לשכת עוה"ד עתרה לבג"ץ נגד הכפלת תקרת הביטוח הלאומי

הלשכה מציעה כחלופה להטיל מס באחוזים בודדים על הכנסות מכל סוג שהוא, לרבות הכסות מדיבידנדים מחברות - מה שיביא לגביית מס בסכום שיעלה על הסכום שהאוצר מתכנן לגבות כתוצאה מהכפלת התקרה

העלאת תקרת הביטוח הלאומי נכפתה על-ידי רשות המסים, על-ידי שר האוצר ועל-ידי ראש הממשלה, שחזר והצהיר על כוונתו להפחית את שיעורי מס ההכנסה כבר ב-2009 וב-2010 - כך טוענת לשכת עורכי הדין, בעתירה לבג"ץ שהגישה נגד הכפלת תקרות הביטוח הלאומי, מכ-38 אלף שקל לכ-76 אלף שקל.

בעתירה, שהוגשה באמצעות יו"ר פורום המסים בלשכה, עו"ד פרופ' יצחק הדרי, היא טוענת כי העלאת התקרות מטילה את המס בעיקרו על מגזר צר ביותר, שמהווה חלק קטן ממעמד הביניים.

לטענתה, אם רוצים להגדיל מס הכנסה מבלי לפגוע במעמד הביניים הנמוך - יש לעשות זאת תוך גילוי האמת לציבור, באמצעות העלאה ארעית של אחוז המס השולי בפקודת מס הכנסה, או על-ידי ביטול הפחתת מס מתוכננת, או על-ידי חקיקה ארעית של חוק מס שיחול על בעלי הכנסות גבוהות מכל הסוגים.

הלשכה מציעה כחלופה להטיל מס באחוזים בודדים על הכנסות מכל סוג שהוא, לרבות הכסות מדיבידנדים מחברות - מה שיביא לגביית מס בסכום שיעלה על הסכום שהאוצר מתכנן לגבות כתוצאה מהעלאת תקרות הביטוח הלאומי.

עוד טוענת הלשכה כי האוצר שוגה בסכום שהוא סבור שייגבה כתוצאה מהגבייה הנוספת על-פי התקרה החדשה, וזאת בשל תכנוני המס הלגיטימיים על-ידי פעילות באמצעות חברות, לרבות הגברת התמריץ להעלמות מס. בפועל ייגבו סכומים הנמוכים מהמתוכנן, והגירעון שייגרם עלול להיות על חשבון המוסד לביטוח לאומי.

לטענתה, השימוש במסווה של ביטוח לאומי לצורך גביית סכומים שבפועל מועברים למשרד האוצר למטרות שאין קשר בינן לבין ביטוח לאומי - גם פוגע במוסד לביטוח לאומי וגם מהווה הטלת מס הכנסה במסווה של ביטוח לאומי. כשהדבר נעשה במנגנון החקיקה של חוק ההסדרים ודומיו - הוא נעשה ללא כל דיון ציבורי ראוי לחוק מס ופוגע בזכויות החוקתיות לקניין, שוויון ולחופש העיסוק.

הלשכה מבקשת לקיים דיון מחודש בכנסת בחוק האמור.