ממשל אובמה "מביע צער" על תכנית ישראל לבנייה נוספת בגדה

בהודעה מנוסחת בחריפות נאמר: "המשכת פעילויות ההתנחלות אינה עולה בקנה אחד עם מחויבות שראל לפי מפת הדרכים" ■ ועם זאת: "מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל בלתי ניתנת לערעור"

ממשל אובמה "מביע צער" על התכנית הישראלית לאשר התחלות בניה נוספות בגדה המערבית.

בהודעה מנוסחת בחריפות רבה, שפרסם הערב (ו') דובר הבית הלבן, נאמר כי "המשכת פעילויות ההתנחלות אינה עולה בקנה אחד עם מחויבות ישראל לפי מפת הדרכים".

"כפי שאמר הנשיא בעבר, ארה"ב אינה מקבלת את הלגיטימיות של המשך הרחבת ההתנחלויות ואנו קוראים לשים לה קץ", נאמר בהודעה."אנו פועלים ליצירת אקלים שבו ניתן לקיים מו"מ, ופעולות כאלה מקשות על יצירת אקלים כזה".

"אנו מעריכים את עמדתה המוצהרת של ישראל להטיל הגבלות על פעילויות ההתנחלות ואנו נוסיף לדון על עם הישראלים, במהלך הגדרתן של ההגבלות האלה", אומר עוד דובר הבית הלבן.

ועם זאת, כנראה במאמץ לאזן במקצת את ההתבטאויות הקשות, מוסיף הדובר, כי "מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל תוסיף להיות בלתי ניתנת לערעור".

"אנו מאמינים שניתן להגיע לביטחון כזה באמצעות הסכם שלום מקיף באזור, הסכם שיכלול פיתרון של שתי מדינות, שלפיו מדינה פלסטינית תשכון בשלום בצידה של ישראל", נאמר עוד בהודעה. "זו המטרה הסופית שלה יש לנשיא מחויבות מחויבות עמוקה ואישית".

"מטרתנו מוסיפה להיות חידוש מו"מ משמעותי מהר ככל האפשר במטרה להגיע להגיע למטרה זו. אנו עובדים עם כל הצדדים, הישראלים, הפלסטינים ומדינות ערב, על הצעדים שהם חייבים לנקוט כדי להשיג מטרה זו", אומר דובר הבית הלבן.

שלשום ציטט מגזין האינטרנט "פוליטיקו" שני פקידי ממשל בכירים שקראו לראה"מ בנימין נתניהו להתפשר על ההתנחלויות כדי לשדרג את יחסיו עם הנשיא אובמה.

"נתניהו נמצא עתה ברגע מכריע", אמר פקיד ממשל לאתר. "ההחלטה שיקבל עשויה להעניק לו יחסים חזקים מאוד עם הנשיא אובמה והוא עשוי להיות דמות היסטורית בישראל".

דברי הפקידים, כמו הצהרת דובר הבית הלבן הערב, מצביעים על מאמץ גובר של הממשל להכשיר את הקרקע לוועידת פסגה בשולשת בין אובמה, נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בשולי העצרת הכללית של או"ם, בהמשך החודש. פסגה כזו תהיה הישג חשוב לאובמה, שמוסיף לרשום ירידות חדות בסקרי דעת קהל בגלל התנגדות גוברת ליזמת הרפורמות בביטוח הרפואי של ממשלו.