איש המסתורין מרקוס וובר: "אני מאמין בישראל ובמנופים"

וובר, שהשלים לאחרונה עסקה בה הזרים 342 מיליון שקל למנופים, מסרב להתראיין, אך כשנשאל מדוע בחר להשקיע דווקא בחברת השקעות מפסידה בישראל, הסביר כי "ישראל נמצאת בצמיחה"

יום שני בצהריים, מלון קראון פלאזה במגדלי עזריאלי בתל אביב. ג'קי בן זקן, מבעלי השליטה בחברת מנופים פיננסיים , והבעלים של קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, מתרווח על הספה בקומה ה-11 ומסביבו חלק מהדירקטורים שהגיעו לצורך אישור הדוחות הכספיים של מנופים לרבעון השלישי. המנכ"ל, דני וקנין, דואג בינתיים שהכול יהיה מוכן לקראת המצגת שתראה את פעילות החברה בין החודשים יולי וספטמבר.

כשוקנין מונה למנכ"ל מנופים, באוגוסט 2007, היה מי שהופתע. אחרי הכל, מקורבו של מנכ"ל הפניקס דאז, יהלי שפי, ויתר על תפקיד מפנק - מנכ"ל החברה הבת הפניקס השקעות - לטובת חברת נדל"ן קטנה ואלמונית שנקלעה למשבר. אבל חשיפת תנאי העסקתו של וקנין - עלות שכר של 10.4 מיליון שקל בשנת 2008 - סיפקה את התשובה לכך שכתושב גבעתיים הוא מעדיף לנסוע כל בוקר לאשדוד, במקום לצעוד למגדל הפניקס הסמוך לביתו.

בחזרה למגדלי עזריאלי. לפתע, בעוד כולם ממתינים, מגיח מהמעלית "איש המסתורין" מרקוס וובר, כשהוא מלווה באברהם נניקשווילי, מי שחלק עד לאחרונה את השליטה במנופים עם בן זקן. וובר, שהשלים לאחרונה עסקה מדהימה שבה הזרים 342 מיליון שקל למנופים, עדיין מסרב להתראיין, אך כשנשאל מדוע מכל המקומות והחברות בעולם בחר להשקיע דווקא בחברת השקעות מפסידה בישראל, הסביר כי "ישראל היא מדינה הנמצאת בצמיחה ואני מאמין בה ובמנופים".

בעקבות עסקת ענק משולבת - שבה בנוסף לוובר השקיע במנופים גם ויקטור מיכאילוביץ' פדטוב כ-32 מיליון שקל, והחברה קלטה לתוכה את המרכז המסחרי "סטאר סנטר" באשדוד - מחזיק כעת וובר 45% ממניות החברה, בדומה לאחזקה המשותפת של בן זקן, נניקשווילי וכדורגלן העבר חיים רביבו. פדטוב מחזיק בכ-4% ממניות החברה. העסקה המשולבת עשתה פלאים למבנה ההון של מנופים ושווי השוק של החברה, שצברה בשנתיים האחרונות הפסדים של כ-174 מיליון שקל, זינק לכ-900 מיליון שקל.

וובר, לא התבטא עד היום בתקשורת, ולשאלת "גלובס" הוא מוכן רק להגיד שהוא "חבר של נניקשווילי", ושכך הכיר את ישראל ואת מנופים (בעבר העמיד לחברה הלוואה של 25 מיליון דולר, שקוזזה עם חלק מהשקעתו הנוכחית בחברה).

על נניקשווילי, מי שנחשב עד היום לגב הפיננסי של חברת ההשקעות, ידוע כי הוא פעיל בתחום האנרגיה והנדל"ן במזרח אירופה, אך גם הוא איננו חובב תקשורת. באופן חד פעמי, אולי בהשראת ההון שזרם לחברה, הוא מוכן להגיד ש"הכלכלה כאן פנטסטית ואנו רק מגדילים את השקעותינו. זה מראה על הצמיחה של החברה והמדינה".

"בלי ההלוואות לא הינו שורדים"

מנופים, בדומה למרבית חברות הנדל"ן שהגדילו את חשיפתן לחו"ל בתקופת הגאות, נקלעה למשבר תזרימי קשה בשנה האחרונה. "אין ספק שבלי הלוואות מבעלי שליטה לא היינו שורדים את המשבר", אומר וקנין ל"גלובס", ומתכוון ליותר מ-100 מיליון שקל שהעמידו נניקשווילי ובן זקן לחברה, בתקופת השפל.

*איך נסגרה העסקה עם וובר?

וקנין: "פגשתי אותו באנגליה פעם אחת, אבל הנציגים שלו היו בישראל מספר פעמים. זה לא שוובר נכנס בגלל מצב של חוסר ברירה". הוא מוסיף כי

בעקבות חיזוק ההון של מנופים, "נשביח את הנכסים הקיימים ואנו פוקחים עין על הזדמנויות עסקית חדשות".

בינתיים, הדוחות הכספיים שפרסמה החברה השבוע עדיין משקפים את המשבר: ירידה של 17% בהכנסות ל-40 מיליון שקל מאז תחילת השנה, והפסד של 43.4 מיליון שקל.

בסוף 2007 ביצעה מנופים עסקה בה רכשה קרקע באסטנה, בירת קזחסטן, תמורת 41 מיליון דולר. המוכר הוא לא אחר מאשר דוד בן-נאני, בן דודו של אברהם נניקשווילי.

*וקנין, העסקה בקזחסטן היא עסקה טובה?

"ימים יגידו. הפוטנציאל שם הוא אין סופי. קזחסטן היא לא ארץ כמו רומניה, גיאורגיה או הונגריה, או כמו ארצות אחרות שחברות רכשו שם נכסים. זו ארץ מאוד עשירה ובעיר הבירה יש דרישה גדולה למגורים. מאחר שזו עיר שנבנתה מחדש והוכרזה כבירה, האוכלוסייה שלה גדלה בעשר השנים האחרונות כמעט פי שלושה, ל-650 אלף איש. בשל המשבר יש עדיין קשיים במימון של פרויקטים שם, אבל אם תיקח פרק זמן מספיק ארוך, אז הפוטנציאל שם מאוד גדול".

פספוס בסינמה סיטי

מנגד, החמיצה מנופים עסקה לרכישת מתחם "סינמה סיטי" בצומת גלילות, אותו אמורה הייתה לרכוש תמורת קרוב ל-400 מיליון שקל. במתחם זכתה לבסוף חברת נצבא של קובי מימו).

*איך פספסתם את העסקה בסינמה סיטי?

"בהתחלה היה קושי לגייס מימון, כי זה היה בתוך המשבר. אחר כך הצלחנו לגייס כסף אבל רצינו לבצע התאמות. תנובה לא הייתה מוכנה להתפשר והמשקיע החדש התלהב מהעסקה. לא חטפו לנו את העסקה, ידענו שהם מדברים עם מישהו אחר. זה נכס מצוין ומי שקנה אותו - אני בטוח שהוא עשה עסקה טובה. הקונה הנוכחי הרבה יותר נזיל מאיתנו עם יכולות פיננסיות הרבה יותר גדולות, והיה לו יותר קל להרים את העסקה".

*אילו נכסים מניבים גדולים יש לכם כיום?

"בנין הליפסטיק בניו-יורק (נכס שבגינו נרשמו לחברה הפסדים כבדים - א.ש) מניב, אבל רק משרת את החוב של עצמו ואותו דבר גם בנכס שיש לנו בדאלאס. יש את קניון ארנה בהרצליה, הסטאר סנטר ועוד מרכז מסחרי באשדוד. הסטאר סנטר, אחרי המיזוג, זה משמעותי, וארנה נמצא בתהליך של שיפוץ ולכן הוא לא בתפוסה מלאה. מה שאתה רואה בדוחות לא מייצג את ההכנסה הפוטנציאלית של ארנה".

*אתם גם יושבים על קרקעות ולא מפתחים אותן.

"אנחנו ישבנו על קרקעות באילת, נהריה, אשדוד, ברחוב הירקון בתל-אביב. כל אלה נכסים שצריכים השבחה ולא יכולנו לעשות זאת בתקופת המשבר. התקדמנו, אך זה לוקח זמן וצריך היתרים. מה שאתה רואה בדוחות זה את הוצאות המימון, ואתה לא רואה מספיק הכנסות".

*אז מתי נראה סוף סוף רווח בחברה?

"עד היום היו הפסדים וזה ברור כי הנכסים לא מניבים. אני מאמין שעד 2010, אבל לא רוצה לצאת בהצהרות. זה עניין של תהליך אבל זה בהחלט בכיוון הנכון". *