גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד וגיל דנקנר מתקשים להוציא את דור כימיקלים מהבורסה

השניים מבקשים להפוך את דור כימיקלים לחברה פרטית ויצאו לשם כך בהצעת רכש מיוחדת ■ אך זו נתקלת כעת בהתנגדות בעלי המניות שטוענים: הערכת השווי לפיה נקבע מחיר ההצעה - "מבושלת"

דרך חתחתים עברה משפחת דנקנר, בעלת השליטה בדור כימיקלים, בכל הנוגע להתנהלותה של החברה בעשור האחרון. חקירות של רשות ני"ע, תביעות ייצוגיות, סכסוכים משפחתיים וגם ניסיונות מכירה שנכשלו, הם רק חלק מהאירועים שהאפילו על פעילות החברה, שבתחילת העשור נחשבה ליהלום שבכתר עסקי המשפחה.

כעת נרשם פרק נוסף, כנראה אחרון, ברומן בין דור כימיקלים לשוק ההון המקומי, לאחר שבנובמבר הגישו בעלי השליטה הנוכחיים בדור כימיקלים, ד"ר דוד דנקנר ובנו גיל, בקשה לביהמ"ש לכנס אסיפת בעלי מניות של החברה בה יוצע הסדר שבמסגרתו ירכשו בעלי השליטה את יתרת מניות דור כימיקלים הנסחרות בבורסה (3% בלבד מהון המניות).

מניית החברה נסחרת ברשימת המניות דלות הסחירות בבורסה.

עשויה להימחק מהמסחר

"בהתאם להודעת הבורסה המניות עשויות לעבור לרשימת השימור ואף להימחק בהמשך מהמסחר", ציין דירקטוריון החברה בהחלטתו לקדם את ההסדר. "תוכנית ההסדר מקנה למחזיקי מניות החברה הזדמנות למכור את מניותיהם, אפשרות שבלעדיה יכולת המימוש של המניות, ללא קשר למחירן, הינה מאד מוגבלת".

סיבה נוספת אותה מציינים בעלי השליטה בחברה להפיכתה לפרטית היא החיסכון שייגרם כתוצאה מכך, ואף נוקבים בסכום הגבוה מ-1.5 מיליון שקל בשנה. בעלי השליטה אף צירפו חוות דעת של זיו האפט, כדי לאמת את הוגנות הצעת הרכש, במסגרתה נקבע מחירה של מניית דור כימיקלים על 7.5 שקל - פרמיה של כ-17% על מחירה בבורסה בתחילת נובמבר.

"חוות דעת מוזמנת"

אך אם ציפו בעלי השליטה להעביר את הצעת הרכש בקלות באסיפת בעלי המניות, הרי שנכונה להם אכזבה. שניים מהמשקיעים בחברה, רו"ח מריו גילמן ואשר גבאי, מתנגדים למהלך.

השניים טוענים בפנייה שהגישו לביהמ"ש כי בעלי השליטה הם אנשי עסקים מהמובילים בארץ, שבחרו "לעשות סיבוב" על חשבון הציבור באמצעות החברה, ועתה משסיימו לעשות כן, הם מבקשים לרכוש מהציבור את מניותיו בחזרה במחיר לא הגון תוך הצגת מצגי שווא, במטרה להפחית את שווי התמורה המגיעה להם. את השניים מייצגים עורכי הדין עופר פירט ואודי הקר, ממשרד פירט-וילנסקי-מזרחי-כנעני.

גילמן וגבאי טוענים כי חוות הדעת שהגישו בעלי השליטה מטעם זיו האפט הייתה "מוזמנת" ו"מבושלת" במטרה לקבוע שווי נמוך לחברה.

עוד הם טוענים, כי בזיו האפט אף הבהירו שהערכת השווי מבוססת על נתונים שסיפקו בעלי השליטה בחברה, מבלי לאמת אותם. לכן, הם קובעים, הצעת רכש בדרך של בקשת הסדר אינה הדרך הנכונה להתנהל במקרה זה, וכי הדרך היחידה והמתאימה לכפות על בעלי המניות למכור את חלקם בחברה היא בדרך של הצעת רכש רגילה.

הערכת השווי המפורטת של זיו האפט לדור כימיקלים קובעת לחברה שווי של 338 מיליון שקל, אך בעקבות אי הסחירות במניות החברה, הם קובעים לה שווי שוק חדש, המשקלל דיסקאונט של כ-25%, תוך הסתמכות על ניתוח מקורות בספרות.

שווייה של החברה לאחר הדיסקאונט עומד על כ-253 מיליון שקל, או 7.45 שקל למניה ומצדיק לטענת בעלי השליטה את המחיר שנקבע לה בהצעת הרכש.

"לעניות דעתנו, חוות הדעת קובעת שווי נמוך לדור כימיקלים", אומר עוה"ד פירט ל"גלובס".

"חוות הדעת מתעלמת מנכסים מהותיים אשר יש בהם כדי להשיא שווי לדור כמיקלים. ניתן לשער שאם היו רוצים דווקא לגייס כסף מהציבור, ולא לרכוש את מניות הציבור, הייתה מוגשת חוות דעת אחרת במסגרתה שוויה של דור כימיקלים היה מרקיע שחקים".

הצלחה על רקע המשבר

למרות הבעיות שאפיינו את החברה בשנים האחרונות ונגעו בעיקר לאופן הניהול שלה ולפיזור הרב של בעלי השליטה בה (שצומצם בשנים האחרונות), הרי שמבחינה עסקית דור כימיקלים מצליחה לרשום תוצאות כספיות נאות ביותר. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה החברה עם הכנסות של 311 מיליון שקל ורווח נקי של 27.7 מיליון שקל. ב-2008, שנת משבר בענפי תעשייה רבים, רשמה החברה רווח של 35.3 מיליון שקל.

דור כימיקלים עוסקת בייצור, יבוא ושיווק של כימיקלים. לצד פעילותה המסורתית, נכנסה החברה לפעילות בתחום הפלסטיקה בסוף העשור הקודם, עם הקמתו של מפעל לייצור יריעות פוליפרופילן בסמוך לכרמיאל. יחד עם תחום הכימיקלים, אלו מהווים את תחומי פעילותה העיקריים.

כאמור, במהלך השנים האחרונות צומצם מספר בעלי המניות המרכזיים בחברה לשניים, בעקבות רכישת חלקם של יתר בני המשפחה על ידי דוד וגיל דנקנר, המחזיקים יחד בכ-60% ממניות החברה. בעלת המניות השנייה בגודלה היא לאה דנקנר, אחותו של דוד, המחזיקה בכ-21% מהמניות.

במחצית הראשונה של העשור נקלעה דור כימיקלים לקשיים, בעקבות סדרת רכישות מגלומנית בחו"ל, שהתבררה בתוך זמן קצר ככישלון מהדהד והסבה לחברה הפסדים כבדים. לאחר לחצים כבדים מצד יתר בני המשפחה נאלץ יו"ר הדירקטוריון, צבי מור, להתפטר. בני הזוג מור מצידם סיכלו את העסקה למכירת השליטה בחברה לידי עמית ברגר.

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות