45. חיים כצמן, יו"ר ובעל השליטה בגזית גלוב
נימוקים לבחירה: בזכות הדבקות באסטרטגיה שמרנית של השקעה בנכסים מניבים צלחה גזית גלוב את משבר הנדל"ן בארה"ב בצורה מוצלחת, והיא ממשיכה להתרחב באירופה, בעיקר באמצעות ההשתלטות על חברת אטריום
גם בשנת משבר הצליח חיים כצמן, יחד עם שותפו דורי סגל, להוביל תוכנית התרחבות - ובראשה השלמת רכישת השליטה בחברת אטריום האוסטרית ותחילת המסחר במניותיה בבורסת אמסטרדם (במקביל למסחר בווינה). בתחילת המסחר באמסטרדם, באמצע אוגוסט, עמד שווי המניה של אטריום על 3.92 אירו ושווי השוק הגיע לכ-900 מיליון אירו. כיום נסחרת המניה ב-4.9 אירו ושווי השוק עלה לכ-1.1 מיליארד אירו.

גזית גלוב השתלטה על חברה שהייתה במצוקה באמצעות האג"ח שלה, ובסך הכול השקיעה בה עד היום 377 מיליון אירו. לאטריום יש פוטנציאל רב, כיוון שהיא מחזיקה בפרויקטים רבים במזרח אירופה, אך יעבור זמן עד שגזית גלוב תקטוף את פירות ההשקעה הזו, כאשר השווקים באזור יתאוששו.

פעילותה של גזית גלוב בתחום הנדל"ן המניב, במקרה שלה מרכזים מסחריים המספקים שירותים בסיסיים לשכונות מגורים בארה"ב, אפשרה לה לצלוח יפה את המשבר הכלכלי. על אף המיתון הקשה שחוו האמריקנים, הצריכה של מוצרים בסיסיים נמשכה, והשכירות הנמוכה יחסית הפכה ליתרון. כך, בשעה שטייקונים קורסים בעקבות השקעות גרועות בארה"ב ובמזרח אירופה, מוכיחים כצמן וסגל שהעסק שלהם יכול לשרוד. כיום, לגזית גלוב תזרים מזומנים טוב המאפשר לה לנצל את המצב לרכישות נוספות, ואלו ודאי יתבצעו כבר בשנה הקרובה.

למשבר הבא, אם יגיע, גזית גלוב אמורה להגיע מוכנה אף יותר מכפי שהגיעה הפעם, כיוון שתיק הנכסים שלה נעשה מגוון, וחלקה של ארה"ב כבר אינו חלק הארי של הכנסותיה. פיזור הפעילות בין היבשות והגיוון בסוגי הנכסים (מרכזים מסחריים, משרדים ומרכזים רפואיים) מהווים נקודות חוזק נוספות.

כעת צריך כצמן להחזיק אצבעות כדי שהמשק האמריקני ייצא סוף-סוף מהמיתון ושתקופת ההאטה לא תתארך ולא תעבור מנדל"ן למגורים לנדל"ן מסחרי. בתחומי הפעילות הנוספים, החברה בוחנת כל הזמן את האפשרות להשתמש בקופת המזומנים ובקווי האשראי שברשותה לצורך ניצול הזדמנויות.



נושאים: חיים כצמן