3. שאול שני, מייסד ומבעלי GVT, בעלי ECI
נימוקים לבחירה: עשה את האקזיט הגדול ביותר של יזם ישראלי בעשור האחרון עם מכירת כ-29% ממניות חברת התקשורת שהקים בברזיל GVT לענקית התקשורת הצרפתית ויוונדי בסכום של 1.26 מיליארד דולר

עשר שנים אחרי שהקים את GVT, רשם שאול שני את האקזיט הגדול ביותר של יזם ישראלי. לידיו שיחקו הביקוש לאמצעי תקשורת בשווקים מתעוררים ושיתוף הפעולה מצד הרגולטור הברזילאי

שאול שני הוא האיש שחתום על האקזיט של השנה, ולמען האמת, האקזיט של העשור. שני מכר השנה את גרעין השליטה בחברת התקשורת הברזילאית TVG לענקית המדיה הצרפתית ויוונדי, לפי שווי חברה של 4.2 מיליארד דולר, וקיבל לידיו סכום אדיר של 1.26 מיליארד דולר. זאת לאחר שהשקיע בחברה פחות מרבע מיליארד דולר, והנפיק אותה לפני כשלוש שנים לפי שליש משוויה כיום.

שני, 55, נהנה מפוזיציה אידיאלית, שבה שתי חברות נאבקו על רכישת נתחים מהחברה שלו. ויוונדי הצרפתית, שהייתה הראשונה להביע את רצונה לרכוש את השליטה בחברה, נאלצה תוך זמן קצר להיאבק מול טלפוניקה, ענקית התקשורת הספרדית. בשלב מסוים נראה היה כי ידה של האחרונה על העליונה, אך ויוונדי הפתיעה, שיפרה את הצעתה וטלפוניקה נאלצה לוותר.

ההצלחה של GVT היא תוצר נלווה של ביקוש לאמצעי תקשורת בשווקים מתעוררים. החברה מספקת תקשורת רחבת פס ברחבי ברזיל, שירותי טלפוניה קווית, שירותי אספקת נתונים וקישורים לרשת האינטרנט. פתרונות אלו נחטפים בברזיל כמו לחמניות טריות, וכך הפכה GVT להצלחה וגרמה ללא מעט חברות ענק לרצות ולשים ידיהן עליה.

שני ושותפיו להקמת החברה (עמוס גניש ועדי מרום) הפכו את GVT לאחת מהחברות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים מבין אלו הפועלות בשווקים מתעוררים. יותר מזה: בוועידת ישראל לעסקים הקודמת של "גלובס" חשף שני כי הרגולטור הברזילאי סייע רבות להצלחת החברה, ובכך רמז למכשולים שמציב עמיתו הישראלי לחברות התקשורת המקומיות.

תחזית לשנה הבאה. עם השלמת רכישתGVT שני יוכל לנוח מעט. אחרי עשר שנות עבודה, וכשבכיסו משהו כמו מיליארד דולר נטו, אין לו לאן למהר. עם זאת, איש עסקים ברמתו תמיד יחפש השקעות חדשות, ועם הון כזה, הצעות להשקעה יזרמו לפתחו.

קרוב לוודאי שאת השנה הקרובה יקדיש שני, בין היתר, לחברת ECI הישראלית, שאת השליטה בה רכש לפני כשנתיים, ושהיקף הפעילות שלה עמד ב-2008 על 3 מיליארד שקל. נכון להיום, ולמרות שנתוניה חסויים, נראה כי ECI צועדת בדרך הנכונה, ואם שום דבר לא ישתבש בדרך, אולי יצליח שני להנפיק בשנית את החברה - ולרשום לעצמו אקזיט נוסף.



נושאים: שאול שני