מדד הסיכון של BDI: רבע מהחברות בישראל בסכנת קיום

מדד הסיכון המשולב לאוקטובר: החברות דורגו ברמות הסיכון הגבוהות, המאיימות על המשך פעילותן בשנה עד השנתיים הקרובות ■ הסיכון העסקי במשק - 6.21, לעומת 6.14 בספטמבר ו-6.02 באוקטובר אשתקד

כ-25.8% מהחברות והעסקים בישראל דורגו בחודש אוקטובר ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות (דירוגי סיכון 9 ו-10), עלייה בהשוואה לחודש שעבר. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו היא גבוהה, באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות. כך על-פי מדד הסיכון המשולב של BdiCoface לחודש אוקטובר.

לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, דיווחים חוזרים ונשנים על צ'קים חוזרים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. הסיכון העסקי של החברות והעסקים במשק הישראלי עמד על רמה של 6.21, הרעה לעומת 6.14 בחודש ספטמבר. באוקטובר אשתקד עמד מדד הסיכון העסקי במשק על 6.02.

הכלכלנים מסבירים כי בשלבי יציאה מהמשבר חווים מספר רב של עסקים נפילות כי יש להם צורך בהגדלת מלאי ובהון חוזר גבוה יותר, וחברות רבות מתקשות להשיג מימון שיאפשר הגדלה זו, ועל כן בחודשי היציאה מן המשבר סיכון החברות הממוצע גבוה יותר.

הענף שמצבו הורע בצורה המשמעותית ביותר בהשוואה לשנה שעברה הוא תעשיית הקוסמטיקה, הפרמצבטיקה והדטרגנטים. ענף תעשיית הנייר והקרטון מוביל החודש את רשימת הענפים החזקים והבטוחים. ענף תעשיית הכימיקלים הגיע החודש למקום השני ברשימת הענפים החזקים ביותר. למקום הראשון בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע החודש ענף המסעדות ובתי הקפה. ענף תעשיות ייצור שונות רשם את השיפור המשמעותי ביותר בדירוג סיכונו העסקי.

שיפור במוסר התשלומים של חברות ועסקים

ב-BdiCoface פירסמו גם את מוסר התשלומים לספקים בחודש אוקטובר. מהנתונים עולה כי באוקטובר נרשמה הטבה של יומיים במספר ימי הפיגורים של חברות ועסקים בישראל ביחס לחודש שעבר, כך שמספר ימי הפיגורים עמד באוקטובר על 9 בלבד. מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים ירד ביום אחד בהשוואה לספטמבר ועמד על 90 ימים.

הכלכלנים מציינים כי סימני היציאה מהמשבר באים לידי ביטוי בשיפור בענפי הסיטונאות והקמעונאות בתחומים המושפעים ישירות מגידול בצריכה הפרטית, כמו מוצרי מזון, חשמל ואלקטרוניקה וכן בענף בתי הקפה והמסעדות. בכ-31% מהענפים (9 מתוך 29 ענפים שנבדקו) נרשמה הרעה במוסר התשלומים בחודש החולף ואילו כ-59% (17 ענפים) שיפרו את מצבם ביחס לחודש הקודם.