עיני מחבק את הזרים: כל עובד זר חוקי יוכל להצטרף להסתדרות

יו"ר ההסתדרות: "ההחלטה מאזנת בין מתן שוויון זכויות לעובדים הזרים לבין תמיכה במדיניות הממשלה לצמצום העובדים הזרים הבלתי חוקיים"

בית נבחרי ההסתדרות, אחד מארבעת המוסדות העליונים של ההסתדרות הכללית, אישר היום (ב') את החלטת הנהגת ההסתדרות, לאפשר לעובדים זרים השוהים בישראל כחוק, להצטרף לארגון. ההחלטה תיכנס לתוקף כבר ב-1 במארס הקרוב, והיא מבטאת למעשה שינוי רשמי ומהותי בחוקת הארגון שאפשרה עד כה רק לעובדים ישראלים להצטרף להסתדרות. יצוין כי עובדים פלסטינים אינם כלולים בהחלטה הזו וההסתדרות חתומה על אמנה מיוחדת בעניינם.

משמעות ההחלטה היא שההסתדרות תוכל לייצג כל עובד זר חוקי, לסייע בהקמת ועדי עובדים בקרב הזרים ולאפשר להם לבחור ולהיבחר למוסדות הארגון. להחלטה יש גם שני משמעויות נוספות: ההסתדרות תוכל להגדיל את כוחה וגם את הכנסותיה באמצעות גביית דמי חבר, ובנוסף היא תוכל להתחרות על העובדים הזרים שכבר החלו בחלקם להתאגד במסגרות אחרות למשל בארגון "כוח לעובדים".

במסגרת ההחלטה נאמר כי ההסתדרות תומכת במדיניות המעדיפה העסקת עובדים ישראלים כדי לצמצם את האבטלה, אך מכירה בצורך בהעסקת הזרים בענפים מסוימים (למשל חקלאות, בניין וסיעוד). עוד קובעת ההחלטה כי אסור לגרש את ילדי העובדים הזרים, שגדלו בארץ ומתחנכים במוסדות החינוך.

כבר בסוף שנות התשעים נמתחה ביקורת קשה על ההסתדרות מצד איגודים מקצועיים בעולם שטענו כי חוקת ההסתדרות מפלה לרעה עובדים זרים ומונעת מהם את אחד מזכויות היסוד החופש להתאגד. יו"ר ההסתדרות דאז, עמיר פרץ, הכיר מקרוב את הביקורת, אך דחה ניסיונות שונים לשנות את החוקה.

מי שהרים כעת את הכפפה הוא יו"ר ההסתדרות הנוכחי, עופר עיני, שאמר היום: "החלטת בית נבחרי ההסתדרות משקף את האיזון בין מתן שירות ושוויון זכויות כחברי הסתדרות לעובדים הזרים מחד, לבין תמיכת ההסתדרות והנהגתה במדיניות הממשלה לצמצום מספר העובדים הזרים גם על ידי הגברת האכיפה נגד תופעת ההעסקה הבלתי חוקית".