הערכות: ברבעון 3 ו-4 יגדלו הפרשות הבנקים לחובות מסופקים

הבנקים צפויים להפריש גם בגין החובות האישיים של לב לבייב, אולם המערכת הבנקאית טוענים כי עיקר הבעיה אינה בפירמות הגדולות אלא דווקא בעסקים קטנים ובינוניים

ההערכות במערכת הבנקאית הן כי ברבעון השלישי והרביעי יגדלו הפרשות הבנקים לחובות מסופקים. בנקאי בכיר העריך כי שיעור ההפרשות יהיה כ-1% בממוצע מתיק האשראי, בהשוואה ל-0.67% במחצית הראשונה. "ההפרשות לחובות מסופקים הם אינדיקטור שמפגר אחרי התהליכים. להערכתי מחצית השנה השנייה תהיה גרועה מהראשונה", אמר הבכיר.

ההפרשות של הבנקים צפויות לעמוד במחצית השנייה של 2009 על 3.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-2.4 מיליארד שקל במחצית הראשונה.

הבנקים צפויים להפריש גם בגין החובות האישיים של לב לבייב, שהיקפם 3.1 מיליארד שקל. הבטוחות שבידי הבנקים הן מניות אפריקה ישראל ואלו ירדו לאור הסדר החוב שסוכם לאחרונה בו מוותר לבייב על כשליש ממניותיו. עם זאת בבנקים טוענים כי עיקר הבעיה אינה בפירמות הגדולות שבעיותיהן מושכות את תשומת הלב הציבורית אלא דווקא בעסקים קטנים ובינוניים.

הרקוברי יקטן

כאמור, במחצית הראשונה של 2009 הפרישו הבנקים לחובות מסופקים בהיקף של 2.4 מיליארד שקל. ההפרשות ברוטו עמדו על 3.6 מיליארד שקל אולם הפרשות אלו קוזזו על ידי רקוברי בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. רקוברי הוא מונח בנקאי המציין הקטנת הפרשות שבוצעו בעבר לאור שיפור במצבם של לווים. הרקוברי במחצית הראשונה של 2009 היה דומה בהיקפו לביצועי שנים קודמות וההערכות הן כי לאור מצב המשק, יקטן מאוד הרקוברי ברבעונים הבאים.

"ברבעונים האחרונים הרקוברי היה בהיקף גבוה ואני לא בטוח שנתונים אלו יחזרו על עצמם. גם כשהמשק יוצא ממיתון יש חברות שלא התאוששו כך שלהערכתי נראה במחצית השנייה הפרשות גבוהות יותר מאלו שבוצעו במחצית הראשונה", אומר סמנכ"ל המחקר של לידר, אלון גלזר.