פרנקל במסר לנתניהו: לא רואה עצמי מועמד לתפקיד יו"ר לאומי

המועמדים הם איש העסקים איזי תפוחי, יו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי ויו"ר הוועדה המייעצת של המועצה הלאומית לכלכלה אורי יוגב ■ הערכות הן כי פרנקל מוטרד מאי הוודאות הקיימת סביב השליטה בבנק ■ פרנקל שימש נגיד בנק ישראל בשנים 1991-2000

נפתח מחדש המרוץ לתפקיד יו"ר בנק לאומי. נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, העביר מסרים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא "אינו רואה את עצמו כמועמד לתפקיד יו"ר בנק לאומי ". פרנקל אף הבהיר את עמדתו למנכ"ל הראשית של הבנק, גליה מאור. כך נודע ל"גלובס".

את תגובתו של פרנקל, השוהה בחו"ל, לא ניתן היה לקבל. מקורביו טענו היום כי "מאחר שלא נעשתה אליו הצעה רשמית, הנושא אינו עומד על הפרק". ההערכות הן כי פרנקל מוטרד מאי הוודאות הקיימת סביב השליטה בבנק. לאומי, שבשליטת המדינה, נמצא ערב הפרטה כאשר שטייניץ התחייב לאחרונה כי ימכור את מניות הבנק שבידי המדינה עד סוף 2010.

לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה תהיה תקופת ביניים שבסיומה יגובש גרעין שליטה חדש דרך שוק ההון. לכן היו"ר שייכנס לתפקידו במאי הקרוב עשוי לכהן קדנציה קצרה של שנה עד שנה וחצי. בנוסף יש הטוענים כי פרנקל, נגיד לשעבר, מועמד לשר אוצר וכלכלן בעל שם עולמי, עשוי לראות בתפקיד יו"ר בנק, אפילו הבנק הגדול בישראל, תפקיד שאינו ממצה את יכולותיו.

פרנקל (66) שימש נגיד בנק ישראל בשנים 1991-2000. לפני כן שימש כיועץ הכלכלי הראשי ומנהל המחקר של קרן המטבע הבינלאומית, וקודם לכן שימש כפרופסור לכלכלה באוניברסיטת שיקגו. ב-1996 היה מועמדו של נתניהו, אז בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, לתפקיד שר האוצר. בסיום כהונתו כנגיד בנק ישראל היה פרנקל יו"ר מריל לינץ' אינטרנשיונל, ומשנת 2004 כיהן כסגן יו"ר AIG העולמית. חברה שקרסה לפני שנה בשיא המשבר הכלכלי. לפני שבועיים, בתום 5 שנים ב-AIG, הודיע פרנקל על התפטרותו. כיום הוא נושא בתפקיד יו"ר ה-G 30.

נתניהו יחליט

ההחלטה על זהות היו"ר הבא של לאומי תתקבל על ידי נתניהו ושטייניץ בחודשים הקרובים. היו"ר הנוכחי של לאומי, איתן רף, מסיים את כהונתו במאי הבא. רף (68) מכהן בתפקידו מאז 1995. במערכת הבנקאית סבורים כי רף לא יאחז בקרנות המזבח אך אם יתבקש להמשיך בתפקידו לתקופת ביניים עד לאחר ההפרטה, הוא יסכים.

במערכת הפוליטית סבורים מנגד כי נתניהו לא יחמיץ את ההזדמנות למנות אחד ממקורביו לתפקיד הנחשב לאחד מהמרכזיים במשק. כמה מבין השמות שעולים הם איש העסקים איזי תפוחי, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר משה טרי, ראש אגף התקציבים לשעבר ויו"ר הוועדה המייעצת של המועצה הלאומית לכלכלה אורי יוגב הנחשב למקורב מאוד לנתניהו. יותר ממועמד אחד טוען בתוקף שיש לו הבטחה מנתניהו לקבל את התפקיד. עוד נודע כי חלק מהמועמדים כבר גיששו בבנק ישראל וניסו לקבל מעין "פרה רולינג" לגבי מועמדותם לתפקיד יו"ר לאומי.

בתוך כך, לואס (Loews), אחת מחברות האחזקות המסועפות ביותר בארה"ב, הודיעה על מינויו של פרופסור יעקב פרנקל לחבר במועצת המנהלים שלה.