גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאורה הכפולה

לאורה ריבלין מככבת בהצגה החדשה "הרפר ריגן" בתיאטרון גשר, כשלצידה כבמאי בעלה לשעבר עודד קוטלר ובעלה על הבמה דב גליקמן. המחזה הוא מסע גילוי עצמי מטלטל של הגיבורה, שיש לו פוטנציאל לחלחל גם לחייה במציאות. ריבלין: "אני עדיין מחפשת את עצמי בדמות הזו"

הרפר ריגן, אישה באמצע החיים, נשואה ואם לבת 17, עוזבת את ביתה ומשפחתה, אחרי שבעלה שצילם תמונות חושפניות של ילדים מואשם כעבריין מין. היא יוצאת למסע גילוי עצמי במהלכו תפגוש שרשרת הזויה של טיפוסים מהצד האפל של החברה, ובסיומו תיאלץ לקבל החלטה קשה: פירוק כל מה שבנתה בחייה או השלמה כואבת עם המציאות ממנה ניתן יהיה, אולי, לבנות עתיד חדש.

זהו הבסיס למחזה "הרפר ריגן", מאת סיימון סטיבנס, שעלה באחרונה בתיאטרון גשר בעיבודו ובבימויו של עודד קוטלר. את הדמות הראשית מגלמת לאורה ריבלין, אשתו לשעבר של קוטלר, ואת הבעל מגלם דב גליקמן. כל השלושה מגיעים לראשונה לתיאטרון שייסד הבמאי והמנהל האמנותי יבגני אריה לפני 18 שנים.

דובל'ה גליקמן, ליאורה ריבלין, הרפר ריגן / צלם יחצ

גליקמן וריבלין ב"הרפר ריגן"

מפגש פסגה? קוטלר לא מכחיש. "הפעם האחת בעבר בה הייתי בסוג של התנהלות מקצועית מול תיאטרון גשר הייתה בשנת 98', כאשר ביימתי סרט תיעודי על תהליך החזרות למחזה 'השטן ממוסקבה' בו כיכב חיים טופול", הוא משחזר, "מאז נשארתי בקשר עם יבגני אריה, ולפני כשנה וחצי דיברנו על פסטיבל מחזות הרולד פינטר, שבסופו של דבר לא יצא לפועל ובמקומו התקיים רק פסטיבל קריאת מחזות שלו.

"חשבתי להציע ליבגני לביים מחזה של פינטר בגשר, והוא נתן לי עותק של 'הרפר ריגן' וביקש שאקרא. את המחזאי, סיימון סטיבנס, הכרתי בעיקר בזכות מחזה אחר שלו בשם 'פורנוגרפיה' שראיתי בלונדון והיה מבריק בעיניי. קראתי גם את 'הרפר' וגיליתי טקסט נפלא. עמוק, רגיש, מלא רבדים ותת-רבדים".

* איך הייתה העבודה בגשר? עם הוותק שלך נדיר לעשות משהו בפעם הראשונה.

"נכון, ואני מודה שאני בסוג של התאהבות. המקום הזה הוא תיאטרון אמיתי, נקי משיקולים מסחריים שעולם הבמה המקומי שוחה בהם. אני יושב באולם ומרגיש שאני נושם תרבות. אתן דוגמה. במחזה המקורי סטיבנס נתן אופציה ללהק שבעה שחקנים, וארבעה מתוכם יגלמו יותר מתפקיד אחד כי יש 11 דמויות.

"יבגני שאל אותי ממש בתחילת העבודה: 'אתה מוצא אצלנו שבעה שחקנים שמתאימים לך גם לדמויות הנוספות'? עניתי שלא. בו במקום אמר לי: 'אז תלהק 11 שחקנים'. פריבילגיות ששכחתי כמה טוב לעבוד איתן".

רשימה מכובדת של שחקני תיאטרון גשר לוהקה למחזה, בהם לוסי דובינצ'יק בתפקיד הבת למשפחת ריגן, מיקי ליאון, נטע שפיגלמן, דודו ניב, דניאל צ'רניש, פירה קנטור ועוד. ואולם, מעל הכול מדובר במופע הראווה של ריבלין המופיעה על הבמה בכל הסצנות, בעוד שאר השחקנים מתחלפים ככל שהמסע שלה מתקדם.

כמה ימים לפני העלייה לבמה, קוטלר מקבץ את הצוות באולם החזרות ומתחיל לקצץ את הסצנות במטרה לתחום את התוצר המוגמר בשעה וחצי לכל היותר. חלקם נענים בהשלמה ("זה ממילא אותו כסף"), חלקם נלחמים על כל שורה ("אתה לא יכול לעשות לי את זה"), אבל קוטלר ממשיך בשלו בשלוות נפש של מקצוען היודע שבסופו של דבר המילה שלו תקבע.

"אני מבין התאהבות של שחקן בטקסט", הוא אומר, "באופן טבעי כל אחד רוצה כמה שיותר ביטוי, אבל לפעמים צריך לדעת שגם הסצנה שעל הנייר הכי מרגשת תורמת יותר לתוצאה הסופית אם היא נשארת בחוץ. זה קרה לי רק לפני שנתיים בבית לסין, במחזה 'נערי ההיסטוריה', שם שיחקתי בתפקיד הראשי. הסצנה האהובה עלי ביותר במחזה הושמטה בדקה ה-90, בהסכמתי, כי היה חשוב ותר לסיים את המערכה הראשונה בסצנה אחרת כדי להשאיר קהל ביותר מתח לקראת תחילת המערכה השנייה".

* אתה ממשיך לעבוד כמעט בקביעות, כשחקן ו/או במאי, עם זוגתך לשעבר לאורה ריבלין. זה היה רעיון שלך ללהק אותה גם ל"הרפר ריגן"?

"לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר, ויבגני אריה היו אלה ששאלו אותי באחת מפגישות העבודה הראשונות: 'למה לא לאורה', שבסופו של דבר אכן מגלמת את התפקיד להפליא. בכנות, אני עדיין מופתע מכמות האפשרויות העומדות בפני שנינו כיום בזכות שילוב עבודות הבימוי והמשחק המשותפות. היו ימים במהלך החזרות שעבדנו מבוקר עד ערב על 'הרפר', ואז נסענו יחד לתיאטרון בית לסין להופיע יחד בהצגה 'הבנאליות של האהבה', ולאורה מגלמת שם אישה שונה לחלוטין מהרפר".

"יש משהו בריא כשמדי פעם מגיע מישהו חדש"

ריבלין וגליקמן מגיעים לבמת גשר כעוד שתי חוליות ברשימה המתארכת של "כוכבים מיובאים", שגויסו בשנתיים האחרונות לחיזוק מעמדו של התיאטרון. אחרי משה איבגי ב"הבן הבכור", חנה לסלאו ב"יאקיש ופופצ'ה" ו"טרטיף" ואורנה בנאי ב"רומן בעבודה". לוסי דובינצ'יק, שבעצמה הצטרפה לגשר רק לפני שנתיים וחצי, טוענת שעבור האנסמבל הוותיק מדובר במגמה חיובית.

"כשאני הגעתי השחקנים האחרים פה ראו בזה את הצעד הכי טבעי בעולם, והתייחסו אלי כאילו שנים אני בגשר", היא אומרת, "אבל יש משהו בריא לכל המעורבים בתהליך היצירה כאשר מדי פעם מגיע מישהו חדש שצריך ללמוד אותו. בין אם זה עודד קוטלר כבמאי או לאורה ודב'לה כשחקנים. באנסמבל קבוע יש משהו מחבק ומגונן, ומדי פעם נכון לצאת מזה כי אתה לומד בשלב מסוים להכיר את כל המניירות, הרגישויות, הקצב האישי של כל אחד. צריך שיפתיעו אותך מדי פעם".

* את בעצמך כבר אם. לא נמאס לך לגלם שוב בת 17?

"אני בוחנת כל דמות לגופה, בלי קשר לגיל. מה שאני אוהבת ב'הרפר' זה התפקיד נטו. בחורה שהיא בעצם החוליה המנסה לקשר בין אב שהוא ספק קרבן תמים ספק אשם, ואם המוכנה לסכן את המשך קיומו של התא המשפחתי. זה מקום לא קל להיות בו, דמות שלא קל לגלם, ואתגרים כאלה אני תמיד אוהבת".

מחזה על "קבלה" ולא על "פשרה"

"אני לא מרגישה כמו 'הכוכבת' שהביאו מבחוץ", מדגישה לאורה ריבלין, "בכלל, אני אף פעם לא מרגישה 'כוכבת'. המילה לא נוחה לי, כמו שלא נוחות לי ההצהרות על 'מעבר לתיאטרון גשר'. אני שחקנית ההולכת למקומות בהם מציעים לי את התפקידים המאתגרים והטובים ביותר, ובאותה מידה אני מתמוגגת מכל רגע בשנים האחרונות שלי בבית לסין ובטוחה שאעבוד שם עוד הרבה".

* בשנים האחרונות את מרבה לגלם נשים שבגיל מבוגר עוברות חוויות המטלטלות את עולם הערכים שלהן, ומכריחות אותן לעצבו מחדש. ראה "תפוחים מן המדבר".

"זה נכון, והרפר ריגן היא אכן עוד דמות כזו, רק שמנעד החוויות שהיא עוברת רחב יותר. זה ללא ספק אחד התפקידים הכי מורכבים שגילמתי עד היום, כי כל מפגש שלה עם כל דמות נוספת במחזה מוציא ממנה עוד רגשות, עוד טראומות, עוד תובנות. אני עדיין מחפשת את עצמי בדמות הזו ומוקדם לי לדעת עד כמה החוויה של לגלם אותה תחלחל בסופו של דבר גם לחיי האישיים ומה זה יעשה לי. זה חלק מהסקרנות המלווה כל תהליך חזרות חדש".

"זה מחזה על קבלה", מסכם קוטלר, "בעיניי 'פשרה' היא המילה הלא נכונה, כי הרפר לא מתפשרת על חייה כמו שהיא מחליטה לקבל מצב נתון. פשרה זה לנהל משא ומתן כספי. צד א' דורש חמש, אתה מוכן לתת שלוש, מתפשרים על ארבע וממשיכים הלאה.

"קבלה זה מקום רגשי מורכב בהרבה, כי אתה לא באמת נפטר מהכאב כמו שאתה לומד לחיות איתו. כל מי שחווה פרידה וחזרה לבן זוג, או פרידה ללא חזרה, מבין את המקום הזה. לאהוב מישהו שבעיניך הוא נטול פגמים, פרט למחלוקות יומיומיות פה ושם, זה החלק הקל. לחשוף את האדם הזה בשיא כיעורו, לומר לעצמך: 'אין סיכוי שאוכל להמשיך לחיות עם זה', ואז להחליט בכל זאת להישאר ולהמשיך יחד, זו המשימה הקשה מכל".

"הרפר ריגן" הועלה לראשונה במוצ"ש ה-12 בספטמבר וחזר לבמת תיאטרון גשר ב-7 באוקטובר. *

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים