פנחס קימלמן: "מחירי הדירות מעידים על בועה מאשר צמיחה"

בכנס המיסים של דלויט בריטמן אלמגור זהר, אומר: "יש מקום לאופטימיות זהירה לקראת 2010; עוד לא יבשה הדיו על ההסדרים וכבר אפריקה פרסמה דו"חות שהערת עסק חי בצידם"

"יש מקום לאופטימיות זהירה לקראת 2010", כך אומר רו"ח פנחס קימלמן, משנה למנכ"ל אסם השקעות ויו"ר פורום מנהלי כספים בתעשייה בכנס המיסים של דלויט בריטמן אלמגור זהר. "לא מעט גופים הפכו את האופטימיות לאופוריה כאילו המשבר מאחורינו ולעשות את אותם מהלכים שנזהרו מלעשות במהלך המשבר. ולא כך הם פני הדברים", הוסיף.

קימלמן הזכיר כי בנק ישראל והאוצר פרסמו תחזיות ורודות של צמיחה של 2.5% ב-2010 והתחזיות האלה משמינות לכיוון של 3.5%. "שוק ההון חוזר לעצמו ומחירי הנדל"ן למגורים ממשיכים להרקיע שחקים. ניתנים לא מעט תמריצים כדי להניע את המשק. ישנו תמריץ לחלוקת דיבידנד בשיעור מס מופחת", אמר.

"שער הדולר הנמוך פוגע פגיעה קשה ומתמשכת ביצוא. לא קולטים את ההשפעה של שער הדולר. פגיעה בייצוא פוגעת בתעסוקה. כל ירידה של 100 אלף דולר בייצוא מהווה פיטורי עובד אחד", אמר.

"המחירים הגבוהים של הנדל"ן למגורים מעידים יותר על בועה שבדרך להתפוצץ מאשר על צמיחה, ואכן היכולת חלק דיבידנדים עדיין מצומצמת עקב מחנק האשראי ודרישות הבנקים לשיפור רמת הביטחונות", הזהיר.

לגבי פרשת אפריקה ישראל, אמר קימלמן: "האג"ח של אפריקה והאג"ח של צים היוו שני שלישית של האג"ח הבעייתיות. עוד לא יבשה הדיו על ההסדרים וכבר אפריקה פרסמה דו"חות שהערת עסק חי בצידם".

"אם חשבנו שאנחנו לקראת סיום המשבר הגלובלי הרי שהתפוצצה לנו בועת דובאי בפנים. יש מקום לאופטימיות, אבל זהירה", הוא הדגיש.

קימלמן ציין כי סקר שנעשה על ידי פורום מנהלי כספים בתעשייה בצירוף דלויט באיטמן אלמגור זוהר מלמד כי גם מנהלי הכספים רואים את הדברים בזהירות. "בראייה ל-2010 הם רואים את המשק מתייצב ובוחן את העתיד יותר מאשר צומח", אמר.

"שנה אחרי המשבר שוק ההון ב-7% מעל למצבו טרם המשבר ואף אחד לא מדבר על בועה, אבל צריך כן לקחת בחשבון תרחישים שונים", הזהיר. "באשר ל-OECD יש להם השגות לגבי רמת המיסוי בישראל (מיסי יבוא גבוהים לעומת מיסוי נמוך בתחומים אחרים). וכן ביקורת על ההתערבות של בנק ישראל ברכישות מט"ח", הוסיף.

על השאלה של מה נדרש בתקופה כזאת מסמנכ"ל כספים? השיב: "יש מצב של עודף רגולציה שגורר את הסמנכ"לים להתעסק בבירוקרטיה במקום בשיפור תפקוד הארגון".

"יש לי לא מעט השגות על עודף הרגולציה במדינה. מי שמסתכל על מה שקורה בארה"ב, צריך להבין שלא בטוח שההליכה אחרי עגל הזהב האמריקאי הוא הדבר הנכון", אמר. "דווקא איפה שיש רגולציה שם יש בעיות. דווקא אנרון קרתה בארה"ב רווית הרגולציה. כך גם משבר הסאב פריים. אבל יש רגולציה במציאות וצריך להתמודד איתה", הוסיף.

"בשנה הבאה עומדים שני דברים חשובים בהיבט זה על הפרק - הערכת אפקטיביות הבקרות הפנימיות על הדיווח הכספי (הסרבנס אוקסלי הישראלי) דיווח מקוון פרטני לרשויות המס. זה פרויקט גדול ואני צופה כאוס לא קטן בתחילתו", אמר

"עם רגולציה אין ברירה אלא להתמודד", הדגיש. "2010 תהיה שנת אי ודאות ובמצב שבו יש להתעסק בעשייה, ראשית צריך לציית למה שהחוק מחייב. אני ממליץ לכך לסמנכלי הכספים להתמקד באסטרטגיה של הארגון למהלכים שנועדו להתמודד עם האי ודאות. בכל הנודע לרגולציה היעזר בגורמי חוץ שיתנו לכם את הכלים והסיוע להתמודד עם הנושא", אמר.

"בתקופה אי ודאות מה שעל סמנכלי כספים לעשות הוא לבצע הגנות מטבע, לקבוע אסטרטגיה ברורה לטיפול בחשיפה לשערי המטבע", המליץ.