בנק ישראל: הזרים מסתערים על מניות בת"א, המוסדיים - לחו"ל

הזרים קנו מניות בישראל זה החודש החמישי ברציפות ■ זינוק של 160% בהשקעות המוסדיים במניות זרות

המשקיעים הזרים המשיכו לרכוש בחודש נובמבר ני"ע ישראליים בבורסה זה החודש החמישי ברציפות, ובמקביל המשקיעים בישראל - בעיקר המוסדיים - מסתערים על השקעות בחו"ל. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ב'), המעידים על השקעות תושבי חוץ בישראל והשקעות הישראלים בחו"ל.

המשקיעים הזרים רכשו בנובמבר מניות בבורסה בת"א בהיקף של 560 מיליון דולר, גידול של 230% בהשוואה ל-170 מיליון דולר בחודש אוקטובר. מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל נמסר, כי עיקר ההשקעות התרכזו בענפי התקשורת, הכימיה והפרמצבטיקה. הזרים רכשו גם מניות של חברות ישראליות הנסחרות בחו"ל בהיקף של 140 מיליון דולר, לאחר שמכרו מניות אלו ב-80 מיליון דולר באוקטובר.

השקעות תושבי חוץ
מקור: בנק ישראל

הזרים לא רכשו רק מניות בנובמבר אלא גם אג"ח. המשקיעים רכשו אג"ח בהיקף של 430 מיליון דולר בנובמבר, בהמשך לרכישות ב-400 מיליון דולר באוקטובר. עיקר ההשקעות התמקד באג"ח ממשלתיות לא צמודות מסוג "שחר", כאשר במקביל מכרו הזרים מק"מ בהיקף של 170 מיליון דולר. בנוסף, בנק ישראל מציין כי היקף ההשקעות הישירות של הזרים בנובמבר הסתכם ב-580 מיליון דולר, בעיקר בענפי ההיי-טק והפיננסים.

אך בעוד שהזרים נוהרים לישראל, שנתפסת כאחת המדינות הבודדות שצלחו את המשבר ללא נזקים מהותיים, הישראלים, כך נראה, מעדיפים את הדשא של השכן. הישראלים רכשו בנובמבר מניות בחו"ל בהיקף של 590 מיליון דולר, לאחר רכישות של 330 מיליון דולר באוקטובר. בכלל, בחודשים ינואר-נובמבר 2009 קנו הישראלים מניות זרות בהיקף של 5.2 מיליארד דולר, עלייה חדה של 160% בהשוואה ל-2 מיליארד דולר בכל 2008 וכמיליארד דולר בלבד ב-2007. את עיקר ההשקעות מבצעים, כמובן, הגופים המוסדיים בישראל, כלומר בעיקר קופות הגמל וחברות הביטוח.