14. גליה מאור, מנכ"לית בנק לאומי
נימוקים לבחירה: אחרי שנמתחה ביקורת על מדיניות ניהול הסיכונים השמרנית שהיא מובילה בבנק לאומי, הוכח השנה כי דווקא מדיניות זו תרמה לחיזוק מעמדו של בנק לאומי. ברבעון השלישי השיג הבנק את הרווח הנקי הגבוה ביותר עד כה במערכת הבנקאית
גליה מאור, מהו האירוע החשוב של השנה בעיניך?

"אם אני צריכה לשים את האצבע על תהליך שבעיניי הוא מכונן, זהו קור הרוח של הרגולטורים בבנק ישראל ובמשרד האוצר. המשבר הגלובלי תפס את הציבור הישראלי בחשש ובלבול, וקריאות פופוליסטיות קראו להתערבות המדינה באופן גורף ומיידי. בנק ישראל והאוצר פעלו בצעדים מדודים ובאחריות, מבלי לפגוע באסטרטגיה המאקרו כלכלית של ישראל.

"בתקופה של חוסר ודאות, המלווה בלחצים מכל כיוון אפשרי, דרוש לכך אומץ ציבורי לא מבוטל - ובעיניי זהו מהלך אשר היווה מגדלור לשחקנים המרכזיים במשק בבואם לנהל את המשבר".

הופתעת מהאופן שבו השחקנים המרכזיים ניהלו את המשבר?

"כולנו הופתענו מעוצמתה ובגרותה של הכלכלה הישראלית והמשק הישראלי. נוכחנו לדעת שחוסנה הלאומי של ישראל איננו מתבטא רק בטכנולוגיה שלנו או באיכות הביטחונית. מסתבר שאיכות המנהלים והמנהיגים הכלכליים היא ברמה יוצאת דופן, אפילו בהשוואה לסטנדרטים בינלאומיים - ראינו מנהלים שהובילו את הארגונים שלהם בבטחה יחסית במים הסוערים של המשבר וצלחו אותו".

איך חווית את המשבר הכלכלי באופן אישי?

"אין בדעתי להמעיט מהדאגה, אי הוודאות והחששות אשר ליוו את כולנו בניהול הבנק בעין הסערה של המשבר העולמי. בפרקים מסוימים השנה, היה חוסר ודאות רב והיה צורך במעקב רצוף וקפדני אחר ההתפתחויות ובקבלת החלטות שיגנו על נכסי הבנק ולקוחותיו.

"למרות שהבנק פגש את המשבר כשהוא איתן ובמצב מצוין, הדאגה המרכזית שלנו הייתה לצמצם את החשיפה למשבר הגלובלי ולהתארגן נכון להאטה במשק. אני חושבת שצלחנו את הפרק הזה בצורה טובה יחסית".

אפשר לומר שהמשבר מאחורינו?

"יש חוויות אשר בדיעבד נראות כבית ספר חשוב לחיים, אך במקרה הנוכחי אין לנו עדיין פרספקטיבה מספקת להבין את עוצמת ההשלכות של המשבר, ובוודאי לא לסכם את פרק החוויות, מאחר שאינני משוכנעת כי הגענו לקיצו של המשבר".

מה התחזית שלך לשנה הקרובה?

"2010 עדיין טומנת בחובה אי ודאות, אך מצד שני גלומות בה גם הזדמנויות עסקיות. תחזית הצמיחה של לאומי היא שבשנה זו צפוי המשק להתרחב בשיעור של 2.7% - צמיחה נמוכה ביחס לשיעורים שהורגלנו להם בעבר. הבשורה הטובה היא שיש בלימה בעוצמת הנפילה.

"כך או כך, אני ממליצה לכולנו להמעיט בהסתמכות על תחזיות. המשבר הזה איננו דומה באופיו ובהתנהלותו לאף משבר כלכלי שהכרנו בעבר. זהו משבר ראשון שהעולם החדש חווה ככפר גלובלי קטן, ולכן ראוי שנעקוב בקפידה ובזהירות אחר ההתפתחויות וניקח בחשבון מגוון של תרחישים".

איזו עצה כלכלית רלבנטית לתקופה הנוכחית?

"אני אתן עצה שאימצתי לפני הרבה שנים בשתי ידיים, ומאז היא הולכת ומתבררת כנכונה יותר ויותר: הקיפו את עצמכם באנשים טובים וערכיים ותוודאו שהם מוכשרים, חרוצים, קשובים וצמאי דעת. הרכיבו צוות אשר סך חוכמתו גדולה מכל האינדיבידואלים שבו. רק כך תבטיחו לעצמכם כי ה'שכל ישר' יהיה חלק בלתי נפרד מהניהול היומיומי של הארגון שלכם".

מהן שאיפותיך לשנה הקרובה?

"אחרי שבשנת 2009 ראינו בלימה של המשבר העולמי ושל השלכותיו על המשק הישראלי, האתגר הגדול שלנו ל-2010 הוא לשמר את מעמדו המוביל של לאומי עבור כל בעלי העניין שלנו ולסייע ללקוחותינו לאתר ולמצות את ההזדמנויות העסקיות שנוצרו בעקבות המשבר".



נושאים: גליה מאור