24. שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס
נימוקים לבחירה: הציג השנה את המכונית החשמלית של בטר פלייס בתערוכת הרכב בפרנקפורט. חתם בישראל על הסכמים לפריסת תשתית לטעינת מכוניות, כחלק מתוכנית עסקית לפיה ב-2011 יהיו בישראל 100-70 תחנות החלפה ואלפי נקודות טעינה
שי אגסי, מה הכי ריגש אותך השנה?

"מסיבת העיתונאים שלנו בפרנקפורט, שהייתה אירוע היסטורי: זו הייתה הפעם הראשונה במאה שנות ייצור מכוניות, מאז השקת הפורד הראשונה, שהוצגה בפומבי מכונית בייצור המוני, שנוסעת בכוח חומר שאינו דלק. אין ספק שכאשר מנכ"ל רנו עומד ומציג ארבע מכוניות חשמליות ומצביע על מכונית הדגל, זו שהוזמנו ממנה 100 אלף יחידות, ואומר שבפעם הראשונה נציג אותה בישראל מול כל תעשיית הרכב, זה עושה הרגשה טובה. לפני שנתיים הכרזנו על החזון - והנה הוא מתגשם".

בפרוץ המשבר ועם ירידת מחירי הנפט, היו מי שפקפקו באפשרות להגשים את החלום שלך.

"בתחילת השנה היה מאוד קשה לגייס כספים. העולם הפיננסי, בייחוד בכל דבר שקשור בגיוסי חוב, קפא לחלוטין. העובדה שגייסנו בינואר כסף עבור דנמרק, באמצע הבלגן הכלכלי, היה צעד נדיר ויוצא דופן. מהחצי השני של השנה כבר הבחנו בהפשרה, שבאה לידי ביטוי בהרבה כספים שמחפשים מקומות מעניינים להשקעה".

עד כמה עמוקה דאגתך נוכח המשבר?

"אני צפיתי בדאגה גדולה דווקא על התקופה שקדמה לו. מחירי משאבים בסיסיים, כמו מזון, דלקים ומתכות, ב-2006, 2007 ומחצית 2008 נכנסו לסחרור, וחששתי שזה יוביל למאבקים גיאופוליטיים. התרסקות השוק דווקא קנתה לנו זמן. השאלה מה נעשה בזמן הזה: אם נשנה את מודל הצריכה בעולם או שנמצא את עצמנו מול שוקת שבורה בעוד חמש שנים".

מי מהווה עבורך מקור השראה?

"הנשיא שמעון פרס. יש לו יכולת לשרטט חזון כללי למדינה והוא הפך את בית הנשיא ממוסד טקסי למוסד שדוחף לביצועים. אני גם מאוד נהנה מהעבודה היותר צמודה שלי עם עידן עופר. יש לו יכולת מדהימה להתבונן במאקרו כלכלה העולמית, לצפות תהליכים לפני שהם קורים ולהמר עליהם נכון. להוציא אולי את 15 האוניות של צים, כל ההימורים של עידן בכיוון הנכון".

מה התחזית שלך לשנה הקרובה?

"התקופה הקשה תימשך גם לתוך 2010 ו-2011. אני מאמין שנהיה בתקופת ביניים, ומה שאפשר לקוות לו הוא יציבות. נוכל להשיג אותה אם ישראל תבחר השקעות נבונות תוך התבוננות ארוכת טווח. ביבי נתניהו מטמיע את הזווית הזאת בתקציב הממשלתי ובחשיבה של השרים, וזה כולל את חיבור הפריפריה למרכז והשקעה בתשתיות. אלה מהלכים נכונים ובונים מבחינה מאקרו כלכלית, שיביאו לשיפור במיקרו".

מי איש השנה שלך?

"סטנלי פישר. הוא היה עוגן של יציבות במשק שבקלות יכול היה להיכנס לסחרור מטורף. הוא עשה הרבה פעולות חכמות במציאות שבה החלפנו שלושה שרי אוצר וממשלה, כולל תקופת ביניים, וכל זה בשעה שכל הכלכלה העולמית מסתחררת".



נושאים: שי אגסי