נתניהו הכריע לטובת שטייניץ: אגף שוק ההון יישאר באוצר

להכרעת רה"מ, נתניהו יש השלכות גם על הקשרים עם הנגיד פישר שכן נגיד הבנק, סטנלי פישר, והמשנה, צבי אקשטיין, דורשים זה זמן רב להוציא את האגף מהאוצר ולהכפיפו לבנק ישראל ■ ידין ענתבי, צפוי לסיים את תפקידו בתחילת השבוע הבא ■ בבנק ישראל סירבו להגיב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע לטובת משרד האוצר בסוגיית מיקומו של אגף שוק ההון והביטוח בתוך משרד האוצר, כך נודע ל"גלובס". לדברי גורמים באוצר, בשיחה עם המועמדת המובילה לתפקיד הממונה על שוק ההון, ענת לוין, התחייב נתניהו כי הוא לא יכפה מהלך של הוצאת האגף מהאוצר ללא הסכמתו המפורשת של שר האוצר, יובל שטייניץ.

משמעות ההתחייבות של נתניהו: אגף שוק ההון והביטוח ימשיך לתפקד מתוך משרד האוצר במתכונת הנוכחית, וזאת לאור התנגדות שטייניץ להוצאת האגף ממשרדו. שטייניץ סבור כי המבנה הנוכחי הוא הטוב ביותר לפיקוח על שוק ההון. גם סגן שר האוצר, יצחק כהן, הממונה מטעם שטייניץ על הטיפול בשוק ההון, הביע בעבר בדיונים פנימיים את התנגדותו המפורשת להוצאת האגף מהאוצר. גם ענת לוין מתנגדת להוצאת האגף או לכל פגיעה אחרת בסמכות הממונה על שוק ההון, כפי שנחשף אמש ב"גלובס".

להכרעת נתניהו השלכות גם על הקשרים עם בנק ישראל, שכן נגיד הבנק, סטנלי פישר, והמשנה, צבי אקשטיין, דורשים זה זמן רב להוציא את האגף מהאוצר ולהכפיפו לבנק ישראל. לפיכך, החלטתו של ראש הממשלה מעלה שאלות כגון האם הנגיד ידע על כוונותיו של ראש הממשלה להשאיר את האגף במשרד האוצר? האם הוא עודכן רשמית על החלטתו? האם יש לדבר השלכות על הישארותו של פישר בתפקיד לקדנציה נוספת לאור העובדה שהעברת האגף לבנק ישראל היווה את אחד התנאים (אם כי האחרון מבין כולם)?

שאלות אלו הופנו אמש לבנק ישראל אך שם סירבו להגיב. גם ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.

נזכיר עוד כי גם בדו''ח מקיף על כלכלת ישראל שחיבר ה-OECD, אליו ישראל צפויה להצטרף בשנה הבאה, הומלץ להוציא את האגף מהאוצר ולהעבירו לגוף עצמאי יותר.

נזכיר כי הממונה הנוכחי על אגף שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, צפוי לסיים את תפקידו בתחילת השבוע הבא. לפי שעה, ככל הנראה, לוין לא מסרה את תשובתה הסופית אם בכוונתה להתמנות לתפקיד.