28. מוטי זיסר, בעלי אלביט הדמיה
נימוקים לבחירה: שרד את המשבר כמעט ללא פגע לאחר שמימש בעבר חלק נכבד מפעילותו במזרח אירופה במחירי שיא. מסיים את 2009 עם יתרת מזומנים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. הביא לארץ את מותג האופנה GAP
מה המהלך העסקי החשוב שעשית השנה?

"הדבר הטוב ביותר שעשיתי השנה הוא שלא עשיתי כלום. החוכמה היא לזהות זמנים שבהם צריך לא לעשות. אולי כפי שכתב המלך שלמה בספר קהלת: 'המשכיל בעת ההיא ידום'".

הבאת גאפ לשוק הישראלי היא לא בדיוק כלום.

"השקת גאפ בישראל היא בעיקר מזור לנפש. זו זכיינות קמעונאית שמטרתה להשיג את הזכיינות במדינות גדולות. הכלל במקרה הזה הוא שאם לא עושים - מרוויחים, כי נשארים עם המזומנים והיכולות. זה אמנם מדגדג באצבעות, אבל צריך להתאפק".

היכן היה הקושי העיקרי השנה?

"זה לא סוד שהגענו למשבר בעתודות המזומנים. עבודה רבה שעשינו בהודו נפגעה, אבל הרבה פחות משאר המדינות, וכך הייתה לנו אפשרות לשבת, לבחון את הדברים ולתכנן מהלך שיעלה אותנו כיתה אחרי המשבר".

מוטי זיסר, כיצד היית מסכם את השנה הכלכלית פה בארץ?

"ישראל החלה לאבד גובה מבחינת ההערכה הבינלאומית, בגלל עניינים פוליטיים. אני מרגיש זאת, וכל מי שמסתובב בעולם מרגיש את זה. אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני שומע מבנקאים בחו"ל היא 'מה קרה לכם?'.

"צריך לדעת להרביץ כשצריך ולשתוק כשצריך, ואנחנו לא יודעים מתי להרביץ ומתי לשתוק. אחת התפילות שלי בראש השנה הייתה שהסדר והשפיות יחזרו, כי כיום העולם מסתכל עלינו עקום".

מי מהווה עבורך מקור השראה?

"המודל שלי הוא ראש ישיבה שהיה לי, איש חרדי מאוד, שהיה מתלמידיו של הרב מבריסק שהנהיג את הציבור החרדי-ליטאי והתנגד בתקיפות לציונות, ולמרות זאת עודד אותי להתגייס לצבא ולהיות הקצין ואחר כך המ"פ הראשון שיצא מישיבת הסדר. מהרב הזה למדתי שלא תמיד ניגודים הם דבר רע, ושדווקא בהם מקננת ההזדמנות לעשות דברים גדולים, למרות שככל שאתה הולך יותר רחוק, הסיכוי להיכשל הוא יותר גדול.

"כך למשל, כשהתחלתי בעסקי הנדל"ן במזרח אירופה, זה היה ארבע שנים לפני הזמן ולפני שכל האחרים נכנסו לשם. אנשים לא נתנו לי קרדיט על זה ולא האמינו שזה הדבר הנכון לעשות. הודו, אגב, היא מקום מדהים וצנוע. רואים בעיניים של האנשים שם השלמה ושלווה וזה משהו שאנחנו צריכים ללמוד".



נושאים: מוטי זיסר