30. שלמה רודב, יו"ר בזק; אבי גבאי, מנכ"ל בזק
נימוקים לבחירה: רודב עומד בראש חברת התקשורת הגדולה בישראל, שהציגה השנה ביצועי שיא. יחד עם אבי גבאי, מנכ"ל בזק, השיקו את רשת ה-NGN בהשקעה הנאמדת ב-2 מיליארד שקל. היה אחד מהגורמים הבולטים בהשבחת הערך האדירה של בזק
יו"ר דירקטוריון בזק והמנכ"ל שלו אולי אינם צמד חמד, אבל הם בהחלט עובדים מצוין ביחד. ההחלטה המשותפת שלהם על הקמת רשת NGN החדשה, שמאפשרת גלישת אינטרנט מהירה בהרבה מהמקובל, עשויה להירשם כהישג הגדול ביותר שלהם במישור המקצועי.

המהלך של שאול אלוביץ' לרכישת השליטה בבזק מעלה סימן שאלה לגבי עתידו של שלמה רודב, ועדיין לא ברור האם ירצה להישאר בחברה. רודב בדרך כלל בא לתקופות קצרות להבראת חברות, וממשיך הלאה כשהוא מסיים. בבזק הוא ביצע זאת בהצלחה רבה, ונדמה שחילופי הבעלות יעשו את שלהם והוא יעדיף לפרוש - אך זה יהיה תלוי בו בלבד. אלוביץ' היה מעדיף שיישאר.

לא רבים מקימים רשת תקשורת חדשה, בוודאי לא בסדר הגודל של בזק. גיל שרון עשה זאת בפלאפון, עמיקם כהן בפרטנר, יעקב פרי בסלקום - ויצחק קאול בבזק בשנות ה-90. בבזק מחליפים רשת אחת ל-10-15 שנה, והפעם הפרויקט תוכנן במשמרת של רודב וגבאי. לא פשוט היה להעביר החלטה כזו בקרב בעלי בית פרטיים, שמחפשים הזדמנות לממש ברווח ולפנות לעסקה הבאה, אבל השניים הוכיחו שיש אפשרות לבצע את הפרויקט במינימום השקעה, והתמונה השתנתה.

השניים אחראים גם לעצירת הדימום של בזק בעקבות הפרטתה. הם קיבלו לידיהם חברה במצב קשה - עובדים שפופים, שינוי ארגוני שלא צלח ומשבר בהנהלה ובדירקטוריון. ההנהלה הוחלפה, והשנה הראשונה לכהונתם הייתה בסימן הבראה. השנה השנייה כבר הייתה שנת מהפך, והשנה השלישית נראית חיובית מתמיד.

יחד עם זאת, דווקא ההצלחה המרשימה יצרה בעיה. העובדה שבזק פועלת בצורה יעילה כל כך מלמדת כי היא נעשתה "גדולה מדי" על מדינת ישראל. אם לא תצלח התחרות שמנסה משרד התקשורת לפתח מול בזק, ובעיקר אם HOT לא תרים את הכפפה ותיצור אלטרנטיבה אמיתית, בזק תשמר (והיא כבר משמרת) את מעמדה ואת כוחה לשנים רבות ויהיה קשה להתחרות בה בצורה אפקטיבית.

30 ב'. אבי גבאי, מנכ"ל בזק

אבי גבאי, מה המהלך החשוב שלך השנה?

"שיפור ברווחיות למרות תחרות קשה יותר - איסור למכירת חבילת שירותים (טריפל), כניסת ה-vob (טלפונייה נייחת על גבי האינטרנט) וניידות המספרים - ומשבר כלכלי, לצד המשך ההתייעלות והתנעת פרוייקט החלפת הרשת של החברה ל-NGN, אשר חשיבותו לחברת בזק ולמשק זוכה לקונצנזוס בקרב הדירקטוריון, ההנהלה, הרגולטורים, העובדים והלקוחות".

אלו קשיים מקצועיים חווית השנה?

"תחילת השנה התאפיינה באווירה קשה של משבר כלכלי שאת סדר הגודל שלו איש לא ידע לחזות, ובהחלט השפיע על לקוחות שחיפשו דרכים להתייעל בהוצאות התקשורת שלהם".

איך חווית את המשבר הכלכלי, באופן מקצועי ובאופן אישי?

"עבורי זו הייתה תקופה שמצריכה הרבה יותר עירנות ווידוא שדברים מתקדמים מהר. בזק חוותה את המשבר באופן מינורי יחסית לענפים אחרים, אך עדיין הוא דרש מאיתנו, כחברה שמוכרת ערך ולא מחיר, לחדד את הערך ולתת ללקוחות שירות טוב יותר, שדרוגים ורשתות - תמורת מחירים דומים".

מה האירוע החשוב ביותר השנה בכלכלה הישראלית?

"ההחלטה של הממשלה שלא לחזור לשוק ההון ולא לתת 'ביטוח סיכונים בדיעבד' למשקיעים".

מה התחזית שלך לשנה הקרובה?

"בתחום התקשורת נראה קפיצת מדרגה באינטרנט המהיר ונראה יישומים חדשים וחדשניים. למשל, הווידיאו ייראה אחרת ממה שאנחנו מכירים היום".

מי מהווה עבורך מקור השראה?

"וורן באפט, שתמיד מצליח לפשט ושוב לפשט דברים לבסיס הנכון שלהם".

מי איש השנה שלך?

"כל מי שידע לקבל החלטות על השקעות ריאליות משמעותיות בשנה האחרונה ולא נתן ל'אווירה' לבלבל אותו".



נושאים: אבי גבאי, שלמה רודב