9. עידן עופר, יו"ר החברה לישראל
נימוקים לבחירה: עומד בראש אחת הקבוצות הגדולות במשק. הגיע להסדר חוב עם בעלי האג"ח של צים, הכולל פריסת חובות בהיקף של כ-3.5 מיליארד דולר. בנוסף, מקדם בארץ ובחו"ל את מיזם המכונית החשמלית, שבו הוא מושקע

שוק ההון הישראלי לא עשה השנה חיים קלים לעידן עופר, והוא נאלץ לעשות ויתורים גדולים בהסדר של צים. נקודת האור: הבייבי, בטר פלייס

אם תשאלו את עידן עופר מה היה המהלך החשוב שלו בשנה החולפת, סביר להניח שהתשובה תעסוק בהתקדמות פרויקט בטר פלייס. מדובר בחברה המייצרת תשתיות למכוניות חשמליות, שעופר שותף בה ביחד עם שי אגסי ומכהן בה כיו"ר פעיל. בטר פלייס היא הבייבי של עופר, ולמרות שמדובר בחלק קטן יחסית בפורטפוליו של החברה לישראל, הוא משקיע משאבים רבים כדי לקדם את הפרויקט.

אולם האירוע המרכזי שעימו התמודד עופר השנה הוא הסדר החוב הענק של חברת הספנות צים, שבבעלות החברה לישראל שבשליטתו. צים נקלעה בשנה החולפת למצוקה פיננסית קשה, שאיימה על המשך קיומה, ונאלצה לצאת בתוכנית לפריסת חוב של 3.5 מיליארד דולר מול עשרות נושים. המהלך להשגת ההסדר, שהחל עוד בחודש מארס, הסתיים רק בנובמבר, וכלל הזרמת ענק של 600 מיליון דולר מצד החברה לישראל.

במהלך גיבוש ההסדר בצים, התמודד עופר עם ביקורת חריפה על הקשרים העסקיים של החברה הציבורית עם חברות פרטיות אחרות של משפחת עופר, שלאורך השנים כללו עסקאות בהיקף של מאות מיליוני דולרים. שוק ההון הישראלי לא עשה לעופר חיים קלים כאשר ביקש את עזרתו בהסדר: מחזיקי האג"ח של צים כופפו אותו, והוא נאלץ לעשות ויתורים הרבה יותר גדולים ממה שתכנן.

גם המוסדיים, שמחזיקים במניות החברה לישראל, לא הסכימו בקלות להזרמת הענק לצים. רק לאחר לחצים כבדים של עופר וויתורים נוספים של החברות הפרטיות של המשפחה לטובת ההסדר, הוא הצליח להביא לאישור את ההזרמה.

תחזית לשנה הבאה. החברה לישראל נחשבת לאחת הקבוצות הגדולות והחזקות במשק. אמנם אין שום סכנה ליציבותה, אך שנת 2010 אינה צפויה להיות פשוטה. יצרנית הדשנים כיל, שהיא פרת המזומנים המרכזית שלה, עדיין סובלת מהחולשה בענף. צים אמנם סיימה את תוכנית ההסדר, אך גם מצבה בשנה הקרובה אינו צפוי להיות מזהיר. עופר ודאי ימשיך להקדיש משאבים לבטר פלייס, המיזם שהוא מאמין שגלום בו פוטנציאל אדיר לרווחים. הזמן יאמר האם הוא צודק.



נושאים: עידן עופר