סיטי: ייסוף השקל יוריד את מחירי הדירות וירסן את האינפלציה

בסיטי מעריכים כי הריבית תעלה ל-1% עד סוף השנה ול-1.5% עד סוף 2010 ■ "ההתערבויות של בנק ישראל בשבועות האחרונים לא נועדו להפוך את כיוון המגמה בשקל אלא רק להאט את המגמה הנוכחית"

החלטתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להותיר את הריבית על כנה ב-0.75% הפתיעה אמנם את הפעילים בשוק המט"ח, אך לא את כלכלני סיטי. בסיטי ציפו להותרת הריבית על כנה, ובכלל הם הולכים נגד השוק בכל הקשור להידוק המוניטרי שצפוי בנק ישראל לבצע בשנתיים הקרובות.

"אנו מעריכים כי תהיה העלאת ריבית אחת בלבד עד סוף השנה ל-1%, וכי ב-2010 תהיינה העלאות ריבית מתונות של 0.5% במצטבר בלבד", אומרים היום (ו') האנליסטים בסקירה מיוחדת שהוציאו ללקוחותיהם בעקבות החלטת הריבית.

אם כך, בסיטי מעריכים כי עד סוף 2010 תעמוד הריבית על 1.5% בלבד. אין ספק שמדובר בהערכה יוצאת דופן, שכן בנקי השקעות זרים אחרים צופים העלאות ריבית אגרסיביות עד לרמה של 3.5%-4% בשנה הבאה. גם ציפיות הריבית כפי שהן נגזרות משוק ההון מעידות על העלאות צפויות של 1.7% בריבית ב-9 החודשים הקרובים, כך שההערכה של סיטי היא בהחלט יוצאת דופן.

"ייתכן שאנו טועים", מדגישים האנליסטים, "אך להערכתנו הודעת הריבית של בנק ישראל תומכת בתחזית שלנו. בנק ישראל ציין כי 'ייסוף השקל מול שער החליפין האפקטיבי בחודשים האחרונים תומך בהתמתנות האינפלציה', ואנו מעריכים כי מדובר באיתות לכך שבנק ישראל מאמין שהמשך ייסוף השקל ירסן את האינפלציה".

אין סקירה של בנקי ההשקעות הזרים ללא התייחסות לשקל, וכך גם הפעם. בסיטי מתייחסים להתערבויות האחרונות של בנק ישראל בשוק המט"ח, אשר רכש יותר מ-4 מיליארד דולר באוגוסט לבדו, ואומרים כי הבנק לא יצליח לעצור את היחלשות הדולר אלא רק להאט את הקצב.

"ההתערבויות של בנק ישראל בשבועות האחרונים לא נועדו להפוך את כיוון המגמה בשקל אלא רק להאט את המגמה הנוכחית", אומרים האנליסטים. "אנו חושבים שהתחזקות נוספת של השקל תביא לירידה בסעיף הדיור במדדי המחירים ולכן אנו מעריכים כי ייסוף השקל יהווה תחליף להעלאות ריבית (סעיף הדיור הוא הסעיף המשמעותי ביותר במדד המחירים ומהווה כ-24% ממנו - ע.ב.י). לפיכך, חששות השוק מהעלאות הריבית מוגזמים".

מוזר למדי שבסקירת סיטי לא מוזכרת כל התייחסות לעובדה שבשוק הנדל"ן חלה "התנתקות" ניכרת מההיצמדות לדולר עוד ב-2008 כאשר שערו צנח ל-3.2 שקלים, ומכאן שהשפעת התחזקות השקל על מחירי הדירות פחתה באופן ניכר. כמו כן, האנליסטים מתעלמים מהעובדה שהציפיות להעלאות הריבית מהוות גורם מרכזי בייסוף השקל, כך שבמידה ותחזיתם אכן תתממש ובנק ישראל לא יעלה את הריבית כפי שחוזים בשוק ההון, ייתכן והייסוף בשקל יהיה מתון הרבה יותר. לראיה, השקל נחלש היום מול המטבעות העיקריים בעקבות ההחלטה להותיר את הריבית על כנה בחודש אוקטובר.