ברננקי: "האינפלציה לא תצא משליטה; בבוא העת נעלה ריבית"

יו"ר הפד' במועדון הכלכלי בוושינגטון: "כשיגיע הזמן יעלה הפדרל ריזרב את הריבית על מנת לשמור את האינפלציה תחת שליטה", עם זאת "הזמן יכול להיות בטווח רחוק" ■ "סביר להניח שהאינפלציה תישאר כנועה עוד זמן מה"

"האינפלציה לא תצא משליטה", כך אמר הערב (ב') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בנאומו במועדון הכלכלי בוושינגטון. "כשיגיע הזמן יעלה הפדרל ריזרב את הריבית על מנת לשמור את האינפלציה תחת שליטה", עם זאת הדגיש ברננקי כי "הזמן יכול להיות בטווח הרחוק". לעת עתה, השבת הכלכלה לעמידה יציבה על שתי רגלים מצויה בעדיפות העליונה, וציין כי "עדיין מוקדם מדי להכריז על התאוששות כלכלית בת קיימא". הדברים נאמרים לפני החלטת הריבית שתפורסם בארה"ב ב-16 בדצמבר, ובנאום הראשון שנושא ברננקי לאחר פרסום נתוני התעסוקה, שהביא לעלייה בתחזיות להעלאת הריבית בארה"ב.

"הפד' מחוייב לשמור על האינפלציה נמוכה ויוכל לעשות כך" אמר ברננקי אולם ציין כי להערכתו "סביר להניח שהאינפלציה תישאר כנועה עוד זמן מה". ברננקי הוסיף כי הוא מצפה להמשך ההתאוששות הכלכלית בשנה החדשה.

"כשהכלכלה האמריקנית עדיין מאד שבירה ושיעור האבטלה עדיין כה גבוה, אינפלציה אינה הבעיה הלוחצת כיום... עשינו דרך ארוכה מאז התקופה החשוכה ביותר של המשבר, אך יש לנו עוד כברת דרך ללכת".

"הכלכלה מתאוששת, אך אינה צומחת מהר מספיק על מנת ליצור עוד מספר רב של מקומות עבודה חדשים. התנאים הפיננסים השתפרו, אך העסקים הקטנים ובתי האב בארה"ב עדיין נתקלים בקשיים בבואם לקבל אשראי. כששוק העבודה צומח באיטיות, הוצאות הצרכנים לא יאיצו וכך גם לא תאיץ האינפלציה הנובעת מצריכה". כך אומר ברננקי יומיים לאחר דו"ח התעסוקה שהפתיע לטובה והצביע על ירידה בשיעור האבטלה בארה"ב ועל גריעה של מספר נמוך בהרבה מהצפי במשרות בשוק הלא חקלאי בארה"ב, אשר פורסמו ביום שישי האחרון.

ברננקי העריך כי האינפלציה עשויה להמשיך וליפול ביחס לרמות הנוכחיות. כמו כן העריך כי תוכניות התמריצים הגדולות שבוצעו ע"י הפד' לא יביאו לעליית האינפלציה.

ברננקי קרא לקונגרס להתקדם בחקיקה הנוגעת לשינויים ברגולציה. על מנת להימנע מהישנותו של משבר פיננסי "על הקונגרס לתת כוח חדש לרגולטור על מנת שיוכל להבטיח כי וול סטריט, ולא משלמי המיסים, תשלם בפעם הבאה שבו מוסד פיננסי ה"גדול מכדי ליפול" ימצא עצמו במצוקה. ודרך אגב, הפד' צריך לקבל סמכויות נוספות כמו כן עליו להוסיף ולפקח על יציבות הכלכלה".

ברננקי ציין כי הפדרל ריזרב משתף פעולה עם בנקים מרכזיים נוספים בעולם ועם רשויות אחרות בארה"ב במסגרת המאמצים להימנע "מהידרדרות במצב הפיננסי העולמי שעלול להביא את העולם למיתון גדול נוסף". בשל תמיכת הפד' במערכת הפיננסית, בזמן שלעסקים ולצרכנים ניתנה גישה נוחה יותר לאשראי יחסית למה שהיתה להם - הדבר עוזר להתאוששות הכלכלית.