מחפשים נפט בים המלח: תשובה וזרח יחלו בקידוח באוקטובר

השותפים בקידוח השקיעו כחצי מיליון דולר כדי למנוע פגיעה בשמורת יהודה - ובכך נסללה הדרך להתחלת הקידוח ■ הערכה: 6.6 מיליון חביות נפט טמונות במאגר

אחרי גיולוי מאגרי הגז הטבעי בחופי הים התיכון, הגיע הזמן לחפש נפט בים המלח. השותפויות זרח מקבוצת גינקו, ודלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט מקבוצת דלק של יצחק תשובה יחלו בקידוח ב"צוק תמרור 4" באזור ים המלח בתחילת חודש אוקטובר. זאת, לאחר שהשותפויות הגיעו להסכם עם רשות הטבע והגנים לגבי שמורת מדבר יהודה שבה מתוכנן הקידוח וישקיעו כחצי מיליון דולר כדי למנוע פגיעה בשמורת יהודה.

הקידוח מתוכנן לעומק של לעומק של כ-2 ק"מ בעלות של 4-5 מיליון דולר. אתר הקידוח נמצא באזור רשיון "זרח" המשתרע על שטח של 400 קמ"ר בחוף הצפוני של ים המלח. על-פי ממצאים סיסמיים עולה, כי באזור זה נמצא מבנה סגור המבטיח מאגר נפט בהיקף של כ-6.6 מיליון חביות באיכות נפט טובה. חבית נפט נסחרת היום במחיר של כ-71 דולר לחבית, כך שהשווי נאמד בכ-470 מיליון דולר, אם כי חשוב להדגיש כי מחירי הנפט הינם, כידוע, תנודתיים למדי ומן הסתם טרם ידועה כמות הנפט הסופית במאגר.

במהלך השבועות האחרונים ביצעו השותפות בקידוח עבודות הנדסיות מיוחדות כדי להימנע מפגיעה בשמורת יהודה. במסגרת זו הוקמה בריכת מים מחוץ לשמורה והונח צינור באורך של 6 ק"מ מהבריכה לאתר הקידוח, שבאמצעות משאבה יספק את המים הדרושים לתחילת הקידוח.

חלקה של זרח בקידוח הינו 50% ואבנר ודלק קידוחים מחזיקות 25% מהזכויות כל אחת. באמצע חודש יולי יצאו יחידות ההשתתפות של זרח מרשימת השימור בבורסה ועברו להיסחר במסחר הרציף, יחד עם כתבי האופציה. זרח נסחרת בבורסה לפי שווי של 52.6 מיליון שקל ומתחילת השנה זינקו יחידות ההשתתפות בכ-713%.