המיתון הסתיים: ארה"ב ככל הנראה צמחה ב-3.2% ברבעון השלישי

נתוני התמ"ג שיפורסמו השבוע יעידו על צמיחה במשק האמריקני לראשונה מזה 4 רבעונים - ובכך יגיע לסיומו המיתון הקשה ביותר מאז שנות ה-30 ■ וגם: מכירות הבתים החדשים עלו ככל הנראה בספטמבר

כלכלת ארה"ב צמחה ככל הנראה בקצב שנתי של 3.2% ברבעון השלישי של השנה - ובכך הגיע לסיומו המיתון שהחל בסוף 2007, אשר היה המיתון הקשה ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30. כך מעריכים כלכלנים בארה"ב לקראת פרסום נתוני התמ"ג ביום חמישי הקרוב. גם סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג מצביע על נתונים דומים.

המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב, בשילוב עם תוכניות הסיוע הפיסקאליות של ממשל אובמה, סייעו לכלכלה האמריקנית לצאת מהבוץ ברבעון השלישי. הנתונים צפויים להעיד, כאמור, על חזרתו של המשק האמריקני לפסי צמיחה לאחר שברבעון השני הוא התכווץ ב-0.7% נוספים. נזכיר כי הכלכלה האמריקנית התכווצה במשך 4 רבעונים רצופים - הרצף הארוך ביותר מאז החלו הרישומים ב-1947. ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני התכווץ התוצר בארה"ב ב-3.8%, הנפילה החדה ביותר מזה כ-70 שנה.

הורדת הריבית במשק ל-0-0.25%, השקת תוכניות לרכישות נכסים רעילים כדוגמת אג"ח מגובי משכנתאות, העברת תוכנית תמרוץ כלכלית בהיקף 787 מיליארד דולר וכן תוכניות לעידוד רכישות רכבים ("מזומן תמורת גרוטאה") ובתים (הקלות במס בהיקף 8,000 דולר למי שרוכש בית ראשון) - כל אלה חילצו את הכלכלה האמריקנית מהמיתון. בעוד שבארה"ב תוהים באשר לדרכה של הכלכלה לכשיגיעו התוכניות הללו לקיצן, וול סטריט ממשיכה לחגוג תוך שהיא נעזרת בדו"חות כספיים טובים מהצפוי של החברות המובילות. לפי נתוני בלומברג, מבין החברות במדד ה-S&P 500 שפרסמו עד כה את הדו"חות, 80% עקפו את התחזיות המוקדמות - השיעור הגבוה ביותר מאז 1993.

נתוני התמ"ג יעמדו השבוע במרכז העניינים בארה"ב, אולם בדרך יפורסמו נתונים חשובים אחרים, כגון הזמנות מוצרים בני קיימא שצפויות לעלות ב-1% בספטמבר לאחר ירידה של 2.4% באוגוסט, מדד S&P קייס-שילר לבחינת מחירי הבתים ב-20 הגדולות בארה"ב וכן מכירות הבתים החדשים בחודש ספטמבר. המכירות צפויות לעלות ל-440 אלף יחידות מ-429 יחידות באוגוסט, אולם נזכיר כי בחודש הבא יסתיימו הקלות המס שמעניק הממשל לרוכשי הבתים, מה שגורם לדאגה בארה"ב שמא מכירות הבתים יירדו או לכל הפחות קצב המכירות יואט בעקבות כך.