מבקר המדינה שוקל לסגור תיק ה-MBS נגד בנק ישראל

הבדיקה בנושא, שהחלה לפני שנתיים, התמקדה בהתנהלות הפיקוח על הבנקים בכל הנוגע למחיקות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר שביצע בנק הפועלים בעקבות הפסדיו מהשקעות בסאב-פריים

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שוקל אם להוציא דו"ח ביקורת נגד הפיקוח על הבנקים בפרשת ה-MBS, או לסגור את התיק - כך נודע ל"גלובס". טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

לפני כשנה העביר המבקר טיוטת דו"ח לפיקוח על הבנקים בנושא זה. הבדיקה בנושא, שהחלה לפני שנתיים, התמקדה בהתנהלות הפיקוח בכל הנוגע למחיקות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר שביצע בנק הפועלים בעקבות הפסדיו מהשקעות בסאב-פריים.

כפי שפורסם בזמנו ב"גלובס", ממצאי המבקר העלו כי לבנק ישראל היה מידע חלקי בלבד על מידת החשיפה של הבנקים הישראליים למכשירים מסוכנים. המלצה שנכללה בטיוטה היא אימוץ מהיר של כללי התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS), שמחייבים לשקף את הערך הריאלי של הנכסים בדו"חות הכספיים.

במהלך בדיקתו ביקש המבקר מרשות ניירות ערך את התכתובת שניהלה בזמנו עם בנק הפועלים בכל הנוגע לדרישות גילוי והבהרות הבנק בנוגע להשקעות במכשירים הצמודים לסאב-פריים. על רקע זה המליץ המבקר להגביר את שיתוף-הפעולה בין הפיקוח על הבנקים לבין רשות ניירות ערך.

המבקר התייחס בממצאיו גם לנושא ניהול כוח-האדם בדרגים הגבוהים במחלקת הפיקוח על הבנקים. טיוטת הדו"ח הועברה בזמנו ל-7 בכירים בבנק ישראל, בהווה ובעבר. אחד ממקבלי הטיוטה, בנוסף למפקח רוני חזקיהו, הוא מוטי שפיגל, שכיהן כממונה על הטיפול החשבונאי בפיקוח על הבנקים ופרש לגמלאות בסוף 2007.

גורמים המקורבים לבנק ישראל אמרו בזמנו כי לפיקוח על הבנקים יש תשובות לכל קביעות המבקר. כן ציינו כי התנהלותו המצוינת של הפיקוח מנעה קטסטרופה, והעובדה היא שהבנקים בישראל מצויים כיום במצב הטוב ביותר מבין הבנקים בעולם.