עובדי שירות התעסוקה דורשים: תוספות ללא קשר לוויסקונסין

לאחרונה נחשפה ב"גלובס" טיוטת הסכם בין העובדים לאוצר, לפיה העובדים יקבלו 6 מענקים בפריסה ל-5 שנים - רק אם תוכנית ויסקונסין תורחב בתוך שבועיים

עובדי שירות התעסוקה דורשים תוספות שכר והטבות שונות גם אם תוכנית ויסקונסין לא תורחב - כך נודע ל"גלובס". ביום חמישי האחרון נחשפה ב"גלובס" טיוטת הסכם בין העובדים לאוצר, לפיה העובדים יקבלו 6 מענקים בפריסה ל-5 שנים - רק אם התוכנית תורחב בתוך שבועיים. בהסתדרות, בראשות עופר עיני, טוענים כי מדובר בטיוטה שנוסחה על ידי האוצר וכי הם מתנגדים לה.

על פי הערכות, בהסתדרות ובוועד העובדים לא רוצים שתהיה התניה בין התוספות להרחבת התוכנית וזאת כדי שלא יתפרש מהמהלך כי מדובר ב"דמי שתיקה" או בתמיכתם האקטיבית בתוכנית. יו"ר הוועד, אהרון חוטובלי, טוען כי תוספות השכר שהוסכמו עליהן במסגרת השיחות עם האוצר, בעלות של כ-11 מיליון שקל, מגיעות לעובדים ממילא לאחר ששירות התעסוקה "יובש" במשך שנים.

לכאורה, העמדה של העובדים ושל ההסתדרות צפויה לטרפד את ההסכם, שכן אין סיבה שהאוצר יסכים להעניק לעובדים תוספות שכר אם לא תורחב ויסקונסין. בפועל, ייתכן מאוד כי מה שלא יסוכם בכתב, יסוכם בעל פה וכי הסכם עבודה שיכלול תוספות שכר גם ללא ציון המילה "ויסקונסין" משמעותו הסכמת העובדים למהלך.

בחוק ההסדרים האחרון נקבע כי הכנסת לא תפעל להשלמת החקיקה בעניין הרחבת התוכנית כל עוד לא יושג הסכם עם עובדי שירות התעסוקה. לכן, גם אם ייחתם הסכם שאינו מדבר ספציפית על ויסקונסין, הדבר צפוי לרצות את ועדת העבודה שאמורה להכריע בעניין.

ביום רביעי הקרוב יתקיים דיון בוועדה בנושא הרחבת התוכנית, כשעד הדיון הצדדים צפויים להיכנס שוב למו"מ. אם ייחתם הסכם, צפויה ועדת העבודה לאשר את הרחבת התוכנית לקריאה שנייה ושלישית.

"לא רוצה התניה"

"אני לא רוצה שיתנו את ההסכם בהסכמה שלי לתוכנית ויסקונסין, כי אני רוצה לשמור לעצמי את הזכות להביע את ההתנגדות שלי לתוכנית גם אם היא תעבור בסוף", מסביר חוטובלי בשיחה עם "גלובס". לדבריו, הוא דבק בעמדתו העקרונית לפיה שירות התעסוקה יכול לטפל טוב יותר במובטלים, אם יקצו לשירות את המשאבים שמקצים לחברות הפרטיות שמפעילות את ויסקונסין, ואפילו תמורת הרבה פחות.

חוטובלי טוען כי תוכנית ויסקונסין תביא בכל מקרה לפגיעה בשירות התעסוקה, למרות שההסכמות בין האוצר לעובדים כוללות הבטחה שלפיה מובטלים ימשיכו לקבל טיפול בשירות התעסוקה גם תשעה חודשים אחרי תום זכאותם לדמי אבטלה ורק לאחר מכן יופנו לתוכנית ויסקונסין.

יש לציין כי כדי לרצות את ישראל ביתנו, הסכים האוצר כי אקדמאים לא יחויבו להשתתף בוויסקונסין - משום שרבים מאוכלוסיית עולי חבר העמים הם אקדמאים. עוד הוסכם כי יוגבל גיל ההשתתפות בתוכנית ל-55, כשבחצי השנה הראשונה הוא יעמוד על 50 בלבד.

אם הכנסת תאשר עד סוף דצמבר את הרחבת התוכנית, בתוך חצי שנה ייצא מכרז והתוכנית תפעל בכל הארץ בראשית 2011. כל חברה שתזכה במכרז תפעיל אזור אחד גיאוגרפי מתוך שישה בסה"כ, כשבכל אזור יוקמו מספר מרכזים.