתעודות מדורגות, שמחויבות לרכוש בכספי הפיקדון את נכס הבסיס עצמו, ולתעודות בהן דמי הניהול האפקטיביים הם המשתלמים ביותר. מה הכוונה בדמי ניהול אפקטיביים: לכך שחלק מהמנהלים יכולים לנכס לעצמם חלק מהדיבידנד המחולק, המהווה הלכה למעשה דמי ניהול הנגבים מהמשקיע.

לאחר הרכבת התיק, מגיע שלב ניהולו השוטף, וביצוע התאמות אחת לתקופה בהתאם לשינויים בשוק ובפרופיל המשקיע. "במהלך הניהול השוטף נבדקים מחירי התעודות והשווי ההוגן שלהן ביחס לציטוטי המנפיקים בעת הקנייה והמכירה, במטרה למנוע עיוותי מחיר, במיוחד בימי מסחר סוערים", מוסיף בולוקי.

בשורה התחתונה, הוא מזכיר, כי ניהול תיק בעזרת מוצרים פאסיביים מנטרל את הדינמיות המאפיינת ניהול תיק השקעות רגיל, אך זו חלופה פשוטה ונוחה למשקיעים שנמנעים ממכשירי השקעה מתוחכמים ולא מחפשים להכות את המדד.

roee-b@globes.co.il