גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספרות זרה

על רקע התבטאויותיו של השר אלי ישי, בגינת לוינסקי בתל-אביב נפתחה ספרייה לילדי העובדים הזרים

אור הזרקורים, המון האנשים נרגש, מוזיקה אתנית עליזה ברמקולים, ואפילו הלהקה האפריקאית בבגדי השבט ובקישוטי ענפים עם חיצים וכידונים בידיים מנופפות, שקיפצה את ריקוד הגשם מעל ראשו, לא הפריעו לילד אחד קטנטן בצבע שוקולד.

הוא ישב מכורבל, בידיו הקטנות ספר גדול, ודפדף. מהופנט מהאושר האינסופי. כל כך הרבה ספרים מסודרים על המדפים שמאחוריו, מתוכם הוציא עוד ספר ועוד אחד. אחר כך הצטרפו אליו ילדים נוספים, והם ישבו בשקט או שכבו, נשענים על מרפקים, מרותקים לעולם הציורים והסיפורים שנפתח בפניהם בין הדפים.

ספריה לילדי עובדים זרים / צלם אסתי סגל

עטים על הספרים. מתוך האירוע (צילום: אסתי סגל)

בתקופה שהורים, מורים ואנשי תרבות מקוננים על הדור הזה שמסרב לגעת בספר, ילדי העובדים הזרים מוכיחים בדיוק את ההיפך, "את צריכה לראות אותם. איך הם באים כל יום, כל יום" מספרת בהתרגשות מרית בן-ישראל מיוזמי ומארגני הספרייה לעובדים זרים ופליטים, שאתמול, יום שבת ה-31.10.09 בשעה חמש אחה"צ, נפתחה באופן רשמי, באירוע חגיגי, ובמעמד ראש העיר.

אזור התחנה המרכזית הישנה שהפך בשנים האחרונות למקום מגורים ומקלט לעובדים זרים ופליטים, ולאזור ציד של המשטרה ויחידת עוז, היה אתמול לכמה שעות מקום של חסד ושמחה.

הפעם, המשטרה אבטחה ושמרה על השטח - "גינת לוינסקי" - כמה מאות מ"ר של דשא קלוש ועלוב למראה - שאליה נהרו מתנדבים וילדיהם, סלבס, תקשורת, כמה פוליטיקאים, ובעיקר אלו שלמענם התקיים כל האירוע: הפליטים, העובדים הזרים, וילדיהם.

המון ילדים. מכל הגזעים והצבעים. ממש כאילו יצאו מתוך קטלוג של בנטון. במיטב מחלצותיהם, רחוצים וחגיגיים, הם ישבו או עמדו בשקט ובנימוס שלא מוכרים לנו אצל ילדים בגילם, מסתכלים בעיניים גדולות לעבר הבמה המאולתרת, שעליה הופיעו בזה אחר זה להקות אתניות מבני הקהילה הזרה.

כל הפרוייקט התחיל לפני כשנתיים כשקבוצת "ארטים - צוות אמנות בינתחומי" (האמנים הדס עפרת, רומי אחיטוב ומרית בן ישראל, האוצרת טלי תמיר, והאדריכל יואב מאירי שתיכנן ועיצב את הספרייה) התכנסה ברצון לייצר פרוייקטים בעלי צביון אמנותי משולב בחברתי.

"ואז יואב מאירי, שהוא תושב השכונה אמר שתמיד חלם לעשות ספריה לעובדים זרים ולפליטים, ובאותו רגע היה ברור לכולנו שזה מה שנעשה", מספרת בן-ישראל על ההתחלה שבימים אלו קרמה עור ומדפים.

מדובר לא במבנה אפילו, אלא בשני ארונות ספרים, מעין קיר ספרים גבוה למבוגרים, ומולו ארון קטן יותר לילדים. ב-5 לספטמבר השנה, מתארת בן-ישראל את הפרוייקט המתפתח, בבלוג שלה ב"רשימות": "הארונות יהיו שקופים ומוארים מבפנים, כך שהספרים יזרחו בלילות בתוך הגן.

"ברחבה שביניהם יתאפשרו עיון, קריאה ומפגשים חברתיים. אנחנו מפנטזים על הקמת מועדון קריאה למבוגרים ושעת סיפור לילדים. הספרייה תכיל כ-2500 ספרים בסינית, אנגלית, אמהרית, רומנית, ספרדית, צרפתית, ערבית, תאית, נפאלית, הינדית, בנגלית וטגאלוג (פיליפינית). בספריית הילדים יהיו גם ספרים בעברית. כל ספר יהיה מסומן לפי השפה, אבל השפות עצמן יהיו מעורבבות כדי לחבר ולא לבדל".


מה שנראה כחלום צבעוני של אמנים הפך מהר מאוד למעשה, כשהם חברו למרכז הסיוע העירוני "מסיל"ה", מנהלת שנת המאה ומפעל הפיס. "ומסיל"ה מההתחלה נתנו את הלב שלהם. יש שם חבורה של נשים, מה זה יעילות, אין להן זמן לבזבז והן פשוט הלכו איתנו. בלעדיהן זה היה הרבה יותר קשה..."

"הכל נעשה בהתנדבות", מספר עמיר אשר, שהצטרף לפרוייקט בשלביו הראשונים, "אירגונים תרמו ספרים: דיסני, צומת ספרים, עמותת אנוש, הוצאות גרף ורימונים, מרכז ההדרכה לספריות, שגרירות תאילנד בישראל, והמון אנשים פרטיים. וכמובן עשרות מתנדבים שמיינו וקטלגו את הספרים ועכשיו מגיעים לתפעל את הספרייה ולשבת עם הילדים".

ובתוך גל ההתנדבות הזה, חשוב לבן-ישראל לציין: "חולדאי הקים את מסיל"ה. איכפת לו מהעובדים הזרים, אפשר להגיד עליו כל מיני דברים אבל זו עובדה שאין מסיל"ה בשום עיר אחרת. והיא משרתת עובדים זרים מכל הארץ, לא רק מתל אביב".


ועל רקע ההתגייסות האנושית המרגשת הזו, נשמע קולו של שר הפנים אלי ישי שמבקש לגרש כ1,200 ילדי עובדים זרים (וכמובן גם את הוריהם): "יבואו לפה עכשיו, מאות אלפי עובדים זרים עם מחלות צהבת, שחפת, חצבת, איידס, סמים ונתונים קשים".

והוא מרחיב: "ילד זה לא פוליסת ביטוח, לא מגן אנושי ולא קמע. עשרות אלפי תיירים שחודרים לארץ בניגוד לחוק עם ילדיהם ויסתירו אותם, יחידת עוז לא תוכל להתמודד עם 200 אלף עובדים זרים ללא מדיניות ברורה. לא ייתכן שתבוא לכאן אשה שתגדל ילדים ותוליד עוד ילדים".

אז מה הפלא שהילדים כל כך שקטים, מנומסים, וצוללים כל רגע אפשרי לתוך העולם המנחם שנפתח בפניהם בין מדפי הספרים, בספרייה החדשה שבגינת לוינסקי?

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב