אפקט "כלבוטק": שופרסל, רבוע כחול ורמי לוי הסירו מוצרי הדגים

(עדכון) זאת, בעקבות תחקיר "כלבוטק" שהראה כי מפעלים בסין מחדירים פוספט לדגים ■ חלק מהרשתות האחרות ממתינות להנחיות ממשרד הבריאות ■ רמי לוי: ברגע שאקבל את האישור אחזיר את המוצרים למדף

הרשתות רבוע כחול ורמי לוי שיווק השקמה החליטו הבוקר (ג') להסיר את מוצרי דלידג של קבוצת נטו מהמדפים וזאת בעקבות תחקיר "כלבוטק" שהתפרסם אמש. שתי הרשתות אינן משווקות את מוצרי חברת פשקוביץ שהתחקיר עסק גם במוצריה. ברשת יינות ביתן ערכו הבוקר בדיקה שהעלתה כי המוצרים נשוא תחקיר "כלבוטק" אינם משווקים ברשת.

רשת שופרסל הודיעה עוד בטרם שידור התחקיר כי החליטה להסיר באופן זמני את המוצרים מהמדפים עד אשר יתבררו הממצאים. למרות זאת, במוקד שופרסל ישיר נמסר הבוקר ל"גלובס" כי המוצרים ישנם וניתן להזמינם.

בתחקיר "כלבוטק" ששודר אמש נראו צילומים ממפעל דגים בסין. בצילומים נראה כיצד עובדים סיניים מוציאים תולעים בעזרת פינצטה מדגי אמנון. כמו כן תועד הליך של החדרת STPP (פוספטים) - חומר אורגני המשמש לניקוי ולהלבנה - לדגים. החדרת הפוספטים נעשתה לאחר שבדגים נוקבו חורים ועל-מנת להחדיר היטב את המים לדגים.

ממצא נוסף שעלה בתחקיר הוא ריבוי של מים וקרח במוצרים, בשיעורים הגבוהים מהתקן. בחלק מהמוצרים הגיעה כמות המים והקרח יחד לרמה של 70%-90% מהמוצר. בתחקיר צוין כי גם המותג הפרטי של שופרסל מכיל פוספטים, אך הדבר מצוין על גבי האריזה.

למרות ההחלטה להסיר את המוצרים, סמוך לסגירת הגיליון מסר רמי לוי ל"גלובס" כי קיבל אישור מחברת נטו, יצרנית המותג דלידג, שדגי האמנון המשווקים על ידה אינם מכילים פוספטים. "אני ממתין לאישור משרד הבריאות שאכן אין בעיה במוצרים וברגע שאקבל אותו, אחזיר המוצרים למדף", אומר לוי.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, מסר היום כי המוסרים יוסרו מהמדפים עד לבירור מעמיק של הנושא וכי "לטובת הלקוחות שקנו את אחד ממוצרי דלידג במהלך השבוע האחרון, תינתן הזכות להחזירו לאחד מסניפי הרשת ולקבל בגינו זיכוי".

רשתות אחרות החליטו להמתין היום להוראות משרד הבריאות. מנכ"ל קו-אופ ישראל, רמי מנדל, אומר "נבדוק את כל מוצרי הדגים מול משרד הבריאות, ונפעל לפי חוות דעת משרד הבריאות".

רשת מחסני כמעט חינם מסרה ל"גלובס" כי הרשת "עובדת לפי הנחיות משרד הבריאות ואם וכאשר תגיע הנחיה רלוונטית, המוצרים יוסרו מהמדפים".