בדיקת "גלובס" לחיפושי הנפט: כמה שוות אחזקות כליף בזרח?

חלום חיפושי הנפט והגז מתפשט: בעל עסק לאריזות קרטון הפך למיליונר לאחר שהשיג תשואה של מאות אחוזים, עוד בטרם החל הקידוח של זרח ובטרם הועלתה ולו טיפה של נפט או אד של גז ■ שותפות מודיעין כבר שווה 11 מיליון שקל למרות שקופתה ריקה

כשאתה רואה אותו יושב במשרד הקטן, הממוקם באזור התעשייה בחולון, קשה להאמין כי יחזקאל כליף, המשקיע הגדול ביותר בשותפות החיפושים זרח - עם אחזקה של 26% ביחידות ההשתתפות - מחזיק בניירות ערך השווים כיום כ-20 מיליון שקל. נראה שכליף טרוד הרבה יותר בפעילות העסק הנמצא בבעלותו, "גומא אריזות קרטון", מאשר בשינוי ובתנודתיות הגדולה של יחידת ההשתתפות של זרח, שטרם העלתה ולו טיפה של נפט או אד של גז משטחי החיפושים שלה בים המלח.

בוננזת חיפושים: תשואות שהניבו ני"ע מתחילת השנה (באחוזים)

אחזקות יחזקאל כליף

כליף, איש צנוע שאינו מעוניין להיחשף, הפך לבעל עניין בשותפות מספר חודשים לאחר הנפקתה. מי שרכש את החבילה אותה הציעה זרח לציבור באוקטובר 2006, מורווח כיום על השקעתו בכ-270%, אבל זה לא שיעור התשואה של כליף. בהנפקה נמכרו יחידות ההשתתפות של זרח במחיר של 10 אגורות, כאשר שני כתבי האופציה שהנפיקה החברה ניתנו בחינם.

כליף, שרכש יחידות החל מיום הנפקת השותפות, המשיך לרכוש ניירות ערך של זרח גם כשמחיר יחידות ההשתתפות צנח למחיר של אגורה וחצי בסוף שנת 2008, וגם לאחר שהללו הצטרפו לדהירה המטורפת של סקטור החיפושים בשנה האחרונה, שאיננו מבדיל, כך נדמה, בין מי שכבר מצא גז לבין מי שטרם החל לחפשו.

על פי ההערכות, כליף מורווח כיום מאות אחוזים על השקעתו בזרח - שוב, עוד בטרם החלה השותפות לקדוח ב"צוק תמרור 4", הקידוח שעבורו נצבר ההון שבקופתה.

גם משקיעי רציו חוגגים

כליף איננו הדוגמא היחידה למשקיעים שהרוויחו עשרות ומאות אחוזים מבהלת הקידוחים האוחזת במשקיעים בתל אביב מאז גילוי מאגר "תמר" של קבוצת דלק וישראמקו בתחילת השנה. אך בעוד שמניות השותפויות השותפות בקידוח "תמר" זינקו לאחר שבקידוח התגלה גז והתקבל אישור של גופי מחקר חיצוניים להימצאותו בהיקף גדול ומסחרי, הרי ששאר שותפויות החיפושים רשמו זינוקים של עשרות ומאות אחוזים, בעיקר על בסיס ספקולציות, עוד בטרם נתקבלו הוכחות מדעיות להימצאות גז ונפט בשטחי החיפושים שלהן.

כך, למשל, המשקיעים בניירות הערך של השותפות רציו, לה זכויות ברישיונות הסמוכים לתמר, רשמו בחודשים האחרונים תשואה של מאות אחוזים, כאשר תוצאות הבדיקות הסיסמיות שנותנות את האינדיקציה הראשונית להימצאות גז במבנה בו יש לה רישיונות, טרם התקבלו, וקידוח, אם וכאשר התוצאות יהיו חיובית, יתרחש רק בסוף 2010.

ועוד מסימני הבהלה לניירות הערך של שותפויות החיפושים: צחי סולטן, הבעלים והיו"ר של כלל חיתום, נכנס לאחרונה לשותפות הנפט מודיעין, שהודיעה על רכישה של זכויות קידוח, בהתאם לכך שתצליח לגייס כסף. נכון להיום קופת השותפות ריקה, עם כ-100 אלף שקל בלבד, מה שלא מנע מניירות הערך שלה לזנק בחודש האחרון בלמעלה מ-300%, ולהקנות לשותפות שווי של כ-11 מיליון שקל.

אם מסכלים על שותפות גבעות עולם, נראה שסולטן לא יתקשה בגיוס כסף לתוכנית החיפושים של מודיעין. בחודשיים האחרונים מבצעת גבעות קידוח באזור בשם מגד 5 שבין כפר סבא לראש העין. בעבר קדחה גבעות באזור זה מספר פעמים, מבלי שגילתה ממצאים מלהיבים, אולם הדבר לא הפריע לה לגייס בחצי השנה האחרונה כ-44 מיליון שקל ממשקיעים, וזאת עוד בטרם נתגלה סימן נפט אחד בקידוח שלה.

רציו, שהוזכרה כאן קודם, צפויה להשלים עד אמצע דצמבר גיוס של יותר מ-200 מיליון שקל, תודות לתשואה המופלאה שהניבה למשקיעים בהנפקתה אשתקד: כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר מדובר בתשואה של מעל 10,000%.

שמירת הטבע ייקרה העלויות

הודעת זרח אתמול על הגעת מכונת הקידוח לאתר "צוק תמרור 4", הסיטה את תשומת הלב מהקידוחים הימיים, שהיו בכותרות לאחרונה, אל עבר הקידוח היבשתי של זרח, שנמצא באזור ים המלח. זרח עלתה אמש בעקבות ההודעה ביותר מ-8% במחזור מסחר גבוה של כ-5 מיליון שקל והשלימה טיסה של קרוב ל-1000% .

צוק תמרור 4 הוא קידוח המשך לקידוחים צוק תמרור 1-2-3 שנעשו באזור זה בשנות התשעים על ידי חברת הנפט הלאומית (חנ"ל) טרם הפרטתה. בקידוחים אלו התגלה נפט באיכות סבירה, אך לא בכמויות מסחריות.

המיקום של קידוח צוק תמרור 4 נבחר לאחר בחינה של המחלקה הגיאופיזית באוניברסיטת תל אביב, ונבדק שוב על ידי השותפויות של תשובה. בהסתמך על הנתונים של הקידוחים הקודמים, נבחר אתר הקידוח במקום בו נמצא מבנה סגור שמתאים להימצאות נפט.

צוק תמרור 4 נמצא בבעלות שותפות זרח (50%), אבנר (25%) ודלק קידוחים (25%), שהיא גם מפעילת הקידוח. שותפות זרח, הנמצאת בבעלות גינקו, מנוהלת בידי אברהם (רמי) קרמין, אשר משמש גם כיו"ר השותפות

זרח הכניסה באוקטובר 2006 את החברות של יצחק תשובה לקידוח צוק תמרור 4 תמורת 4.4 מיליון דולר. חודש לאחר מכן גייסה שותפות זרח בהנפקה של מניות וכתבי אופציה 23.6 מיליון שקל, כאשר תמורת ההנפקה מיועדת לביצוע הקידוח.

הקידוח היה אמור לצאת לדרך בקיץ 2007, אלא שאז רשות שמורות הטבע הטילה עליו וטו, בטענה כי הוא יגרום לנזק סביבתי שיפגע בשמורת הטבע של מדבר יהודה הנמצאת בסמוך לאתר הקידוח. לאחר משא ומתן שארך כשנתיים, בהן נבדקו חלופות לאופן ביצוע הקידוח, הסכימה רשות שמורות הטבע לאפשר את הקידוח, לאחר שהשותפויות שכרו אקולוג ויועץ סביבתי והתחייבו למספר צעדים שימזערו את הנזק.

כך, למשל, ייעשה הקידוח עם כמות גדולה מאוד של מים, אשר לשם אחסונם נדרשת בנייה של בריכה מיוחדת. בנייה של בריכה שכזו באתר הקידוח הייתה גורמת לנזק סביבתי, ולכן נבנתה הבריכה באתר צוק תמרור 3, אשר בו נעשה כבר נזק סביבתי באתר הקידוח הקודם. לצורך הבאת המים לאתר הקידוח הנוכחי, הנמצא במרחק של 7 ק"מ מצוק תמרור 3, נבנתה מערכת הולכה ומשאבות שייקרה את עלות הקידוח.

הקידוח יארך חודשיים-שלושה

מנגד, לזמן שחלף היה גם פן חיובי: המשבר הכלכלי הוביל לירידת עלויות הקידוחים, כאשר מחירם של צינורות פלדה ושאר ציוד הקידוח ירד, והיום עלות הקידוח מוערכת בטווח שבין 5 ל-6 מיליון דולר. אם כי גם לאחר שהתאפשר הקידוח, התגלתה בעיה אחרת: בארץ ישנה רק מכונת קידוח אחת שמתאימה לביצוע קידוח מהסוג הזה, ובאותו הזמן היא הייתה בשימוש חברת מקורות, ברמת הגולן.

אמש, כאמור, הגיעה המכונה אל אתר הקידוח באזור ים-המלח. מניסיון עבר, מהיום שבו מגיעה מכונת הקידוח לאתר, חולפים מספר ימים עד שבועיים עד שהקידוח מתחיל להתבצע בפועל. הקידוח בצוק תמרור נעשה לעומק של כשני קילומטר, וצפוי לארוך בין חודשיים לשלושה חודשים. משך הקידוח תלוי בשאלה אם יצוצו תקלות, ובפתרון בעיות שהוא חלק אנטגרלי מכל קידוח, ומשתנה בהתאם לשכבות אותם עובר המקדח.

צוק תמרור 4 אינו אתר הקידוח היחיד של זרח. החברה פרסמה כי ברישיון מאיה, הנמצא גם הוא באזור ים-המלח סמוך לאזור בו נמצאו שדות הגז "זוהר" בשנות השבעים, יבוצעו בשנה הבאה מספר קידוחי מבנה בעומק רדוד, שיסייעו למפות את הקרקע באזור והשכבות הנמצאות בה. אזור אחר של השותפות הוא רישיון צורים, שבאחד השטחים שלו - או "מובלעת" בשפה המקצועית - שותפים גם כן אבנר (25%) ודלק קידוחים (25%). לאחרונה חתמה זרח עם שותפות מודיעין, שהשליטה בה נרכשה כאמור על-ידי צחי סולטן, על מכירה של 7.5% מהזכויות במובלעת תמורת 150 אלף דולר, הכפופים לגיוס כסף על-ידי מודיעין.