גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל היא אולי המדינה היזמית ביותר בעולם"

ג'ונתן אורטמנס, יזם ונשיא שבוע היזמות העולמי, מאמין שכל אחד יכול להיות יזם ■ הוא גם חושב ש"כיום הצעירים משתמשים באידיאלים שלהם כבסיס לחשיבה יזמית, ויש להם מוטיבציה כפולה: להצליח ולפתור את בעיות העולם" ■ ויש לו גם טיפים ליזם המתחיל

מיהו יזם? האם יזם מצליח נולד כך או מתפתח להיות כזה? מחקרים רבים ניסו לפצח את השאלה האם יש דבר כזה "טיפוס יזמי" או "גן יזמי".

ד"ר אדוארד ג' פסיסקה ורעייתו דבורה, למשל, פיתחו באמצע שנות ה-80 את מבחן EQ (Entrepreneurial Aptitude Test) לבחינת האינטליגנציה היזמית.

בספרם The fingerprints of the entrepreneur, בני הזוג מתארים את היזם המצליח כאדם גמיש, שואף לאוטונומיה, מתמודד היטב עם בלבול, מוכוון פעולה ולוקח סיכונים. לדעתם, יזם עם סיכויי הצלחה גבוהים הוא אדם הניחן בהחצנה, אינטואיציה ותפיסה.

בעל דעה אחר, סטיבן ס' ליטל, ששרטט בספרו "כך בונים עסק" את פרופיל היזם המצליח, סבור שישנם קווי דמיון ברורים בין יזמים מצליחים ליזמים "צולעים", ואף מנה את עשרת התכונות של היזם המצליח: שקדנות, התחברות הדדית, תעוזה, עזות מצח, יכולת השפעה, תחכום, חדשנות, כושר אלתור, חוסר נלאות ויושרה.

אם שואלים את ג'ונתן אורטמנס, נשיא שבוע היזמות העולמי מיסודה של קרן קאופמן האמריקנית, מיהו יזם? תשובתו ברורה וחד-משמעית: "יזמים הם פותרי בעיות, ובעלי תשוקה ליצירת פתרונות חדשניים".

בראיון בלעדי ל"גלובס", לרגל שבוע היזמות העולמי שיתקיים בין התאריכים 22-15 בנובמבר ב-100 מדינות, כולל ישראל, סבור אורטמנס שמה שיזם צריך כדי להצליח זה: "רעיונות, יכולת התמדה וחוסר-סבלנות שיאפשר הצלחה או כישלון מהירים".

"כל אחד, מכל רקע ומוצא, יכול להיות יזם"

כשהיה בן 19 הקים אורטמנס את העסק הראשון שלו: Microchips, ובגיל 34 את העסק השני: חברה לייעוץ אסטרטגי, שהתמקדה ביחסי ציבור ובניהול אירועים מיוחדים בזירת המדיניות הציבורית.

כיום, בנוסף לתפקידו בקרן, הוא מנהל גם את Policy Dialogue on Entrepreneurship - יוזמה מדינית שמטרתה למקד את תשומת הלב של מקבלי ההחלטות ומובילי דעת הקהל בחשיבות היזמות לכלכלה ולחברה. "אני מתווך בין קרן קאופמן לבין מחקרים ויוזמות חדשות כדי לקדם יזמויות", הוא מסביר.

*האם כל אחד יכול להיות יזם?

אורטמנס: "כל אחד, מכל רקע או מוצא, יכול להיות יזם. כל מה שצריך זה רעיון טוב ומוטיבציה לתרגם את הרעיון למציאות. לא כולם יצליחו כמובן, אבל כל אחד יכול".

*למה יש יותר יזמים גברים מנשים?

"למרות הגידול המהיר במספר הנשים במקצועות ניהוליים ברחבי העולם, עדיין קיים פער משמעותי בתחום היזמות.

"בממוצע, לגברים סיכוי גבוה ב-50% מנשים להפוך ליזמים. מרבית נתוני המגדר תלויים ברקע סוציו-אקונומי. למשל, במדינות בעלות הכנסה גבוהה יש קשר חיובי בין אחוז הנשים במשרות ניהוליות ליזמות, ולהיפך. במדינות מעוטות הכנסה הקשר שלילי. אבל קיימת מגמה של צמיחת יזמות במדינות מעוטות הכנסה.

"ההבדל האמיתי בין המינים הוא באופן בו כל קבוצה מממנת את הרעיונות היזמיים. נשים יזמיות בדרך כלל מנצלות הון התחלתי קטן יותר ופחות נכסים ונסמכות יותר על הלוואות מבנקים".

*מה אתה חושב על היזם הישראלי?

"ישראל היא אולי המדינה היזמית ביותר בעולם. הישראלים מלומדים, יש להם נקודת מבט עולמית, חדשנות ומקוריות. ישראל מבינה את הדרכים החדשות להובלת חידושים לשוק, וכיצד להיפתח כחברה בינלאומית ביום הראשון לפעילות.

"למשל, בשנה שעברה נכנסתי לבית קפה באוקלנד. בעל בית הקפה היה צעיר ישראלי. הוא אמר לי שפתח את בית הקפה כדי להתפרנס, ובמקביל פיתח תוכנה תוך כדי לימודיו. הוא היה יזם בינלאומי אך התייחס לכך בשוויון נפש. יזמים מתחילים ברחבי העולם יכולים ללמוד רבות מחבריהם בישראל".

*אילו מדינות היית מציין כמובילות בתחום היזמות?

"ניתן ללמוד הרבה מארה"ב, מנורבגיה, משבדיה, וכאמור, מישראל. יזמות וחדשנות מהפכנית היו תמיד המאפיינים של הצלחה כלכלית בארה"ב. רבים עדיין רואים בארה"ב מדינה שמיטיבה לבטא את רוח היזמות. ייתכן שזה נכון, אך מדינות אחרות כבר מתחילות לסגור את הפער.

"למשל, התקדמות יזמית מהירה הפכה את אירלנד ממדינת חורבן כלכלי לחברה משגשגת, והולידה את הביטוי 'הנס האירי'. בשנות ה-80 ההכנסה הממוצעת לאדם באירלנד הייתה כמחצית מהממוצע ביבשת.

"כדי לשנות את המצב, מתווי המדיניות יצרו רפורמות לעידוד יזמים, כולל הפרטת חברות ציבוריות, שווקים חופשיים יותר, מיסוי נמוך והטבות להשקעות זרות. התוצאה: ברבע המאה שחלפה כלכלת אירלנד צמחה בקצב מהיר הרבה יותר מכל מדינה אחרת ביבשת. ב-2004 ההכנסה לאדם באירלנד הייתה רק 10% מתחת לזו של ארה"ב.

"בחלקים אחרים בעולם יש גישה דומה. הודו, סין ורוסיה מקבלות תשומת לב מפאת גודלן, אך מדינות כגון סינגפור וניו-זילנד עושות גם הן צעדים גדולים בכיוון".

"כל יזמות היא גם יזמות חברתית"

לשאלה, האם על ממשלת ישראל להקצות יותר משאבים לעידוד יזמים ויוזמות, משיב אורטמנס כי "הדבר הטוב ביותר שמדינה יכולה לעשות הוא למקד את המאמצים שלה בטיפוח חברות יזמיות. אלה החברות שייצרו משרות וצמיחה ממושכת עבור הקהילה המקומית, ולפעמים עבור המדינה כולה".

*האם לדעתך יזמות ישראלית-פלסטינית יכולה לסייע בפתרון הסכסוך המתמשך?

"כן. פגשתי יזמים פלסטינים צעירים ויש להם מוטיבציה ותקווה להצליח כמו ליזמים ישראלים".

*לרוב מדברים על יזמות בהקשר עסקי. מהי לדעתך חשיבות היזמות החברתית?

"כל יזמות היא גם יזמות חברתית. כיום הצעירים משתמשים באידיאליזם שלהם כבסיס טבעי לחשיבה יזמית. חשוב מכך, הם מקבלים השראה לפעול מתוך מוטיבציה כפולה: גם להצליח וגם לעשות טוב.

"דור חדש זה של 'ניו-מדיה', בגילאי ה-20 לחייו, מודע לבעיות העומדות בפני העולם וסקרן מאוד לגבי האפשרויות של היזמות לפתור אותן. הצעירים, שמקבלים השראה מיזמים אחרים, רוצים להפוך את היצירתיות, את המקוריות ואת המאמץ להמצאת מוצרים, תהליכים וטכנולוגיות, לאורחות חיים ולמנועי צמיחה כלכליים.

"היטיב לומר זאת ביל גרין, מאוניברסיטת מיאמי: 'היזמות הפכה מנושא בעל חשיבות מסחרית צרה, לנושא בעל השלכות תרבותיות מרחיקות לכת המסמלות את הפוטנציאל שבמאמץ האנושי לטובת הכלל'".

*כיצד השפיע המשבר הכלכלי העולמי על עולם היזמות?

"המשבר הוא הזדמנות עבור יזמים ורעיונות חדשים. בעוד הלחץ על שוקי האשראי והצרכנות גובר, יש זרימה מאסיבית של כישרונות ליוזמות חדשות. נכון, חלק ניכר מהיוזמות ייכשל אך חלקם יצליח ויצמח במהרה. בארה"ב, למשל, מרבית המשרות החדשות מסופקות על-ידי חברות יזמיות שגילן פחות מחמש שנים".

*כיצד קרן קאופמן קשורה ליזמות?

"הקרן נוסדה באמצע שנות ה-60 על-ידי הפילנתרופ והיזם יואינג מריון קאופמן. חזון הקרן הוא ליצור חברה של יחידים עצמאיים מבחינה כלכלית, שהם גם אזרחים מעורבים המשפרים את קהילותיהם.

"הקרן משקיעה במחקר כלכלי ובתוכניות ניסוי המסייעות בהבנה ובחינה של יוזמות סטארט-אפ, כדי לאפשר לאנשים ברחבי העולם למצוא דרכים משופרות לבצע דברים, ובמילותיו של נשיא ומנכ"ל קרן קאופמן, קארל שראם, 'להוליד את החדש'".

"לגרום ליזמים להפוך רעיונות למציאות"

3 מיליון בני אדם ב-77 מדינות דיברו אשתקד יזמות. השנה יעשו זאת 100 מדינות. לדברי אורטמנס, בעקבות שבוע היזמות, צעירים ברחבי העולם התחברו למשקיעים, גילו מורי דרך, פיתחו רעיונות יצירתיים לבעיות גדולות כקטנות והשיקו עסקים מצליחים. "זאת המטרה שלנו, לגרום ליזמים פוטנציאליים להפוך רעיונות למציאות".

השנה, בפעם הראשונה, ישראל, מדינה שופעת יזמים, תיקח חלק פעיל בשבוע היזמות העולמי. לדברי פרופ' עוזי דה-האן, יו"ר המרכז ליזמות וחדשנות על שם ברוניצה בטכניון ומי שאחראי על חלק מהפעילויות שיתקיימו בארץ במסגרת שבוע היזמות הבינלאומי, "שבוע היזמות נועד לעודד צעירים לחשיבה יצירתית, וכדי לראות ביזמות אמצעי למימוש עצמי".

עוד לדבריו, המיתון צפוי לגרום ליותר אנשים להשתתף בפעילויות השונות המתוכננות במהלך שבוע היזמות (פירוט והרשמה לפעילויות באתר האינטרנט www.Gew.org.il).

"כשקשה, יותר אנשים רוצים לקחת אחריות על החיים שלהם", אומר דה-האן. דה-האן, יזם בזכות עצמו (ממקימי פיליפס ישראל וקרן הון סיכון פרטית), סבור שליזם הישראלי יש אנרגיות אדירות, אופטימיות וביטחון עצמי. "היזם הישראלי לא מחכה לאף אחד. בניגוד למדינות נאורות כמו סינגפור, שם יש שר לענייני יזמות, אצלנו בלי שר ובלי מימון יש יזמים ויזמויות נהדרות".

4 טיפים ליזם המתחיל

על-פי ג'ונתן הורטמנס

1. התחברות לאנשים הנכונים.

ערוך מחקר ומצא את עשרת האנשים הטובים ביותר בתעשייה אליה אתה מתכנן להיכנס. נצל את קשריך ואת היוזמה שלך על-מנת ליצור עמם קשרים. כך לאורך הדרך ייווצרו לך תחנות של הדרכה טובה וקשרים שיעזרו לך בפתיחת דלתות.

2. חקר שוק רציני.

כדי לדוג צריך לצאת לדוג איפה שיש דגים. לכן, מחקר שוק רציני ומוצק והבנה טובה של צורכי הלקוח, חשובים הרבה יותר להצלחה שלך מאשר רעיון מצוין.

3. שיווק עצמי.

חשוב מאוד להיות מוכוון מטרה, ויותר מכך - תמיד להיות מוכן לשווק את המיזם שלך ואת עצמך.

4. לא רק אינטרנט.

האינטרנט אומנם מאפשר ליזמים להתחבר וליצור קשרים יותר מתמיד, אבל אל תגביל את עצמך לערוצים מקוונים בלבד. פיתוח רשת קשרים עסקיים וחברתיים הוא המפתח להצלחה.

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"