"בדיעבד, מזל שלא זכינו במכרזים של מכבי ולאומית"

אייל בן סימון, משנה למנכ"ל וראש אגף הבריאות בהפניקס, לא מוטרד מההפסד בשני המכרזים הסיעודיים הגדולים של השנים האחרונות ולא מודאג משירותי הבריאות הנוספים שמציעות קופות החולים ■ בראיון ל"גלובס" הוא משרטט את מפת התחרות בשוק ביטוחי הבריאות ואת מקומה של הפניקס בה

תחום ביטוחי הבריאות זכה בשנים האחרונות לכינוי מנוע צמיחה עתידי בענף הביטוח. אולם המספרים של חברות הביטוח מספרים שהתחום מהווה, ולא מהיום, מנוע רווחיות וצמיחה של ממש עבור שלוש קבוצות בלבד - הראל , הפניקס וכלל ביטוח . גם יתר החברות הגדולות נמצאות בשוק הפרט, אבל בשנים האחרונות התפתחה תחרות של ממש כנגד חברות הביטוח הגדולות בתחום, והיא מגיעה דווקא מקופות החולים, המרחיבות עוד ועוד את הכיסוי שהן מעניקות בשב"נים (שירותי בריאות נוספים) שלהן. מהרבה בחינות קופות החולים מספקות חלקים נרחבים ורווחיים מהפוליסות הפרטיות של חברות הביטוח - בוודאי בכל הקשור לניתוחים בארץ - ובמחירים זולים יותר.

"כל נושא ביטוחי הבריאות המוכר כיום החל לפני 15-20 שנה, ותמיד זה גר בכפיפה אחת עם סל הבריאות הציבורי. ככל שהסל גדל והתפתח, כך ביטוחי הבריאות הפרטיים הלכו והתרחבו. אז אני לא מסתכל ספציפית אם קופות החולים השתדלו קצת יותר או קצת פחות בשנים מסוימות. בסך-הכול ניתן לראות שככל שהסל הציבורי גדל, אם זה דרך הסל הממלכתי ואם זה דרך השב"ן של קופות החולים, כך גם הביטוח הפרטי הסתגל וגדל", כך אומר בראיון ל"גלובס" אייל בן-סימון, משנה למנכ"ל וראש אגף הבריאות בקבוצת הביטוח הפניקס, הנמצא כבר חמש שנים במרכז תחום הבריאות. את התחום הוא הכיר רק בהפניקס, אליה הגיע מהפיקוח על הביטוח באוצר, ומאז הוא מציג תוצאות יפות מאוד ביחס למתחרות בתחום, עם צמיחה עקבית ורווחיות יפה מאוד, ביחס להפניקס וביחס לענף.

*אחת הבעיות העיקריות בביטוח בריאות בחברות הביטוח היא כפל הביטוח בניתוחים בארץ, שעדיין קיים מבחינות רבות. רכישת שב"ן ומעליו כיסוי לקטסטרופות בחברות הביטוח פותר זאת עבור רבים.

"החוזה בביטוח בריאות הוא הבטחה מחברת הביטוח לכל החיים, בעוד שהשב"נים הם תקנון וניתן לגרוע שם זכויות. גם אם מחר השב"נים בקופות החולים יקטינו את היקפי הביטוח שלהם, ההבטחה בפוליסת בריאות נותרת לכל החיים. אסור לשכוח שהעלויות הרפואיות כל הזמן הולכות וגדלות - אינפלציה רפואית. כך שמבוטח הקונה סל מלא מבטיח עצמו לאורך שנים".

*אבל אנו רואים שהשב"נים רק מתרחבים, ולא מצמצמים זכויות.

"בהחלט ייתכן שבשב"נים יחליטו לקצץ את מה שהם נותנים עקב בעיות כלכליות, ולא ירחק היום שזה יקרה בגלל התייקרות השב"ן. משרד הבריאות תמיד יורה לשב"נים ללכת למכנה משותף רחב מאוד ולהיות סוציאליים. בכל מקרה אני חושב שהצמיחה של חברות הביטוח בתחום הבריאות לא תיפסק, אלא אף תגדל בצורה משמעותית. ככלל, מבחינת מאקרו, גם חברות הביטוח וגם קופ"ח יגדלו, כי יש דרישה עצומה לכיסוי בריאותי".

*לאיזה כיוון כיסוי ביטוחי הבריאות בחברות הביטוח ילכו בשנים הקרובות כדי ליצור את הבידול ביחס לשב"נים, מעבר לתרופות מחוץ לסל?

"למשל, בתחום הטכנולוגי כגון מכשירי הדמיה חדשים, בטיפול בתאי-גזע, תרופות גנטיות ועוד. בתחומים אלו הכול יקר ותהיה עוד התייקרות, כך שלאורך זמן המדינה לא תוכל לכסות את הכול, ותמיד תהיה בפיגור ביחס לטכנולוגיות. בכלל, תהיה הרבה יותר ספציפיקציה ברמת ההתאמה ללקוח. השוק ילך לנישות והתמחויות".

לא מפסידים בקולקטיבים

מעבר לשב"נים של קופות החולים לביטוחי הבריאות פרט, הרווחיים מאוד, יש תחרות גדולה והרבה פחות רווחית שזוכה לתמיכה מוצהרת מהמפקח על הביטוח - הביטוחים הקבוצתיים (הקולקטיבים). ביטוחים הנותנים כיסוי נרחב וטוב בגופים רבים, ובמחיר זול בהרבה לצרכן.

*אם כל לקוחות הפרט שלך ירכשו ביטוח קבוצתי תחדל להרוויח הרבה בתחום. איך תשכנע את מי שיכול למצוא קולקטיב להישאר בפרט?

"בעיקרון, הנושא של ביטוח הוא ביטוח לכל החיים, ומי שקונה ביטוח קבוצתי ולאחר עזיבת הקולקטיב או החלפת מבטח, לא עושה המשכיות - מאבד שנות חיתום. בכלל, יש קולקטיבים שהכיסוי בהם פחות טוב, כגון קולקטיבים שהאוכלוסייה בהם מאוד מבוגרת, אז עדיף למבוטחים צעירים לקנות ביטוח פרטי".

*אבל עדיין, למה לקוח פרט צריך לסבסד את לקוח הקולקטיב ולממן לו תעריף נמוך בהרבה?

"לקוח פרט לא מסבסד לקוח קולקטיב וכל עולם נפרד מהשני. אבל אין ספק שרמת הביטחון שאנחנו לוקחים בביטוחי הפרט הרבה יותר גבוהה, כי המוצר יכול להחזיק גם 50 שנה".

*יש חברות הנמנעות משוק הבריאות הקבוצתי מכיוון שלדבריהן מדובר בשוק הפסדי, שהאגו משחק בו תפקיד מרכזי.

"קורה שקולקטיב יכול להפסיד. אבל הפניקס לא מפסידה בקולקטיבים, ואין לנו עניין לעשות עסקים מפסידים. בקולקטיב אני יכול לעשות התאמה לפרמיה בכל שלוש שנים או חמש שנים לרוב, כך שהסיכון נמוך בהרבה מאשר בפרט".

*ישראל עוברת תהליך אמריקניזציה בבריאות - מי שיש לו כסף וביטוח מקבל רפואה איכותית, ומי שאין לו כסף מקבל שירותי רפואה לא מספקים?

"קודם כל, הרפואה הבסיסית ישראל ברמה מאוד גבוהה. אבל נכון שחולה מהפריפריה לא בהכרח מקבל את רמת השירותים שמקבל חולה במרכז, אבל אותו אזרח מהפריפריה שרוצה - יכול להגיע למרכז. עם זאת, אין ספק שמשנת 1995 שירותי הבריאות הטובים התייקרו בצורה משמעותית. אני לא יודע אם זו אמריקניזציה, אבל השירות המיטבי התייקר ועולה הרבה כסף. על רקע זה הפניקס וכל חברות הביטוח גדלות בתחום".

פצצת זמן? לא כשמתמחרים נכון

אם תחום הבריאות, בוודאי בביטוחי הפרט, זוכה למעמד גבוה בחברות הביטוח, הרי שתחום הביטוח הסיעודי המנוהל לצידו באותן חברות גורם לדיון סוער בהרבה. יש הדוחפים בכל הכוח למכירת ביטוח סיעודי קולקטיבי, ואחרים רואים בזה סכנת יציבות אפשרית בעתיד הרחוק, לאור התפתחות הרפואה והתארכות תוחלת החיים - וההתארכות הנלווית של משך החיים הסיעודיים. ויש כאלו המוכרים ביטוחי פרט בלבד, ואחרים המתריעים מפני ההתחייבות למבוטח לכל החיים, כשגם כאן נמצאות קופות החולים עם אופציה זולה יחסית הנרכשת מחברות הביטוח.

*אתם פעילים בתחום הסיעוד. רבים טוענים שזו פצצת זמן.

"כשמתמחרים נכון את הפרמיות - זו לא פצצת זמן".

*אבל זו בדיוק הסוגיה: אותם אנשים טוענים שאין יכולת לתמחר נכון כיום, כי הרפואה כה מתקדמת עד שלא ניתן להעריך כמה שנים יחיה חולה סיעודי, כמקרה סיעודי, בעתיד.

"החולים הסיעודיים חיים יותר שנים כמקרים סיעודיים, אבל מצד שני הסיעוד לא גדל. באיזשהו שלב נראה גם ירידה של הסיעוד, כשהשיפור ברפואה יביא גם להארכת זמן הגעה לתחום הסיעוד, למה שנקרא לחלון הסיעוד. בנוסף, רוב הביטוחים הסיעודיים נמכרים היום לתקופת פיצוי של חמש שנים".

*הפסדתם לכלל בריאות את שני המכרזים הסיעודיים הגדולים שהיו בשוק בשנים האחרונות - במכבי ולאומית.

"בדיעבד, מזל שלא זכינו. הכוונה שלנו היא להרוויח ולא לזכות במכרזים. הפרמיה היא לא מדד".

*מה עם המכרז הסיעודי שהכללית תוציא בעתיד הלא רחוק? אם לא תזכה בו תיוותרו מאחור.

"כשיגיע המכרז נהיה יותר חכמים, אך בוודאי שנתחרה במכרז. גם אם לא נזכה, נהיה בחזית ולא נשאר מאחור".

*מי המתחרות העיקריות שלך בבריאות וסיעוד?

"להפניקס, הראל וכלל בריאות יש הכי הרבה ניסיון בשוק הזה. מגדל ומנורה בחרו להיות בתחום מאוד ספציפי בתחום הבריאות - הפוליסות הפרטיות והשיניים".

*כלומר החברות הגדולות בתחום. זה מצדיק הימצאות בשוק הביטוח הקבוצתי התחרותי שכמעט אינו רווחי?

"אין ספק שבתחום הבריאות יש לגודל יתרון. גם להתעסקות בקולקטיבים גדולים יש יתרון לא מבוטל, כי זה מאפשר לך להיות הרבה יותר יעיל מבחינת השירותים שאתה נותן".

*מהם היעדים של אגף הבריאות בהפניקס?

"מה שמנחה את הפניקס זה הניסיון שלה, ואיפה היא חושבת שהיא צריכה להיות. אנחנו רואים את עצמנו כמובילי שוק בתחום הבריאות הפרטי, הן במוצרים, הן בחדשנות והן ברמת הכיסוי. מאז 2005 אגף הבריאות של הפניקס יותר מהכפיל את עצמו, שזה אומר צמיחה של כ-22% כל שנה. גם ברווחיות הייתה קפיצה אדירה. אם אצליח לשמר זאת לחמש שנים הבאות, זו תהיה הצלחה כבירה, כי השוק הפך להיות הרבה יותר תחרותי ויותר גורמים מעורבים בו".