דו"ח: "לאיראן מידע מספיק לתכנון וייצור פצצה גרעינית שמישה"

הדו"ח חובר ע"י בכירים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בניגוד לדעתו של מנהל הסוכנות, מוחמד אל בראדאי ■ ארה"ב בוחנת מחדש את הערכתה לפיה הפסיקה איראן מאמציה לתכנן נשק גרעיני ב-2003

בידי איראן "מידע מספיק לתכנון וייצור פצצה גרעינית שמישה". כך קובע דו"ח שחיברו בכירים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבב"א). מידע על הדו"ח הודלף לניו יורק טיימס ופורסם אמש (שבת) באתר האינטרנט של העיתון.

מחברי הדו"ח מדגישים במבוא למסמך, כי מסקנות הדו"ח הן ראשוניות וכפופות לבדיקה נוספת של הראיות שמקורן בשירותי מודיעין של מדינות מסוימות ובחקירות של הסוכנות לאנרגיה אטומית.

אבל מסקנות הדו"ח מרחיקות לכת יותר מהעמדות הפומביות של כמה ממשלות מערביות, ובכללן ארה"ב. ב-2007, פרסמו שירותי המודיעין האמריקני מסמך שייצג את ההערכות של כל סוכנויות הביון בארה"ב ושלפיו זנחה איראן את מאמצי התכנון של נשק גרעיני ב-2003. ישראל, בריטניה, צרפת וגרמניה חלקו וחולקות נמרצות על מסקנות המסמך האמריקני.

עתה מגלה פקיד אמריקני בכיר, שמצוטט בטיימס, כי ארה"ב בוחנת מחדש את הערכותיה לגבי איראן מ-2007.

לפי העיתון, התחושה שמתגבשת עתה בקהיליית המודיעין הגלובלית היא, שאיראן פתרה את כל הבעיות המרכזיות הקשורות בתכנון נשק גרעיני.

דו"ח סבב"א מציג ראיות, שמעבר לשיפור המידע על הליכי הייצור של נשק גרעיני, מידע שאותו ליקטה איראן ממומחים פורעי חוק ברחבי תבל, עשתה טהרן גם מחקרים מקיפים וניסויים הקשורים בתכנון הרכיבים השונים של נשק גרעיני.

הדו"ח, שכותרתו "ממדים צבאיים אפשריים של תכנית הגרעין האיראנית", מבוסס על התיעצויות עם מומחי נשק גרעיני בסבב"א ומחוצה לה. הוא משרטט תמונה של תכנית סבוכה, שמנוהלת ע"י משרד ההגנה האיראני, ושמטתרה לפתח מטען יעודי (מטעד) גרעיני שיהיה ראש החץ במערכת טילי שאהאב 3. אלה טילים בטווח בינוני שיכולים לפגוע במטרות במזה"ת (גם בישראל ר.ד) ובאירופה. לפי הדו"ח, החלה התכנית בחודשים הראשונים של 2002.

בכל אופן, גם אם איראן מתכננת ראש חץ גרעיני, מטלה זו היא חלק אחד מתהליך סבוך של יצור נשק גרעיני, מציין ניו יורק טיימס. מחקרים הנדסיים יצטרכו להפוך רעיונות לחומרה. לבסוף, החלק הקשה ביותר יהיה העשרת האוראניום שיוכל לשמש כדלק גרעיני, אם כי מומחים אומרים שאיראן כבר הצליחה לגבש את הידע הדרוש להעשרה.

בעוד שדו"ח סבב"א משקף את דעות הצוות הבכיר בסוכנות, הוא נכתב בניגוד לדעתו של מנהל הארגון, ד"ר מוחמד אל בראדאי, שעומד לסים את תפקידו בקרוב. הדלפת הדו"ח לטיימס משקפת מאבק פנימי שמתנהל בחודשים האחרונים בתוך הסוכנות האם לתת למסמך פומבי. המאבק הזה מעמיד למעשה את אל בראדאי מול צוותו שלו ומול ממשלות זרות ששואפות להחמיר את הסנקציות שלהן על איראן.

מזה שנים מסתייג ד"ר אל בראדאי מנקיטת אסטרטגיה תוקפנית נגד איראן מםפני שגישה כזו, לדעתו, היא בלתי פרודוקטיבית. בתשובה לשאלת ניו יורק טיימס על הדו"ח, הוא הביע ספק באמינות המסמך ובשלמותו.

הדו"ח מציין, שהראיות שעליהן מבוססות מסקנות הדו"ח אינן חדשות. על כמה מהן דווח בפרזנטציות חשאיות למדינות רבות שערך הפקח הראשי של הסוכנות, אולי היינונן.