בארה"ב פתחו את השימוש בסקייפ למשתמשי ה-iPhone

המפעילות בעולם לא מאושרות מהאפשרות של המשתמשים לבצע שיחות קוליות עם תוכנות חינמיות כמו סקייפ, ולכן חוסמות ומערימות קשיים ■ AT&T הבינה לאן הרוח נושבת, ולכן תאפשר ללקוחות להשתמש בסקייפ

משתמשי ה-iPhone האמריקנים זכו לשדרוג משמעותי לשירותי האינטרנט בטלפונים החכמים שלהם. חברת התקשורת AT&T, שעד עכשיו חסמה את גישת הלקוחות לאפליקציות שגרמו לה לאבד הכנסות פוטנציאליות, תאפשר מעתה ללקוחות להשתמש גם בתוכנות כמו סקייפ, המאפשרת שיחות אינטרנט בחינם, גם ברשת הסלולר שלה. כך הם לא יהיו מחוייבים לשימוש רק בנקודות גישה בטכנולוגיית Wi-Fi.

השיקול של AT עד כה לא לאפשר למשתמשי ה-iPhone ליהנות משיחות טלפון אינטרנטיות זולות ברשת הסלולר היה משום שמפעילות הסלולר בעולם, כולל AT&T שנהנית מבלעדיות במכירת הטלפון של אפל בארה"ב, מחוייבות בסבסוד שלו. המפעילות, שבונות על החזר ההשקעה הכספית דרך שיחות הטלפון של הלקוחות שלהם, לא רוצות להפסיד את ההכנסה הזו.

לקוחות ה-iPhone מחזיקים בדרך-כלל חבילת גלישה ללא הגבלה, וכעת, עם פתיחת הרשת מבחינתם, יהיה תמרוץ להתחיל להשתמש גם בשיחות טלפון דרך סקייפ וכך לחסוך כסף בחשבון החודשי.

החלטה משמעותית

AT&T קראה היטב את המפה. היא הבינה כי הנושא של בחירה חופשית ללקוחות הפך לחשוב למדי בארה"ב, כך שהרשויות מבקשות למנוע ככל האפשר ממפעילות הסלולר לחסום את הלקוחות משימוש בשירותים מסוימים. בנוסף, ברקע התרחשה חקירה של רשות התקשורת הפדרלית (FCC) בארה"ב סביב ההחלטה של החברה למנוע שיחות המבוצעות בגישה אלחוטית מהלקוחות.

כדאי למפעילות הסלולריות הישראליות לראות מה קורה בארה"ב ולהבין כי הדי הפעולה הזו של AT&T, שנראית לכאורה פשוטה יחסית, ישפיעו גם עליהן. גם המפעילות הסלולריות בישראל - פלאפון, פרטנר וסלקום - נאבקות ביישומי ה-VoIP המאפשרים להעביר קול על גבי האינטרנט, אבל ברוב המקרים זהו מאבק שנערך מאחורי הקלעים בצורה שקטה יחסית, שעדיין לא משפיע באופן גורף.

המפעילות לא מרוצות מכך שלקוחותיהן, אלה שקרובים יותר לנושאים הטכנולוגיים, מתקינים תוכנות לביצוע שיחות אינטרנטיות כגון סקייפ או התוכנה של פרינג הישראלית. לכן, יש להן מערכות שמסוגלות לתעדף אפלקציות מסוימות כך שיקבלו עדיפות במהירות התנועה ברשת. היכולת הזו יכולה לפגוע במה שמכונה "ניטרליות הרשת", נושא שהופך חשוב יותר ויותר ללקוחות. לא ידוע אם המפעילות הישראליות אמנם משתמשות ביכולת הזו, אבל ברור כי יש להן אפשרות כזו.

בינתיים הן לא ביצעו חריגות משמעותיות: כל לקוח בישראל שיש לו חבילת אינטרנט יכול להוריד את התוכנה של סקייפ אם ירצה, למרות שבעת השקת מכשיר הדגל של נוקיה, N97, חוסר הרצון של המפעילות לאפשר גישה מהירה לתוכנות כמו סקייפ בלט במיוחד. בדומה לחלק מהמפעילות בעולם, בחרו המפעילות הסלולריות בישראל לא להשיק את הטלפון החכם של היצרנית הפינית עם תוכנת סקייפ מותקנת מראש, למרות שנוקיה רצתה להכניס את היישום למכשיריה, לרווחת הלקוחות.

חבילות גלישה יקרות

דוגמה נוספת למאבק של המפעילות בישראל בנושא אפשר היה לראות לפני כ-3 חודשים, כאשר חברת Free Telecom הישראלית הגישה תלונה למשרד התקשורת על חסימה מכוונת שביצעה חברת סלקום, בכך שהיא מונעת גישה לשירותי VoIP בחבילות הגלישה של מנוייה. משרד התקשורת הורה באותו זמן לסלקום להסיר את החסימה, והיא אכן ביטלה אותה.

בתנאים הנוכחיים, שימוש בתוכנות VoIP בישראל לא מספיק קורץ ללקוחות. כדי לנצל אותן בצורה טובה, עליהם לרכוש חבילות גלישה אינטרנטיות בנפחים גדולים שעולות יותר מ-100 שקל לחודש, ומגבילות ברוב המקרים את כמות האינפורמציה העוברת באמצעותן.

כניסת ה-iPhone לישראל עשויה להכריח את המפעילות לספק חבילות גלישה ללא הגבלה, מה שיכול להשפיע על שימוש גובר בתוכנות כמו סקייפ. לכן, ההערכות הן כי לא תהיה להן ברירה אלא לשקול את גישתן לנושא זה מחדש.

שיחות חינם גם בגוגלפון

לצד השינוי במדיניות של AT&T, מפעילת הסלולר האמריקנית וריזון הודיעה על שיתוף-פעולה עם גוגל בהשקה של טלפונים סלולריים ונטבוקים מבוססים מערכת ההפעלה אנדרואיד, באמצעותו היא תאפשר להשתמש בשירות Google Voice - כלומר שיחות אינטרנטיות בחינם.

הסלולריים הללו מצויידים במסכי מגע ונחשבים למתמודדים רציניים בתחרות מול ה-iPhone, שנמכר בבלעדיות בארה"ב ב-AT&T. וריזון אינה המפעילה הראשונה שמתכננת למכור מכשירי גוגלפון בארה"ב - ספרינט-נקסטל מתכננת להתחיל למכור את דגם ה-Hero של HTC בשבוע הבא, ו-T-Mobile תשיק את דגם Cliq של מוטורולה ו-Behold 2 של סמסונג בחודש הבא.

T-Mobile היתה הראשונה שהשיקה בארה"ב מכשיר מבוסס אנדרואיד של חברת HTC (דגם G1), לפני מספר חודשים. בווריזון מתכננים להשיק שני מכשירי גוגלפון עד סוף השנה הנוכחית.