לסקר: "בשנה וחצי הראשונות מי שעיכב את הרפורמה היו העובדים"

"היום ברור שלא מדובר ברפורמה גדולה בחברת החשמל, אלא 'ברפורמה לייט', שתתמקד בנושא הוצאת ניהול מערכת החשמל ותאגוד חברות הייצור"

"בשנה וחצי הראשונות מי שעיכב את הרפורמה היו העובדים. לצערי הרב, בחודשים האחרונים התחושה שלי היא שנפל האסימון להסתדרות והעובדים, ומי שמעכב כרגע את הרפורמה היא הממשלה", כך אמר היום (ב') מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, בהתייחסו לשינוי המבני, במהלך הכנס השנתי של התאחדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה במלון דיוויד אינטקונטיננטל בתל אביב.

לסקר ציין כי "אם את המו"מ לרכישת השליטה בבזק (ע"י שאול אלוביץ'-ל.ב) סיכמו תוך 3 שבועות, אין סיבה שאי אפשר יהיה להגיע להסכם על הרפורמה בחברת החשמל בתוך 3 חודשים. צריך לעשות מרתון שיחות ולהגיע להסכם".

לסקר הוסיף כי "היום ברור שלא מדובר ברפורמה גדולה בחברת החשמל, אלא 'ברפורמה לייט', שתתמקד בנושא הוצאת ניהול מערכת החשמל ותאגוד חברות הייצור. לעומת זאת, הטיפול בנושא הולכה וחלוקת החשמל יידחה לעשור הבא".

מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, אמר בתגובה לדברי לסקר כי "השינוי המבני בחברת החשמל מאוד מורכב ומסובך. אנחנו מתעקשים שהשינוי לא יהיה טראומתי בצד של הצרכנים הוא חייב לעבור בצורה מושכלת, ולכן אנחנו מקדמים אותו בזהירות". לדברי צמח, התחרות לחברת החשמל תושג בעיקר באמצעות שילוב היצרנים הפרטיים.

צמח הוסיף כי "בין השלב שבו העובדים מוכנים לדבר לחתימה על הסכם ישמרחק רב. אנו נמצאים במצב שבו הדינמיקה חיובית, ואני מאמין שאפשר יהיה להגיע להסכם. יחד עם זאת, צריך להבין שמהלך כזה א"א לאלץ בכוח, וצריך להגיע לשינוי הזה בהסכמה. אני מאמין שנראה תחילתה של רפורמה בתקופה הקרובה, אבל היא לא תהיה בבת אחת, אלא תיפרס לתקופה ארוכה".

בהתייחסו לשאלה האם חברת החשמל ניהנית מהעיכוב ברפורמה, הודה לסקר כי "אם לא יהיה שינוי מבני והשוק לא ייפתח, אז חברת החשמל תישאר מונופול. עם כל הכבוד ל'חברת החשמל השנייה' (שהממשלה הקימה במטרה להעביר איליה פרויקטים-ל.ב) זה קשקוש בלבוש. הפתרון הוא בשילוב בין חברת החשמל ליצרנים פרטיים וזה יקרה רק אם יושג שינוי מבני".