חוששים מתקדים אטיאס

הפשע המאורגן מתפשט על קרקע ההימורים הבלתי חוקיים באינטרנט, ולאיש לא אכפת

בשבוע שעבר נפגש מנכ"ל טוטו-ווינר, עופר פרי, עם הנהלת משרד התקשורת, דן עימה בנושא ההימורים הבלתי חוקיים באינטרנט והציג נתונים מדהימים על היקף התופעה:

ההיקף הכספי שלהם הוא כ-10-15 מיליארד שקל בשנה, בשעה שהיקף משחקי ההימורים החוקיים דרך מפעל הפיס וטוטו-ווינר הוא כ-5.5 מיליארד שקל. המשטרה טוענת כי הימורים בלתי חוקיים מהווים היום את עיקר ההכנסות של ארגוני הפשיעה - יותר מזנות ומסמים.

במדינות מערביות, ובהן בארה"ב, איטליה והולנד, מתבצעים ניסיונות לחסימת אתרים באמצעות חברות ה-ISP (ספקיות שירותי גישה לאינטרנט). במדינות אלה החליטו המפקחים לנקוט צעדים אקטיביים על מנת לעצור את התופעה, שפוגעת לא רק בהימורים החוקיים - אלא מהווה איבוד הכנסות עצום למדינה.

במדינות אלה הבינו כי הפגיעה היא כפולה: מורלית - הכסף מממן את ארגוני הפשע, וכלכלית לקופת המדינה - הטוטו והפיס מעבירים כ-25% מההכנסות שלהם למדינה, בעיקר לתחום החינוך והספורט, ובנוסף למס שמשלמים הזוכים בפרסים.

שיטה נוספת לטיפול בנושא במדינות שונות היא הקמת גוף ממשלתי שבונה רשימה שחורה של אתרים בלתי חוקיים. חברות ה-ISP מתעדכנות באופן שוטף ברשימות וחוסמות אותם.

השיטה, לטענת הטוטו-ווינר, מוכיחה את עצמה, והיקף ההימורים הבלתי חוקיים במדינות אירופה ובארה"ב נבלם. חלק מהמדינות נקטו באותו מהלך גם בתחום הפורנוגרפיה בקרב ילדים.

תקדים הפורנוגרפיה

חסימת אתרים יכולה להתאים למדינת ישראל, מכיוון שהחוק כאן קובע כי כל ההימורים באינטרנט, למעט הטוטו והפיס, הם בלתי חוקיים, גם אם השרת שדרכו מתבצעות הפעולות הלא חוקיות נמצא מחוץ לגבולות המדינה.

על-פי החוק, גם אזרח שמשחק באתר אינטרנט כזה עובר על החוק, וגם מפעיל אתר הימורים שפונה לאוכלוסייה הישראלית.

אתר ההימורים 888 שבבעלות האחים שקד, למשל, חוסם מהמרים ישראליים שכתובת ה-IP שלהם ישראלית, גם כאלה שמציגים כרטיס אשראי זר.

אתרי ה-ISP הם באחריות משרד התקשורת, ולכאורה יכול היה המשרד לעשות הרבה יותר לטובת הנושא. אלא שהוא חושש מלגלות אקטיביות בכל מה שקשור לחסימת אתרים מפני התקדים שיש בכך. שכן, המשרד סבור כי חסימת אתרים בעיקרון היא לא טובה, והתקדים יהווה פתח ליוזמות לחסימת אתרים בתואנות שונות.

בפגישה עם פרי טען משרד התקשורת כי אינו גוף אכיפה וזה לא ייעודו. במשרד רוצים שהמשטרה תורה לסגור או לחסום אתרים. הטענה מוזרה למדי, לנוכח העובדה שהמשרד פעיל ביותר למשל בנושא סגירת תחנות רדיו פיראטיות, למשל.

לחילופין, אפשר להיזכר במאבק שניהל שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, בנושא הפורנוגרפיה באינטרנט. אטיאס ניסה לקדם הצעת חוק לחסימת אתרי פורנו, ונתקל בהתנגדות קשה לא רק מבחינה פוליטית, אלא גם מצד ארגונים מקצועיים כמו איגוד האינטרנט הישראלי, שנלחם בהצעתו עד חורמה משום שראה בכך סכנה לאתרים אחרים.

השר הנוכחי, משה כחלון, מבין כנראה שלא כדאי לו לעסוק בנושא הזה ישירות, הרי גם ככה המשרד בקושי עומד במשימות השוטפות שלו.

לדברי פרי, ללא פעילות מתואמת של כל גורמי האכיפה - ביניהם בנק ישראל והמפקח על הבנקים, משטרת ישראל, משרד התקשורת והרשות לאיסור הלבנת הון - תימשך התופעה של הימורים בלתי חוקיים, שבמקרה הטוב מרחיקה את הכסף מהמדינה ומזרימה אותו לידיים פרטיות - ובמקרה הגרוע והשכיח מאפשרת לארגוני הפשע להתחזק.