הגירעון הממשלתי הסתכם בחודש אוגוסט ב-2 מיליארד שקל

מתחילת השנה מסתכם הגירעון בסך של 19.4 מיליארד שקלים ■ אוגוסט הפתיע לטובה בגביית המסים - 14.5 מיליארד שקל

בחודש אוגוסט 2009 הגיע הגירעון של הממשלה ל-2 מיליארד שקלים, כך מסר היום (א') אגף החשב הכללי במשרד האוצר. מתחילת השנה מסתכם הגירעון בסך של 19.4 מיליארד שקלים, וזאת לעומת עודף של כ-1.5 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. ב-12 החודשים האחרונים (ספטמבר 2008 עד אוגוסט 2009) עומד הגירעון על כ-36 מיליארד שקלים. עוד עולה כי סך ההוצאות של משרדי הממשלה בחודש אוגוסט הסתכמו בכ-16 מיליארד שקלים והיו נמוכות בכ-2.3 מיליארד מרמתן הממוצעת בחודשים יוני ויולי, שהיו עתירי תוספות שכר (הסכמים, הבראה, ביגוד).

מנגד, עמדו סך ההכנסות ממסים על כ-14.5 מיליארד שקלים בהשוואה ל-14.9 מיליארד באוגוסט אשתקד (ירידה ריאלית של 7.5%). מדובר בסכום הגבוה ב-700 מיליון שקלים מעבר לתחזית האוצר לאותו חודש. מתחילת השנה (ינואר-אוגוסט) הסתכמו ההכנסות ממסים בכ-117 מיליארד שקלים, סכום הנמוך בכ-10 מיליארד שקלים לעומת התקופה המקבילה אשתקד אך גבוה בכ-2.5 מיליארד שקלים מעבר ליעד הגבייה שנקבע בתקציב לשנת 2009 על ידי משרד האוצר. מנהל רשות המסים הוא יהודה נסרדישי.

ירידה כמעט בכל הענפים

לאור הנתונים החיוביים, מרשות המסים נמסר כי "נתוני המגמה מצביעים על התייצבות בגבייה של מסים ישירים לאחר שבמשך תקופה ממושכת (מהרבעון השני 2007) נרשמה מגמת ירידה. במסים העקיפים מסתמנת מגמת עלייה מתונה החל מחודש מארס 2009, וזאת לאחר מגמת ירידה של כשנה, שהחלה ברבעון השני של 2008".

ברשות המסים מציינים כי הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהפרשי עיתוי עקב הגידול ביבוא כלי רכב בחודש יולי 2009, וכן מהעלייה בצריכה הפרטית, מעבר לאומדנים בתקציב. עוד מציינים כי קיימת ירידה עקבית בהחזרים של מס התשומות שתרמה אף היא לגידול בהכנסות בהשוואה לאשתקד - ירידה זו עשויה להעיד כי חלק מהמכירות של הפירמות נעשה מהמלאי תוך צמצום ייצור, וצמצום ביבוא חומרי גלם ומוצרים להשקעה - כפי שאכן עולה מנתוני הלמ"ס.

ירידה ברכישת דירות להשקעה

ההכנסות ממסים ישירים (מס הכנסה) הסתכמו בחודש אוגוסט בכ-6.9 מיליארד שקלים (לעומת 7.5 מיליארד באוגוסט 2008), ירידה של כ-8%, המסתמנת בכל מערכי המס מלבד בשוק ההון בו היה גידול בהכנסות כתוצאה מהגאות בבורסה. הגבייה משוק ההון הסתכמה ב-225 מיליון שקלים, עלייה ריאלית של כ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גביית מס הכנסה ירדה בכ-15% והסתכמה בכ-2.7 מיליארד שקלים, ירידה שנובעת ברובה מירידה חדה בגבייה מחברות בעוד שבגבייה מעצמאים נרשמה ירידה מתונה בשיעור של כחצי אחוז.

ניתוח הגבייה לפי ענפים מעיד על ירידה בגבייה בכל הענפים, למעט ענף הבנקאות (עלייה של 15.4%). ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו בכ-446 מיליון שקלים (ירידה ריאלית של 14.5%), הנובעת מירידה בגביית מס שבח (24%) ומס רכישה (9%). ברשות המסים מציינים כי בניכוי גבייה חריגה במס רכישה, נרשמה ירידה בגבייה בסעיף זה בשיעור של 20%, הנובעת בין היתר מירידה ברכישת דירות להשקעה, במיוחד באזור חיפה.

ההכנסות ממסים עקיפים (מע''מ ומס יבוא) עמדו על 7.2 מיליארד שקלים (לעומת 7.1 מיליארד באוגוסט 2008).

ירידה של 10% ביבוא כלי רכב

בתוך כך שוב נרשמה ירידה ביבוא כלי רכב, לאחר העלייה הדרמטית בחודש יולי לקראת המיסוי הירוק: באוגוסט השנה נרשמה ירידה של כ-10% ביבוא כלי רכב לעומת אוגוסט אשתקד.