וול סטריט סיימה ברמות הנמוכות של היום בשל אכזבה מהנתונים ועליית רמת הפחד

גלובס tv הנאסד"ק איבד 2.7% ■ מדד ה-VIX זינק ב-11.5% ■ לראשונה מזה חצי שנה ירידה של 3.6% במכירות הבתים החדשים ■ גולדמן זאקס חתך תחזית צמיחת התמ"ג בארה"ב ל-2.7% לעומת צפי קודם ל-3%

ירידות שערים חובקות עולם לא פסחו הערב גם על וול סטריט בה נסגרו המדדים המובילים ברמות הנמוכות של היום ובהם בלט מדד הנאסד"ק שחתם בירידה של 2.7%. האווירה השלילית בשוק התגברה לאחר פרסום נתוני המכירות של הבתים החדשים שהפתיעו לרעה בירידה חודשית של 3.6%, ירידה ראשונה מזה שישה חודשים לעומת צפי כי יעלו. כמו כן הושפע המסחר מפירסומי דו"חותיהן של חברות ברחבי העולם, מקאנון ועד SAP , שהיו מאכזבים וערערו את הבטחון בהתאוששות הכלכלית.

גם מחיר הנפט נפל הערב לאחר פרסום דו"ח המלאים שהצביע על עלייה גבוהה מהצפי במלאי הדלק מה שמאותת על ירידה בביקושים לו. כל זאת כאשר מדד הפחד, ה-VIX המשיך במסעו צפונה וזינק בכ-11.5% ל-27.7% ובשלושת ימי המסחר האחרונים רשם עלייה של כ-25%. נציין כי גולדמן זאקס הוריד את תחזיתו לצמיחת התמ"ג בארה"ב, ל-2.7% לעומת צפי קודם ל-3%. נתון זה יפורסם מחר וצפוי לרכז עניין רב.

המסחר באירופה הסתיים גם הוא בירידות זה היום הרביעי מתוך חמישה ימים כאשר המדדים המובילים איבדו כ-2.5%. זאת, בהמשך לירידות שאפיינו את המסחר באסיה בעיקר בשל ירידות במניות חברות הספנות האסיאתיות על רקע החשש הגובר ביחס לחוזקה של הכלכלה העולמית. הבורסות הארגנטינאית והברזילאית רשמו נפילות של 5.5% ו-4.5% בהתאמה.

העיניים על הדולר והסחורות

שוק המניות האמריקני מקדיש תשומת לב רבה מהרגיל לתנודות של הדולר, עם מעמדו החדש כמטבע מימון (כתוצאה מהריבית האפסית בארה"ב), שגורם לקורלציה ההפוכה הגבוהה בינו ובין התנהגות שוקי המניות ואפיקים מסוכנים אחרים. מאז שה-S&P 500 הגיע לשפל בתחילת חודש מארס, המדד קפץ בכ-60%, ואילו הדולר זז בכיוון הנגדי ונפל ב-15%. "אנו צופים כי היחס בין תנודות הדולר למחירי המניות ימשיך בחודשים הבאים, עד שה'פד' יתערב ויעלה את הריבית", אמר פרד דיקסון, אסטרטג שווקים בכיר ב-Davidson Companies.

"קובעי המדיניות האמריקנים מצויים בדילמה הדומה לזו שיפן התמודדה עימה בעשור האחרון, כשהמדינה רצתה לשמור על ריבית נמוכה כדי לתמוך במחירי נכסים ולעודד צמיחה, אך, בה בעת, חששה מיצירת נזילות רבה מדי", אמר ביל גרוס. לדבריו, "המשקיעים חייבים להודות שללא ההשגחה של ה'פד' והריבית האפסית שדוחפת את ההון לאפיקים מסוכנים יותר, מרווחי הסיכון לא היו מתייצבים". האירו נחלש הערב בכ-0.6% כנגד הדולר ונסחר ב-1.4715 דולר לאירו. רק לפני יומיים הצמד היה מעל 1.5 ד' לאירו.

פרסום דו"ח המלאים של הנפט ומוצריו מוביל את החוזה העתידי על הנפט הגולמי לאבד כ-2.4% ל-77.6 דולר לחבית לאחר שמלאי הנפט הגולמי אמנם עלה פחות מהצפי ב-800 אלף חביות לעומת צפי כי יעלה ב-1.91 מיליון חביות, אך מלאי הדלק עלה במפתיע ב-1.6 מיליון חביות לעומת צפי לעלייה של מיליון חביות.

נציין כי היום פרסמו גם יצרניות נפט שונות, ובהן קונוקו פיליפס האמריקנית, BP הבריטית ופטרו צ'ינה הסינית את דוחותיהן הכספיים שהצביעו על ירידה חדה ברווחיהם לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז היה מחיר הנפט בשיא של קרוב ל- 150 דולר לעומת רמה של כ-60 דולר ברבעון השלישי האחרון.

ירידה מפתיעה במכירות הבתים החדשים

ב-14:30, שעון ישראל, פורסם דו"ח בנוגע להזמנות סחורות בנות-קיימא בחודש ספטמבר. בהתאם להערכת כלכלנים, בחודש זה נרשמה עלייה של 1% לאחר ירידה של 2.4% בחודש אוגוסט. מדובר בעלייה הרביעית בששת החודשים האחרונים. "לאחר שממשלות בכל העולם שפכו טריליונים על תוכניות פיסקליות, כגון בניית תשתיות, אפשר לצפות שזרם ההזמנות הזה יימשך", אמר כהנוביץ מכלל פיננסים.

כמו כן, ב-16:00 פורסמו נתונים בדבר מכירת בתים חדשים לחודש ספטמבר אשר הפתיעו לרעה כאשר המכירות ירדו ב-3.6% בספטמבר לעומת אוגוסט והסתכמו ב-402 אלף בתים לעומת צפי כי מספרם יעלה ל-440 אלף יחידות, זאת בהשוואה ל-429 אלף יחידות בחודש אוגוסט. נציין כי זוהי הירידה הראשונה הנרשמת במכירות הבתים החדשים בארה"ב בחצי השנה האחרונה.

עונת הדו"חות הולכת ודועכת וכך גם הביצועים

מניית חברת הפיננסים הנאבקת על קיומה, CIT בלטה בעלייה חדה בניגוד למגמת המסחר, זאת לאחר שהחברה דיווחה כי הצליחה לגייס הון נוסף בהיקף של 4.5 מיליארד דולר חלקו ממלווים חדשים וחלקו מבעלי החוב הקיימים, וזאת כאשר החברה מתכוונת לבצע מיחזור חוב על מנת להימנע מפשיטת רגל. המימון החדש המתווסף להלוואה בסך 3 מיליארד דולר שקיבלה ביולי.

SAP בלטה לשלילה לאחר שפיספסה את צפי האנליסטים והורידה שוב את תחזית ההכנסות. ברבעון השלישי רשמה ענקית התוכנה האירופית רווח של 435 מיליון אירו, כאשר האנליסטים ציפו לרווח של 454 מיליון אירו. החברה צופה כי ההכנסות יירדו ב-6%-8% לעומת התחזית שלה ביולי לירידה של 4%-6%. לברי החברה: "השוק עדיין נשאר קשה".

חברת הנפט האמריקנית, קונוקו-פיליפס , דיווחה על צניחה של 71% ברווחיה ל-1.5 מיליארד דולר על רקע המחיר הנמוך יחסית לרבעון הקודם של הנפט והגז הטבעי. התוצאות היו גבוהות מהתחזיות בשוק כאשר החברה דיווחה על רווח של 98 סנט בעוד האנליסטים ציפו ל-94 סנט למניה.

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בעולם, ויזה , דיווחה אמש, לאחר המסחר, כי במונחי Non Gaap עלו רווחיה המתואמים ברבעון האחרון ב-23% ל-552 מיליון דולר, או 74 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים לרווח של 72 סנט למניה. דירקטוריון החברה אישר תוכנית רכישה חוזרת של מניות החברה בהיקף של מיליארד דולר, שתבוצע במהלך השנה ותסתיים ב-30 בספטמבר 2010. כמו כן הודיע על הגדלת הדיבידנד ב-19%.

סוכנות "בלומברג" מדווחת כי לפי 2 מקורות המקורבים לנושא, פורד צמצמה את מגעיה לגבי מכירת חטיבת וולבו לחברה אחת - קבוצת Geely Automobile Holdings הסינית.

גולדמן זאקס העניק המלצת "קנייה" לטקסס אינסטרומנטס .

פרטנר בידי בן דב

סיוה סיימה את הרבעון ברווח שיא של 2.4 מיליון דולר הכנסות הרבעון השלישי ירדו ב-5% והגיעו ל-9.7 מיליון דולר. החברה עקפה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה והודיעה כי היא צפויה לסיים את 2009 עם רווח של כ-40 סנט למניה.

הערב נחתמה עסקת הרכישה של פרטנר על ידי סקיילקס, זאת לאחר שמוקדם יותר היום אישר משרד התקשורת באופן רשמי את מכירת חברת פרטנר לאילן בן דב. כזכור, בן דב, דרך סקיילקס שבשליטתו, רכש 51.3% ממניות פרטנר מידי האצ'סון ב-12 באוגוסט תמורת 5.29 מיליארד שקל, והמתין לאישור משרד התקשורת להעברת השליטה.

ל"גלובס" נודע, כי המיזוג בין סלקום ל-013 נטוויז'ן הופך לעובדה מוגמרת, בעקבות השלכות עסקת בזק, וכי המיזוג שעליו דיווחו שתי החברות לפני כחודש בצורה כללית יקרום עור וגידים מיד עם השלמת התקנות שמסדירות את כניסת חברות הסלולר לתחום השיחות הבינלאומיות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]