גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו ארץ זו: מאחורי הקלעים של צילומי "ארץ נהדרת"

אייל קיציס במופע סטנד-אפ מאולתר לחימום הקהל, מריאנו אידלמן על הסט בבי"ס במרכז הארץ מפגין חיבור אישי עם ה"מעתוקיות", מנהלת ביה"ס חרדה לחשיפתו של המקום, ועידו רוזנבלום מתפקד כמבוגר האחראי על הסט ■ ואף מילה על אורנה בנאי

יום שישי האחרון, הרצליה. שיירה ארוכה של צעירים משתרכת לאיטה במעבה רחוב הקסם, בואכה אולפני הרצליה. זוהי שעת בין ערביים, וההמולה של העומדים בשיירה מתחלפת בשקט מתוח, עם הכניסה לאולפן. עשרות אנשי צוות עמלים על ההכנות לתוכנית פתיחת העונה השביעית של "ארץ נהדרת". אמנם סיסמת הפרומו של העונה החדשה היא "הצבעים חוזרים לשישי", אך הצבע על פניהם של אנשי הפקת התוכנית טרם חזר. לפחות לא ב-17:00 בערב.

בתוך דקות, בימאית הקהל שעל הסט מפעילה ומתדרכת את הקהל הממושמע - מתי למחוא כפיים, מתי לשאוג, באיזה תזמון לשאוג חזק יותר. בזמן שהשחקנים מסתודדים בחדר ההלבשה, הקהל מרוויח מופע סטנד-אפ קצרצר אך משובח של אייל קיציס. יכולת האלתור שלו עודה במיטבה, והקהל מתמוגג.

כ-14 שנה לערך חלפו מאז פקד את בימת ה"קאמל קומדי קלאב" במופעי סטנד-אפ מבריקים, אינטליגנטיים, מבוססים על כישרון אימפרוביזציה נדיר. "יש למישהו איזה סיפור, משהו לשבור את הקרח בינינו", הוא פולט, ואז ממטיר שאלות אישיות לאחדים בקהל שסומנו על-ידו באקראי. היה זה יממה לאחר הסילבסטר, וקיציס שומר על ניחוח אקטואלי: "מכירים את האנשים שאומרים דקה לפני הסילבסטר - נתראה בשנה הבאה? קורעים מצחוק, אלה".

השעון רץ לאחור בעמדת הקונטרול, והמתח נותן אותותיו גם שם. מולי שגב, יוצר ועורך התוכנית, מתזז הלוך ושוב בין חדר הקונטרול שבקומה השלישית לבין הסט שבקומת הקרקע, שם נמשך המופע של קיציס: "אני רוצה להציג חבר שלי, אסף כהן. אני בטוח שאף אחת מכן לא הייתה רוצה להיפגש איתו. הוא לא אטרקטיבי".

ערב מול הגלעד

אסי כהן, יובל סמו, ארץ נהדרת / צלם תמר מצפי
לא ידידותי לביקורת. אסי כהן בתפקיד אברי גלעד עם יובל סמו

אסי כהן נכנס אל הסט, כשעל ראשו פאת שיער אפרפר, ובימאית הקהל לא צריכה לעשות דבר. הקהל הופך בן רגע לקהל ביתי משולהב. קולות העידוד בקהל הופכים לשאגות צחוק כשכהן פוצה פה ומחקה באופן מושלם את אברי גלעד, הקולגה מהזכיינית המתחרה "רשת". עבור מי מכם שהחמיץ, גלעד מוצג כאיש טלוויזיה המחצין את האמביוולנטיות שלו כלפי המדיום שבו הוא עובד, מה שעשוי ליצור את הרושם שגלעד הוא בעל אישיות דו פרצופית, בעל עקרונות מזויפים.

מצד אחד הוא נגד השחתת המסך בתכנים מסחריים, בפרסומות, כאשר מצד שני, הוא מתגלה כחסר עקרונות, כשהוא מככב בפרסומות (לרשת "מגה בול") ומנחה תוכניות שחלקים נכבדים מהן עוסקות בקידום עסקים מסחריים, ומכילות פרסום סמוי (בתוכנית "העולם הבוקר" בהגשתו קיימת פינה שבה רוקח של רשת "סופרפארם" ממליץ על תרופות), ומדי שבוע נערך פרומו לתוכנית "רוקדים עם כוכבים", כאשר גלעד מארח את נציגי התוכנית ולמעשה, משחק את המשחק שממנו הוא מתנער בקולי קולות.

רק שלשום אמר גלעד בתוכנית האירוח שלו בתגובה על החיקוי המושלם של כהן כי מדובר בחיקוי "מגעיל" ושהתוכנית היא "בית קברות לבדיחות".

נו, שיהיה. ב"קשת" בחרו שלא להגיב.

שני כהן, הרכש החדש והמוצלח של התוכנית ויובל סמו, צופים במקלט הניצב מאחורי הקלעים. ניכר כי הם משוחררים, נהנים מהמתרחש.

אקורד הפתיחה המוצלח שיחרר לא מעט מן המתח, והצבעים מתחילים לחזור לפניהם החיוורים של אנשי הצוות, ששב לפעול כמכונה משומנת.

בין המערכונים מתארחות באולפן דמויות נוספות: ראש הממשלה בנימין נתניהו, בגילומו של מריאנו אידלמן, העוזרת הפיליפינית של שר הביטחון אהוד ברק (יובל סמו), נציגי תוכניות הריאלטי "רוקדים עם כוכבים" ו"האח הגדול", וחיקוי מעורר התפעלות של עלמה זק למרינה מקסימיליאן בלומין.

מעט לפני כן, משודר מערכון של חייל חטוף על-ידי שני מתנחלים חרדים, אחד מהם חייל בעצמו. קישור ישיר לגלעד שליט, ובהתאמה, מציג החטוף גיליון עדכני של "מקור ראשון". מערכון נוקב, סאטירי, שהקהל באולפן לא הצליח לעכל.

ייתכן שחלק מהצופים בבית זעו בחוסר נוחות, ואף יאמרו כי המערכון שמאלני מובהק - וכי המעבר לשידור חי ביום שישי מאפשר זאת, וייתכן שיש שאף סוברים כי אין להשתמש בחייל החטוף גלעד שליט כאל נושא לטוויית מערכונים. מן העבר השני, אפשר בהחלט לטעון כי זו תכליתה של סאטירה במיטבה, מה עוד שהנבואה הגלומה בו מצמררת - אם חושבים מעט קדימה, על הדמוגרפיה בישראל בעוד שני עשורים לערך.

מערכון אחר - שכפי הנראה יהפוך קבוע, הוא על "מומי", שדרן רדיו חובב מוזיקה מזרחית, הוא סאטירה על קובעי הטעם המוזיקלי ברדיו ועל עלייתו של הזמר המזרחי על חשבון יתר צורות המוזיקה, אך הכוונה היא גם לערוץ 24, מבית "קשת" שמקדם מוזיקה מזרחית באופן מובהק.

הטקסט רומז על הדרך שבה קובעים שדרנים בתחנות רדיו מסוימות איזה שיר ישודר ובאיזו תדירות יושמע: על ידי מתן שוחד לשדרן. זוהי איננה העקיצה היחידה בתוכנית על חשבון הזכיינית הבית: במערכון אחר, מובאת סאטירה על השימוש הציני שעושות זכייניות מסחריות בבעלי מוגבלויות בתוכניות ריאלטי, בראשם "האח הגדול" של קשת.

מריאנו אידלמן, המעתוקיות, ארץ נהדרת / צלם רונן אקרמן
אידלמן והמעתוקיות

יש משהו מסריח לאכול?

אמש, יום שלישי, בוקר. "איש. איש", קוראת לח"מ מנהלת בית הספר הקשוחה, שבשטחו התקיימו צילומי מערכון לתוכנית הקרובה - מערכון חדש וקבוע, תחת השם הכולל "המעתוקיות". "אני מבקשת שלא תכתוב בעיתון את שם בית הספר ואת שם העיר. קיבלתי הוראה ממנהל המחוז במשרד החינוך".

הסיבה לכך ברורה. חשיפת העיר תפגע בתדמיתה, השלילית גם כך, של אותה עיר בשפלה, ולא בכדי: "הלו, שים עליך את התיק, אל תשאיר אותו זרוק על הספסל", אומר לי שוטר שנכח בלוקיישן, ומוסיף: "פה, תוך שנייה זה נעלם".

יש סיבה נוספת, שאותה נימקו אנשי "ארץ נהדרת": המערכון מתייחס למצב החינוך בישראל. ציון שם העיר עלול להסיט את האפיון הכלל-ארצי אל מעוז הפריפריה. יהיה בכך עיוות של המסר.

על הסט, שהוקם אור לאתמול (ג') בשעת בוקר מוקדמת - יום שהסתיים אחרי 20:00 בערב, עומדים מריאנו אידלמן, בתפקיד תלמידה פרחה בת עשירים, אסי כהן בתפקיד מנהל בית הספר, שני כהן בתפקיד מורה קשת יום ומאור כהן כשוטר תנועה. אידלמן מפתח חיבור חם ואמיץ לקולגות החדשות שלו במערכון - ארבע בנות שנבחרו מתוך פרויקט חברתי שמפעילה קשת ("יוצרים עם קשת") בפריפריה המגלמות את חברותיה של ליטל מעתוק.

מאוחר יותר יגיע בסערה אל הסט טל פרידמן, שיגלם מורה לספורט תפרן.

"יש משהו מסריח לאכול?" צועק פרידמן מיד עם כניסתו לכיתה שהפכה לחדר אוכל. כשהוא נשאל על-ידי תלמידה על הביקורת שנמתחה בכנסת על הפרומו של ארץ נהדרת, פרידמן מטיח: "זה השר כצל'ה האידיוט, זה האיש שדואג לעתיד שלך".

עידו רוזנבלום הוא במאי המערכון. "מעולה" הוא צועק אחרי כמעט כל טייק, ומצולמים עשרות טייקים. כך שהמילה "מעולה", מעבר להקניית תחושת העידוד, היא: מצלמים עוד פעם. רוזנבלום מתגלה כפרפקציוניסט כשם שהוא חברותי. הוא פעיל מאוד על הסט: מבקש מהשחקנים "אנרגיה", מזיז, מכווין, מסדר, עד אחרון הפרטים. מצלמים את אותה סצנה שוב ושוב.

זו העונה השלישית של רוזנבלום כבמאי ב"ארץ נהדרת", הנמנה גם עם צוות הכותבים. עבודה שהחלה, לדבריו, במקרה. רוזנבלום: "התפלחתי לארץ נהדרת. התחלתי במחלקת הפרומו של קשת, כתבתי וביימתי פרומואים ל'ארץ נהדרת', הייתי אחראי על הלקט של 'הפילוסים', על המייקינג-אוף של הטלנובלה המצרית. היה פרק אחד של הפילוסים בבית החולים, עם הפלאש-בקים לפרקים קודמים. נתנו לי לעשות את זה, וחיכיתי לבמאי. עד יום הצילומים חיכיתי לבמאי. מאז זה התחיל".

*באיזה שלב אתה יודע מתי החומר של הצילום מוצלח, מתי זה סגור?

"אני אף פעם לא יודע. כשאני על הסט, אני מנסה לעשות רושם שאני יודע. כל פעם אתה משתפר. וטועה. ומשתפר. אין פה סמכותיות שלי, מה פתאום, זה אושר גדול. אני עובד עם הכי טובים. אני חלק מצוות פה. זה לא מערכון שלי, זה לא עובד ככה. מולי ואסף (מולי שגב ואסף שלמון - התסריטאי הראשי של התוכנית מ.ש) קובעים, הם יודעים מה הם רוצים. אנחנו בעיקר באים ליהנות, זה חייב להיות מצחיק. עם זווית מקורית. אחר כך מחפשים משימות".

*הסאטירה כאן היא על נושא די קריטי.

"המצב עם בתי הספר באמת בעייתי. אנחנו חושבים בישיבות מערכת איך לפצח את זה. יש הרבה בעיות במערכת החינוך. האלימות, המצוקה של המורים. זה שאי אפשר לסלק תלמיד משיעור. קראתי באחד הטוקבקים באתר, על המערכון משבוע שעבר, מאחד שהזדהה כמורה, שכתב: 'לא ידעתי ש'ארץ נהדרת' עושה דוקומנטרי'". *

עוד כתבות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות