גרמניה: נרסן את הגירעון התקציבי באמצעים בלתי-קונבנציונליים

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה: "סיום המשבר הכלכלי לא יסיים את הקורבן שנצטרך להקריב" ■ "צמצום הגירעון יהיה מאמץ אדיר"

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה, הזהיר אתמול (ד') שסיום המשבר הפיננסי העולמי "לא יסיים את הקורבן שנצטרך להקריב", מאחר שריסון הגירעון התקציבי הגרמני החריג שנוצר בעקבות המשבר הפיננסי "לא יושג באמצעים קונבנציונליים" כאשר המשבר יחלוף.

שוובלה דיבר אחרי הגשת טיוטת תקציב שנת 2010 לקבינט של אנגלה מרקל. טיוטת התקציב צופה גירעון פדרלי של 86 מיליארד אירו (כ-125 מיליארד דולר), יותר מפי שניים מגירעון השיא הממשלתי הקודם שנרשם ב-1996. הממשלה ניצבת גם בפני גירעון נוסף שנאמד ב-14.5 מיליארד אירו ולא נכלל בתקציב הרשמי, כתוצאה מהאמצעים הכלכליים שנקטה הממשלה הקודמת, גם היא בראשות מרקל.

כספי הציבור של גרמניה הם במצב טוב בהרבה מאלו של חברות אחרות באיחוד האירופי בעקבות המשבר. הגירעון החזוי השנה יהיה נמוך מהתקרה שקבע מרחב האירו, 3% מן התמ"ג, ובשנה הבאה הוא צפוי לעלות לכ-6% מהתמ"ג.

וולפגנג שוובלה, שר האוצר של גרמניה / צלם רויטרס

אך הממשלה ניצבת בכל זאת בפני אתגר משמעותי, מאחר שהחוקה הגרמנית כוללת סעיף של חובת משמעת תקציבית, שיחייב אותה לצמצם את ההוצאה הציבורית מדי שנה עד שנת 2016. מאחר שהדרישה החוקתית מתמקדת בגירעון מבני, הממשלה לא תוכל להישען על ההכנסות הנוספות שינבעו מההבראה הכלכלית, כדי לממן את 10 מיליארד האירו שהיא תצטרך לצמצם מדי שנה בגירעון.

צמצום הגירעון יהיה "מאמץ אדיר", אמר אתמול שוובלה, בעל ברית קרוב של הקנצלרית מרקל. הוא לא פירט אלו "צעדים בלתי-קונבנציונליים" בכוונתו לנקוט, אך הוציא מכלל אפשרות העלאה של המע"מ, שמרקל התחייבה לפני הבחירות שלא תהיה. עם זאת, דבריו מתפרשים בהכנת הציבור לקיצוצים מכאיבים, שעלולים לפגוע במערכת הרווחה הנדיבה של גרמניה.

כשנשאל מי יישא בעלות הריסון של הגירעון התקציבי, השיב שוובלה: "כולנו, כל אחד מאיתנו. כאשר המשבר יסתיים, האחריות שלנו תיכנס לפעולה".