בשורה נפלאה לחסרי הדיור

המוני הדירות שנקנו להשקעה כבר מוזילות את השכירות ועוד יורידו גם את מחיר הקניה

על פי נתוני האוצר שפורסמו אתמול, משנת 2006 ועד לסוף המחצית הראשונה של 2009 נרכשו בישראל 94 אלף דירות להשקעה, כלומר דירות שרוכשיהן קנו אותן שלא למטרת דיור.

בשנים האחרונות, אי אפשר היה שלא לחוש במשקיעים המציפים את שוק הנדל"ן למגורים. רובם ברחו משוק ההון התנודתי, הישר לזרועותיו המפנקות של שוק הנדל"ן שהציע להם תשואה סולידית על ההשכרה וריבית משכנתאות נמוכה במיוחד.

האם אותם משקיעים הם האחראיים לעלייתם של מחירי הדירות בשנה הנוכחית? אין ספק. אבל האם זה אומר שצריך להצטרף לעליהום על התופעה (שכלל לאחרונה, בין השאר, הצעה למסות ביתר את רכישת הדירה להשקעה)? לא ממש.

למעשה, עבור כל אותם זוגות צעירים שראו כיצד מחירי הדירות ברחו אל מעבר ליכולתם, מדובר בבשורה נפלאה. לפני למעלה משלוש שנים, כששוועת הזוגות הצעירים עלתה השמיימה, התכנסה ועדת הכספים לחפש פתרונות למצב. שר השיכון דאז, מאיר שטרית, הבטיח לוועדה כי "בתוך שנתיים יוקמו בישראל עשרות אלפי דירות להשכרה".

מאז, הממשלה או משרד השיכון לא עשו דבר, אבל התחזית הגשימה את עצמה בענק. ובשקט בשקט, ההיצף העצום של דירות להשקעה מחולל את השינוי בשטח. בהתאמה לחוקי הכלכלה: הוא מוזיל את המחירים, משכלל את שוק ההשכרות ומלמד יותר ויותר זוגות שניתן לחיות בדירה שאינה בבעלותם (החלטה כלכלית לא רעה בכלל).

נכון להיום, בשוק המכירות הכוח עדיין בידי המוכרים (המשקיעים ממשיכים לנהור), אבל בשוק ההשכרות ידם של השוכרים על העליונה. לוחות ההשכרה מתחילים להתמלא בהיצע, המחירים עוצרים ואפילו זוחלים כלפי מטה ואפשר לדרוש תקופות השכרה יותר ארוכות מבעל הבית שאתמול לא הסכים לשמוע דבר.

ויש גם אופציה שנייה. מרבית רוכשי הדירות להשקעה מגיעים ממעמד הביניים. הם מתפתים לתשואה (נטו) של כ-3% על ההשכרה, מול ריבית משכנתא צמודה לפריים של כ-2% בלבד. כשצד אחד של המשוואה ישתנה לרעה (אם לא שניהם ביחד), ואם שוק ההון יחזור להיות יותר קורץ, הם יכולים להחזיר את הדירות לשוק במהירות הבזק. או אז, מחירי הדירות אכן עשויים לרדת כל הדרך חזרה.

שוב, מדובר בבשורה נפלאה לזוגות המייחלים לקנות דירה.