הערכות: הנהלת מנורה היתה מודעת להלוואות הבעייתיות

כך עולה ככל הנראה מממצאי הבדיקה של רו"ח יהודה ברלב, אשר מונה על-ידי האוצר לבדוק את הפרשה ■ לא ברור בשלב זה אם מממצאי הדו"ח יעלה גם כי הנהלת מנורה אישרה באופן פעיל את מתן ההלוואות

נראה כי הנהלת מנורה מבטחים היתה מודעת לפרקטיקה של ההלוואות הבעייתיות שנתנה החברה זמן רב לפני שזו הופסקה - כך עולה ככל הנראה מממצאי הבדיקה של רו"ח יהודה ברלב, אשר מונה על-ידי משרד האוצר לבדוק את הפרשה. עוד עולה מהבדיקה כי הכשל במנורה מבטחים יובא לחברה מחברות ביטוח אחרות. ההלוואות, שניתנו בניגוד לנהלים, הובילו להפסדים של מעל 60 מיליון שקל.

עם זאת, לא ברור בשלב זה אם מממצאי הדו"ח יעלה גם כי הנהלת מנורה אישרה באופן פעיל את מתן ההלוואות - או שמא ההנהלה רק התמהמהה מהרגע שגילתה את הנוהג הפסול ועד אשר הפסיקה אותו, כאשר בתקופה זו פעלה להקטנת החשיפה לתיק ולהחזר הכסף.

ברלב צפוי להעביר לאוצר בתקופה הקרובה את ממצאי בדיקתו, כאשר מנורה מבטחים תתבקש להגיב לטיוטת הדו"ח. ככל הידוע, טיוטת דו"ח שכזו טרם נערכה. לפי הערכות, ברלב לא מתכוון להעביר המלצות לטיפול אלא רק מסקנות וממצאים עובדתיים.

במסגרת בדיקתו תישאל ברלב עשרות אנשים במנורה, לרבות המנכ"ל, ארי קלמן. ככל הידוע, ברלב מצא בבדיקתו כי מזה מספר שנים מנורה נותנת הלוואות ומבצעת בקדייטינג. הממצאים העלו כי הדבר התקיים גם בחברות אחרות, אך ייתכן כי הן, בניגוד למנורה, לקחו ביטחונות ראויים. במנורה, על-פי הממצאים וכפי שהחברה עצמה פרסמה בדו"חותיה הכספיים, לא היו ביטחונות ראויים.

ענתבי רוצה לסיים הטיפול בפרשה

המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, הוא שהטיל על ברלב לבצע את הבדיקה, ולפי הערכות ברצונו לסיים את הטיפול בפרשה. ענתבי, נזכיר, אמור לסיים את כהונתו כמפקח על הביטוח בשבועות הקרובים. בימים אלה ראשי האוצר בוחנים שורה של מועמדים לתפקיד, כשעד סוף השנה ימונה ממונה חדש לשוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר.

ממנורה נמסר כי דו"ח ברלב טרם הגיע לידיה, ולכן אין באפשרותה להתייחס לאמור.