האצת קצב האינפלציה בארה"ב - אמיתית או דימיונית?

עפ"י סקר של JP מורגן, 61% מהנשאלים חוזים כי האינפלציה תהיה מעל היעד של ה'פד' בין השנים 2011 ל-2014 ■ מאגר הנתונים של גוגל מצביע על זינוק במספר הגולשים שחיפשו הגדרה למושג "היפר אינפלציה" בסוף 2008 ובתחילת 2009

המשבר הפיננסי העולמי נמצא ברובו מאחורינו, אך הוא השאיר לאמריקנים דאגות רבות. אחת מהן היא האצת קצב האינפלציה, כשנשאלת השאלה האם הציפייה לעליית מחירים מספיקה כדי להביא להתייקרות.

הפדרל ריזרב משאיר את הריבית בשפל היסטורי של 0% עד 0.25% ומסביר זאת ב"ציפיות האינפלציה המרוסנות". על פני השטח, נראה כי מדובר בהערכות נכונות. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד ב-0.2% וחוזה כעת קצב עליית מחירים של 2.5% בלבד ב-2010.

עם זאת, מתחת לפני השטח, כלכלנים וצרכנים מודאגים מהירידה הנמשכת בכוח הקנייה - הגדרה מדוייקת של המושג אינפלציה.

"יש לנו את המדיניות עם הפוטנציאל האינפלציוני הגדול ביותר שאי פעם ראיתי במדינה מפותחת", אמר אלן מלצר, היסטוריון של ה'פד' ופרופסור לכלכלה פוליטית באוניברסיטת קרנגי מלון טפר.

על פי מודלים כלכליים מקובלים, הדרך שבה צרכנים רואים את האינפלציה העתידית משפיעה על המחירים עצמם. ברגע שהצרכנים מקבלים את ההתייקרות כמובנת מאליה, הנבואה מגשימה את עצמה.

מספר אינדיקטורים מצביעים כבר עכשיו על המגמה הזאת. כך לדוגמה, מחיר הזהב, שמשמש כגידור לאינפלציה, חצה החודש את רף 1,200 הדולר לאונקיה, לפני שירד אל מתחת לרמת 1,100 הדולר לאונקיה.

סקר לקוחות של ג'יי. פי מורגן הראה כי 61% מהנשאלים חוזים כי האינפלציה תהיה מעל היעד של ה'פד' בין השנים 2011 ל-2014.

סקר אחר מצביע על כך שאמריקנים חוזים קצב אינפלציוני מדאיג של 5.1% במהלך 12 החודשים הבאים.

עוד אינדיקטור מדאיג: מאגר הנתונים של גוגל מצביע על זינוק במספר הגולשים שחיפשו הגדרה למושג "היפר אינפלציה" בסוף 2008 ותחילת 2009.

"קיימת סכנה אמיתית כי ציפיות האינפלציה יעלו מעבר לרף מסויים שיצביע על ירידת אמון ב'פד'", אמר לורנס מאיר, בכיר לשעבר בפדרל ריזרב שמשמש כעת כיועץ מאקרו כלכלי בוושינגטון.