השטפונות בדרום: זוהתו גופתו של הנעדר בנחל הערבה

כך דווח בגלי צה"ל ■ יורם הוכמן נעדר מאז אתמול לאחר שנסחף עם רכבו במורד הנחל ■ בתקרית נוספת אתמול נהרגה נוסעת אחרת, שרה נוי פוגל ממושב אורות

השטפונות בדרום: בסריקות בנחל ערבה אותרה לפני זמן קצר גופת גבר, שזוהתה כעת כגופתו של יורם הוכמן ממושב ניר בנים, המטייל שנעדר מאז אתמול בצהרים לאחר שנסחף עם רכבו במורד הנחל, כך דווח בגלי צה"ל.

הבוקר מצאו בנחל כוחות החילוץ את רכבם של החברים "ציידי השטפונות", כשלושה קילומטרים מהמקום שבו נסחף. אחת מהם, שרה נוי פוגל, בת 55 ממושב אורות, נהרגה בשיטפון. הלווייתה תתקיים היום בשעה 14:00 בצהריים בבאר טוביה. אחיו של יורם, אלכס, חולץ ומצבו מוגדר קל. עקב מזג האויר יהיו שיבושים חלקיים בלימודים במועצות האזוריות רמת נגב, ערבה ותמר. במשטרה מזהירים את ציבור המטיילים מחציית כבישים מוצפים ומכניסה למקומות שבהם הנחלים עלולים לסכן אותם.

בתוך כך, העבירו אמש רכבים צבאיים גנרטורים וציוד סיוע ליישובים ניצנה, קדש ברנע ועזוז שבדרום, המבודדים בשל השטפונות.

מים שטפונות בנגב סערה / צלם: רויטרס

כוח ממוסק של יחידה 669 של חיה"א חילץ ללא פגע ארבעה נוסעי משאית

בעקבות מזג האוויר הסוער אתמול, רכבים רבים נסחפו בשל השטפונות הכבדים באזור הדרום - בהם הייתה משאית שנתקעה סמוך למושב חצבה תחת קו מתח גבוהה. בתוך המשאית נלכדו ארבעה בני-אדם, וחילוצם היה בעייתי עקב קווי המתח, שהקשו על הגעת מסוק לאיזור. למרות המכשולים, הצליחו כוחות החילוץ לחלץ בשלום את כל הארבעה, שפונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים "סורוקה" בבאר-שבע.

לוחמי יחידת החילוץ של צה"ל 669 נאלצו לחתוך את קו המתח שהקשה על הפינוי, מה שגרם להפסקת חשמל בישובים רבים באזור. אחד מהמחלצים, סגן בועז מיחידת החילוץ 669, סיפר הבוקר בגל"צ שהיה מדובר בפעולת חילוץ מסובכת ביותר. "מראש ידענו שהמשאית נמצאת במיקום בעייתי, וכי יש סכנה שבכל רגע היא תיסחף", סיפר, "ואז גם קיבלנו את הידיעה שיש מעליה קווי מתח גבוה. חשוב להבין שהכבלים האלה לא רק הפריעו, אלא ממש הגבילו אותנו ברמה שהחילוץ היה בלתי אפשרי".

אנשי הצוות ביקשו במהרה לנתק את החשמל במטרה לבצע את החילוץ, אך מדובר היה במירוץ נגד הזמן. "המשאית נטתה על צידה, ולא יכולנו להעריך כמה זמן היא תחזיק במקומה", שיחזר סגן בועז, והסביר כי ניסו גם לבצע חילוץ רגלי, שנחל כישלון. מאוחר יותר נותק החשמל מקווי המתח, מה שהקל על החילוץ, אך לא ניטרל את הסכנה, בשל החשש שהכבלים יסתבכו במסוק.

נחל צין גועש מלא במים שטפונות בנגב / צלם: יחצ

"אחותי לא האמינה שאנחנו האירוע בטלוויזיה"

אחד מהנוסעים שחולצו מהמשאית, הקטור סיגל, מחולץ נוסף, סיפר כי נסיונות החילוץ ארכו למעלה משעתיים. "בהתחלה הגיע מסוק קטן, שהיה ממש מסכן והתנדנד לכל הכיוונים", נזכר, "אך לאחר מכן הגיע מסוק גדול יותר, ואז החילוץ הצליח". סיגל הסביר כי המקרה אירע בעקבות הערכה שגויה שביצעו הארבעה. "המשאית עברה מוקדם יותר את האיזור, והערכנו שאחרי שנעמיס אותה היא תהיה אפילו יותר יציבה", סיפר, "חשבנו שיש שם 30-40 סנטימטרים של מים לכל היותר, והנחנו שנצליח לעבור. התברר, כמובן, שטעינו".

לדבריו, תוך מספר דקות הבינו את משמעות טעותם. "המשאית התחילה לנטות הצידה והיה מפחיד להשאר בקבינה, ולכן טיפסנו על גג המשאית. האנשים שהיו על הגדה הזמינו חילוץ, והבנו שזה ענין של זמן עד שיוציאו אותנו". את הזמן שבילו על המשאית, למעלה משעתיים, בילו הארבעה בצפייה בזרימת המים המרשימה וכן בשיחות טלפון. "אחותי התקשרה ושאלה אותי אם אני צופה באירוע בטלוויזיה, וכשהסברתי לה שאני האירוע היא לא האמינה לי" צחק סיגל. לאחר מכן, דאגו אנשי המושב לבגדים חמים ומזון למחולצים, שלא היו זקוקים לטיפול רפואי.

חילוץ עם מסוק מים שטפונות בנגב סערה / צלם: רויטרס

לשני המחולצים היו רק דברים טובים לומר על המחלצים מיחידת 669. "הם היו מקצועיים מאוד, הביאו אותנו צ'יק צ'ק הביתה" סיפר סיגל. יונתן הוסיף ש"מגיע להם כל הכבוד ותודה מקרב לב". ומה עושים ביום שאחרי? "מעבירים חוויות, מבינים שעברנו חוויה לא נעימה וקצת מטופשת אבל ממשיכים הלאה" אמר סיגל.

כמויות הגשם שירדו אתמול ברחבי הארץ היוו אחוז גדול מאוד מהממוצע העונתי: בחרמון ירדה כמות שיא של 90 מילימטרים ביום אחד - וכך גם בירושלים; בשדה בוקר שבדרום ירדו 75 מילימטרים, ובקיבוץ רביבים נמדדו 66 מ"מ; בחיפה ירדו 21 מילימטרים גשם, ובתל-אביב 15 בלבד.