השר כץ פועל להחלפת מנכ"ל הרכבת יצחק הראל

לשכת השר מחפשת מועמדים ■ הראל: "לאחר שנכשלו ניסיונות להסיט הדרך להפיכת הרכבת לחברה עסקית, אותם גורמים מנסים להזיז את המנכ"ל" ■ לשכת שר התחבורה: "לא היו דברים מעולם"

גוברת המתיחות בין לשכת שר התחבורה לרכבת ישראל. ל"גלובס" נודע, כי שר התחבורה, ישראל כץ, בודק אפשרות להחלפתו של מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, אחרי שנתיים בלבד בתפקיד.

לשכתו של כץ כבר החלה בחיפוש אחר מועמדים פוטנציאליים לתפקיד. זאת למרות שהסמכות למינוי או הדחה של מנכ"ל הרכבת היא בידי דירקטוריון החברה. מאז מינויו של כץ לשר התחבורה הוא הביע מספר פעמים את חוסר שביעות רצונו מיכולת הביצוע של הרכבת וכן מתקריות הבטיחות הרבות בחודשים האחרונים. כמו כן, הביע כץ תמיכה בהעברת סלילת חלק מקווי הרכבת בתוכנית הפיתוח לסקטור הפרטי.

הראל, לשעבר ראש אגף התכנון בצה"ל, מונה לתפקיד באוקטובר 2007, בתמיכתו של שר התחבורה דאז, שאול מופז. בשנתיים מאז כניסתו לתפקיד ביצע הראל שינוי ארגוני מקיף ברכבת, הביא לשיפור משמעותי ברמת דיוק הרכבות ובתקופתו נחתם הסכם הפיתוח עם האוצר.

יחד עם זאת, בחודשים האחרונים שוררת מערכת יחסים קשה בין הראל לוועדי העובדים ברכבת, זאת על רקע השינויים הארגוניים שהוא מבקש לבצע, וחשיפה של מספר מקרי שחיתות וחשדות להטיית מכרזים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מערכת יחסי העבודה הגרועה ברכבת התבטאה בחודשים האחרונים במקרים רבים של עיצומים לא רשמיים ("שביתה איטלקית") של חלק מהוועדים. כמו כן, שורר חוסר אמון בין חלק מהסמנכ"לים החדשים שמינה הראל לבין הוועדים.

מרכז הליכוד מעורב

מקורות בענף התחבורה טוענים כי מאחורי הלחצים להחלפת מנכ"ל הרכבת עומדים גם גורמים במרכז הליכוד הנמצאים בקשר עם וועדי העובדים ברכבת. יצוין כי הרכבת צפויה לצאת בשנה הקרובה במכרזים של מיליארדי שקלים במסגרת תוכנית הפיתוח, ויש גורמים רבים שמעוניינים בתפקיד המנכ"ל.

הראל מונה לתפקיד ע"י ועדת האיתור שמינה דירקטוריון הרכבת, ולכן לכאורה אין לשר התחבורה סמכות בעניין. יחד עם זאת, שרי תחבורה בעבר (אפרים סנה שפעל להחלפת עמוס עוזאני-ל.ב) ידעו להפעיל לחצים על מנת להביא למינוי מועמד מטעמם. כיו"ר דירקטוריון הרכבת מכהן כיום, יעקב אפרתי, לשעבר מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, שאינו מינוי של כץ.

באחרונה מינה כץ ועדת בדיקה חיצונית לבדיקת נסיבות תאונת הרכבת בכפר מנחם שהסתיימה במזל ללא הרוגים. ההחלטה באה בעקבות ריבוי אירועי הבטיחות שהיו לאחרונה ברכבת ישראל, ובענף התחבורה מעריכים כי מסקנות הוועדה יהיו קשות ועשויות לכלול המלצות אישיות נגד בכירים ברכבת.

יצוין כי מאז כניסתו של כץ לתפקיד שורר חוסר ודאות לגבי המינויים הבכירים בחברות הממשלתיות שבאחריות משרד התחבורה. לפני כחודש נאלץ מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל) יאיר דורי, להתפטר מתפקידו, בעקבות המלצת דירקטוריון הרשות, כאשר המהלך זכה לגיבוי לא רשמי מלשכת שר התחבורה.

הניסיונות להתניע מהלך להחלפת המנכ"ל בא לכאורה בעיתוי לא נוח לרכבת, זאת לאחר שמספר הנוסעים חזר לעלות בחודשיים האחרונים (יולי-אוגוסט) לאחר קיפאון של חצי שנה בגלל המיתון.

כמו כן, לאחר החתימה על הסכם הפיתוח, הרכבת נמצאת כעת בעיצומו של המו"מ מול משרד האוצר על פרישת עוד עשרות עובדים וקביעת הסכם סובסידיה חדש שיותנה בשיפור רמת השירות.

בכירים בממשלה ציינו כי "הרכבת היא חברה לא פשוטה לניהול. אין ספק שהראל עושה את המקסימום שהוא יכול. הדבר הכי גרוע שיכול להיות הוא שלמנכ"ל הרכבת לא יהיה גיבוי משר התחבורה. לרכבת יש אתגרים לא פשוטים בשנה הקרובה כמו ביצוע הקו המהיר לירושלים. החלפת מנכ"ל בעיתוי הנוכחי תגביר את חוסר הוודאות".

הראל בתגובה: "יש גורמים שדרכי היא לצנינים בעינהם"

הראל מסר בתגובה כי "בשנתיים האחרונות הפכתי כל אבן ברכבת בכדי לטפל בבעיות רבות בחברה שהראשונה שבהן היא נגע השחיתות וחוסר היכולת לתפקד בגלל קשרי משפחה ומעורבות של גורמים פוליטיים. חונכתי על ערכים של עשייה, שוויון ויושרה. חברת רכבת ישראל עוברת כיום את השינוי הזה, ואין לי ספק שיש גורמים רבים שהדרך שלי היא לצנינים בעיניהם".

הראל הוסיף כי "בשנתיים האחרונות עברה הרכבת שינוי עמוק שהביא לשיפור מתמיד בביצועים. נעשו מספר ניסיונות להסיט אותי מהדרך להפיכת הרכבת לחברה עסקית. הניסיונות האלה לא הצליחו, אז אותם גורמים מנסים כעת להזיז את המנכ"ל".

גורמים המקורבים למשרד התחבורה אמרו בתגובה כי "זה לא סוד ששר התחבורה לא מרוצה מתפקוד הרכבת. עם כל הכבוד להראל, המלחמות הפנימיות ברכבת עברו מזמן את הקו האדום, וגובלות בסיכון חיי אדם ולא נתפשר על הבטיחות".

מלשכת שר התחבורה נמסר בתגובה כי "לא היו דברים מעולם. הנושא מעולם לא נדון, ואין כוונה להחליף את מנכ"ל הרכבת".