מסמך פנימי של כלכלן בשוק ההון: "הסדר החוב באפריקה ישראל - איך עבדו עלינו"

המסמך נחתם בהמלצה חד-משמעית: אסור לתמוך בהסדר החוב ■ "לבייב קנה אופציות במסווה הזרמת הון" ■ "אין ערבות שבעל השליטה אכן יזרים את 450 המיליונים הנוספים אם החברה תצטרך" ■ נציגות מחזיקי האג"ח: "אין ללבייב שום אופציה - הוא התחייב וניתן לאכוף זאת בבית משפט"

ניתוח פנימי של כלכלן בשוק ההון מעביר ביקורת קשה על הסדר החוב באפריקה ישראל, תחת הכותרת שאינה משתמעת לשתי פנים: "הסדר חוב באפריקה - איך עבדו עלינו".

על-פי ההסדר, לב לבייב מזרים לחברה סכום של 300 מיליון שקל בשלב הראשון ויתר התשלומים נפרסים על פני 4 השנים הבאות: 100 מיליון עד תום השנה הראשונה, 100 מיליון נוספים עד תום שנתיים, 100 מיליון עד תום השנה השלישית ו-150 מיליון שקל עד תום השנה הרביעית.

במתווה הפיננסי להסדר נושים בין אפריקה ישראל לבין מחזיקי האג"ח נכתב, כי "קנס במקרה של אי תשלום המניות בגין ההתחייבות להשקיע בעתיד יוקצו במועד הקובע לנאמן. ישלם בעל השליטה - יעברו אליו; לא ישלם - יעברו למחזיקי אגרות החוב".

להערכת הכלכלן, המשמעות היא שאין סנקציה ולבייב למעשה רוכש אופציות למניות אפריקה. יש ארבעה מועדי מימוש ומחיר המימוש 36.13 שקל למניה (שווי מניה לפי שווי חברה של 2 מיליארד שקל לאפריקה ישראל). חישוב שווי האופציות שלבייב רוכש לפי מודל B&S: מחיר המניה בעת כתיבת העבודה - 52.5 שקל, סטיית תקן (שנה אחרונה) 110%, זמן מימוש - שנה עד 4 שנים ושווי 12.5 מיליון אופציות - 317.2 מיליון שקל.

כלומר, שווי האופציות גבוה מהתמורה ששולמה - 317 מיליון שקל לעומת 300 מיליון שלבייב מזרים היום. גם בהנחות שמרניות הרבה יותר (סטיית תקן של 60), שווי האופציות כמעט מכסה את ההזרמה של לבייב ובנוסף, האופציות חצי צמודות.

"לבייב הצליח להערים על כולם ולקנות אופציות במחיר מצוין, במסווה של הזרמת הון לחברה. האופציות הינן במחיר מימוש הנמוך ב-31% ממחיר השוק היום (36.13 לעומת 52.5 שקל). המשמעות הינה שאם מחיר המניה קורס ב-31%, לבייב יכול שלא לממש את אופציית הרכש שקנה", נכתב בהערכת השווי הפנימית להסדר.

הכלכלן מתאר את ההסדר כאופציה שקנה לבייב ומעריך שהוא יוותר על המניות שיועברו לבעלי האג"ח, אך יישאר עדיין בעל שליטה. "דבר לא ימנע ממנו להגדיל את חלקו באמצעות הנפקת זכויות או הנפקה פרטית ובמחיר מימוש נמוך יותר, כך שלמעשה אין לו התחייבות להזרים, אלא רק אפשרות", נכתב.

לסיכום, עמדת הכלכלן היא שלא לתמוך בהסדר זה לנוכח העובדה שאין ערבות שבעל השליטה אכן יזרים את 450 המיליונים הנוספים אם החברה תהיה זקוקה לכך, אלא רק כאשר יהיה כדאי לו מבחינה כלכלית.

נציגות מחזיקי האג"ח: "אין ללבייב שום אופציה - הוא התחייב"

מנציגות מחזיקי האג"ח נמסר בתגובה: "אין ללבייב שום אופציה! מדובר בהתחייבות חד-משמעית של לבייב להשקיע 450 מליון שקל נוספים לפי לוחות זמנים מוגדרים וברורים. במידה והתחייבות זו תופר ניתן יהיה לאכוף אותה בבית המשפט, על כל המשתמע מכך".